Huvudmeny

Ny Setra i Uppsala

Startat av Niklas Bygdestam, 23 juni 2017, 05:31:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Fast en B10:a är ju alltid mer spännande än en Setra... 😁

Sedan är det nog så att vi kommer att få se fler Setror och Mercor i Stockholmstrafiken också framöver då Scania och MAN ju har samma ägare och Volvo inte är det mest populära märket hos operatörerna när det gäller eftermarknaden.
Alla de större operatörerna utom möjligen Bergkvara har ju ett visst intresse av att spela ut tillverkarna mot varandra för att försöka hålla inköpspriset på en acceptabel nivå.
Bergkvara har ju dock "chockat" genom att köpa en del Volvo de också...

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Sundås

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 juni 2017, 06:38:40 AM

Bergkvara har ju dock "chockat" genom att köpa en del Volvo de också...


Att Bergkvara har köpt andra märken har väl uteslutande haft med avtalskrav att göra. Kan inte Mercedes leverera det som behövs, måste en ju välja andra märken. Men visst är det lite annorlunda att se.

Vad gäller Kalmar län så blir det ju blandat, med bland annat Scania som expressbussar. Varför? Pga gasdriften som krävdes. :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 juni 2017, 06:38:40 AM
Fast en B10:a är ju alltid mer spännande än en Setra... 😁

Sedan är det nog så att vi kommer att få se fler Setror och Mercor i Stockholmstrafiken också framöver då Scania och MAN ju har samma ägare och Volvo inte är det mest populära märket hos operatörerna när det gäller eftermarknaden.
Alla de större operatörerna utom möjligen Bergkvara har ju ett visst intresse av att spela ut tillverkarna mot varandra för att försöka hålla inköpspriset på en acceptabel nivå.
Bergkvara har ju dock "chockat" genom att köpa en del Volvo de också...

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Om man inte har tanken att köra slut på bussarna helt och sedan sälja som skrot så är ju andrahandsvärdet efter 8-10 år väldigt styrande, kan man sälja en 8-9 år gammal buss för 1Mkr till kontinenten istf 200 tkr som reservdelsförråd styr det en hel del.

Volvo o Scania är ju inte lättsålda som beg åt det hållet, MB/Setra och även Neoplan o MAN är det

Man kalkylerar med s.k LCC Life Cycel Cost.

Sedan är flera av de stora lokaltrafikoperatörerna väldigt beroende av finansieringar med leasingkontrakt eftersom man inte äger bussar i normalfallet, den tillverkare som vill boosta sin försäljning kan därför erbjuda ett leasingavtal som är lockande i syfte att få ut bussar.

Neoplan jobbade på detta sätt redan på -80 talet men då mot smååkarna.



Lars-Håkan_E

Citat från: Sundås skrivet 30 juni 2017, 09:24:58 AM
Att Bergkvara har köpt andra märken har väl uteslutande haft med avtalskrav att göra. Kan inte Mercedes leverera det som behövs, måste en ju välja andra märken. Men visst är det lite annorlunda att se.

Vad gäller Kalmar län så blir det ju blandat, med bland annat Scania som expressbussar. Varför? Pga gasdriften som krävdes. :)

KLT:s avtal innebar i praktiken att det endast fanns en tillverkare och en bussmodell att tillgå.

Sundås

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 juni 2017, 09:28:32 AM
KLT:s avtal innebar i praktiken att det endast fanns en tillverkare och en bussmodell att tillgå.

Ja, det är ju det jag menar. Det var tvunget att bli Scania.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Mikey

Det dröjde ända till skolstarten innan den sattes i trafik, men nu rullar den i alla fall stationerad i Enköping. Här är den på linje 804 i eftermiddags :)


Bussmicke

Bra att den hör hemma där.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Svenn Erik Nielsen

Hej igen

Jag har fölgende luckar i min Nobina lista:
3617-28
3630
3737-39
Vad är dissa??

Svenn Erik