Bussgaraget Fredriksdal invigt (8 bilder)

Startat av Ted Selander, 18 juni 2017, 08:00:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Under lördagen var det öppet hus för Keolis med familjer samt invigning av det nya garaget i Fredriksdal, som ersätter anrika Söderhallen. Första trafikvagn rycker ut på midsommarafton.


Noggrant bokfört insläpp, själv kom jag bort under guidningen, något som ställde till viss oreda ity det också var utcheckning.


Allt är ju sprillans, här tankstation, innanför portarna döljer sig tvättmaskiner. Det är mark(spill)värme överallt.


Verkstadsplatser åt två håll, två platser för plåtjobb.


7470 till väders. Så här snyggt ska det se ut varje fredag.


På bottenvåningen står lejonparten av bussarna. Sprinkler- och fläktsystem modell större.


Gott om plats, än så länge. 135 bussar ska rymmas när garaget är i full drift.


En komplicerad betongkonstruktion kräver sina dilatationsskarvar, här elegant utformade.


När en buss havererar i ordinarie utfarten, finns en nödutfart, som mynnar på kajen vid Hammarbykanalen (bakom ryggen på fotografen).

1896

Citat från: Ted S skrivet 18 juni 2017, 08:00:05 AM


7470 till väders. Så här snyggt ska det se ut varje fredag.


Exakt samma tanke slog mig när jag besökte verkstadslokalen under invigningen av nya depån i Charlottendal.  ;D

gunillan

Det där är ett väldigt fint och modernt garage. Varför flyger bussen?  :o

Fredrik Gelin

I detta fall för att visa hur bussen ser ut undertill för nyfikna besökare, men normalt hissar man upp bussar på detta sätt för att komma åt att utföra arbeten på bland annat bussens chassi.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


gunillan

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 juni 2017, 16:45:56 PM
I detta fall för att visa hur bussen ser ut undertill för nyfikna besökare, men normalt hissar man upp bussar på detta sätt för att komma åt att utföra arbeten på bland annat bussens chassi.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Tror du jag skulle kunna få kolla under bussen nån gång? Jobbar du där, så jag skulle kunna få en private tour?  :D :o 8) Skulle jätte gärna vilja se garaget  :-X

Robert Brink

Tack för ett trevligt reportage från ersättaren till anrika Söderhallen! Kan nog vara välbehövligt även om några veteraner från SL tiden säkert kommer sakna dom charmiga korridorerna på SÖH!  ;D

Står alla bussar i filer och i garage nu? Det finns inga rampplatser utomhus misstänker jag? Innan jag slutade köra på SÖH, så ryktades det om att Fredriksdal skulle bli för litet? Men man kanske fördelar upp City mellan Hornsberg och Frihamnen för att justera detta?

//R

Ted Selander

Citat från: Robert Brink skrivet 20 juni 2017, 07:46:11 AM
Tack för ett trevligt reportage från ersättaren till anrika Söderhallen! Kan nog vara välbehövligt även om några veteraner från SL tiden säkert kommer sakna dom charmiga korridorerna på SÖH!  ;D

Står alla bussar i filer och i garage nu? Det finns inga rampplatser utomhus misstänker jag? Innan jag slutade köra på SÖH, så ryktades det om att Fredriksdal skulle bli för litet? Men man kanske fördelar upp City mellan Hornsberg och Frihamnen för att justera detta?

//R
Tack!

Det finns 14 rampplatser, delvis under tak, i "gatuplanet", plan 3. Längst ned finns förutom de långa skeppen, även parkering för två och två normalbussar mot vägg mellan pelare. Det är 7 meter mellan pelarna där.
De flesta garage som byggs, är för små redan från början. Det blir omfördelning av linjer och bussar i augusti, främst minskar Nyboda, och Hornsberg växer.

gunillan

Citat från: Ted S skrivet 20 juni 2017, 16:58:32 PM
Tack!

Det finns 14 rampplatser, delvis under tak, i "gatuplanet", plan 3. Längst ned finns förutom de långa skeppen, även parkering för två och två normalbussar mot vägg mellan pelare. Det är 7 meter mellan pelarna där.
De flesta garage som byggs, är för små redan från början. Det blir omfördelning av linjer och bussar i augusti, främst minskar Nyboda, och Hornsberg växer.

Vad menar du med att nyboda minskar..?

Ted Selander

Citat från: gunillan skrivet 20 juni 2017, 17:43:02 PM
Vad menar du med att nyboda minskar..?
Antalet bussar minskar med ca 15-20 st.

gunillan

Citat från: Ted S skrivet 20 juni 2017, 18:12:12 PM
Antalet bussar minskar med ca 15-20 st.

Vet du vilka? Eller mer specifikt om 4722 kommer försvinna. Isåfall när? Och vart hamnar dom då

AdmirT

Citat från: gunillan skrivet 20 juni 2017, 19:05:36 PM
Vet du vilka? Eller mer specifikt om 4722 kommer försvinna. Isåfall när? Och vart hamnar dom då

Han har ju tydligt skrivit att bussarna kommer omplaceras i sitt tidigare inlägg??? Antagligen i detta fall från Nyboda till Hornsberg
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Karsten

Ni kan vara lugna. 4722 blir kvar i Nyboda.😊

Ivo

Första dagen/kvällen 22/6 som bussarna rullar in i nya Fredriksdalshallen  :). Imorgon 23/6 den första dagen som bussarna rullar ut  :). 22 juni är sista dagen för Söderhallen som aktiv hall !
Ivo