Keolis hoppar av i Värmland efter fnurra med Värmlandstrafik

Startat av Knallhatt, 22 juni 2017, 17:47:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Knallhatt

Efter bara ett års trafik sa Keolis på torsdagen upp sitt avtal med Värmlandstrafik om servicetrafiken i Värmland, det vill säga färdtjänst och sjukresor. Det var den 1 juli i fjol som Keolis tog över större delen av servicetrafiken i Värmland efter en upphandlingsprocess som hade pågått i två år.

http://www.bussmagasinet.se/2017/06/keolis-hoppar-av-i-varmland-efter-fnurra-med-varmlandstrafik/

virtual1

Citat från: Knallhatt skrivet 22 juni 2017, 17:47:30 PM
Efter bara ett års trafik sa Keolis på torsdagen upp sitt avtal med Värmlandstrafik om servicetrafiken i Värmland, det vill säga färdtjänst och sjukresor. Det var den 1 juli i fjol som Keolis tog över större delen av servicetrafiken i Värmland efter en upphandlingsprocess som hade pågått i två år.

http://www.bussmagasinet.se/2017/06/keolis-hoppar-av-i-varmland-efter-fnurra-med-varmlandstrafik/

Hade ingen aning om denna trafik. Vilka fordon är det? Eller är det klassiska dotterbolaget Tunaberg som kör?

Bussmicke

Nej, Keolis själva. Tur man varit några vändor i Värmland så man har lite bilder.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 22 juni 2017, 21:02:00 PM
Nej, Keolis själva. Tur man varit några vändor i Värmland så man har lite bilder.



Var som tusan. Synd att de lägger av då, kommer aldrig ha tid att hinna och plåta dem :/

Knallhatt

Citat från: virtual1 skrivet 22 juni 2017, 20:38:27 PM
Hade ingen aning om denna trafik. Vilka fordon är det? Eller är det klassiska dotterbolaget Tunaberg som kör?

Tunabergs Taxi heter numera Keolis Serviceresor...

Taunusch

Keolis Serviceresor kör också fyra specialfordon i Strängnäs varav ett har ursprunget i Värmlandsuppdraget och således är gul.

1896

Ny upphandling på gång:

www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/nu-soker-varmlandstrafik-efter-keolis-ersattare

Clabbe

Citat från: virtual1 skrivet 22 juni 2017, 21:25:52 PM
Var som tusan. Synd att de lägger av då, kommer aldrig ha tid att hinna och plåta dem :/

Ingen panik. De kör till mitten av december.

Taunusch

Ett par månader mellan tilldelningsbeslut och trafikstart är oerhört tight när det gäller specialfordon.

Anders Lundén

Citat från: Taunusch skrivet 25 juni 2017, 12:51:09 PM
Keolis Serviceresor kör också fyra specialfordon i Strängnäs varav ett har ursprunget i Värmlandsuppdraget och således är gul.

Keolis har 3 bilar i Strängnäs. 2 gula och 1 vit. De gula har inte rullat i Värmland tidigare.
// Anders

Fredrik Gelin

Efter att debattens vågor i lokala medier blivit allt större ger nu Värmlandstrafik sin syn på situationen efter att Transports representant för Keolis förare offentligt kritiserat Värmlandstrafiks villkor.
Jag förstår att Värmlandstrafik inte kan göra en pudel hursomhelst, men en del punkter i artikeln på deras hemsida får åtminstone mig att höja på ögonbrynen.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 augusti 2017, 19:04:29 PM
Efter att debattens vågor i lokala medier blivit allt större ger nu Värmlandstrafik sin syn på situationen efter att Transports representant för Keolis förare offentligt kritiserat Värmlandstrafiks villkor.
Jag förstår att Värmlandstrafik inte kan göra en pudel hursomhelst, men en del punkter i artikeln på deras hemsida får åtminstone mig att höja på ögonbrynen.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Konstigt detta, det är ju självklart att det är utföraren som ansvarar för personalens raster och liknande men det känns en aning märkligt att behöva införa rastavlösare i en trafik som är "anropsstyrd", bussarna får väl planeras "omlott" och att planera för övertid är ju också tveksamt.
När man planerar uppdragen måste man ju veta att dessa kan utföras inom den tid som fordonet står till förfogande, annars ska ju uppdragen läggas på ett annat fordon. Men droskbranschen är ju väldigt speciell så detta som får bussfolk att höja på ögonbrynen är nog helt normalt i den branschen, i a f så vet jag att så här fungerar så här med sluttider även på andra håll.

Fredrik Gelin

Som jag förstått saken är det jusr beställningscentralen som är kärnan i de problem som varit.
Keolis har i princip inte kunnat bestämma särskilt mycket över hur fordonen och dess förare skall användas vilket man varit van vid från storbusstrafiken.
Resultatet har blivit en ganska skev fördelning av körningar och generellt sett en väldigt låg beläggningsgrad.
Enligt rykten har tidigare entreprenörer löst detta genom att dryga ut tiden med andra taxiuppdrag.
Detta har dock Keolis inte kunnat göra och det har heller inte varit tillåtet i avtalen.
Det verkar som om beställningscentralen haft dålig koll på hur länge fordon och förare varit ute vilket lett till övertid och problem med arbetstid för vissa förare.
När Keolis försökte ta upp detta med Värmlandstrafik var intresset för att lösa problemet med hjälp av beställningscentralen minst sagt svalt.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


1896

Nytt avtal klart:

www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/varmlandstrafik-har-gjort-klart-med-nya-leverantorer-for-servicetrafiken