Norrtälje kan få elbussar nästa år för sin busstrafik i stadsmiljö

Startat av eldani, 17 juni 2017, 21:14:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Ska köra i Vigelsjö, Färsna, Kvisthamra och Solbacka. Det här var intressant och väldigt bra för miljön.


https://www.svd.se/satsning-pa-elbussar-hotas-en-ren-straffbeskattning

Nico

Tja allt är relativt. Batteridrivna elbussar har ändå ett ganska stort miljöavtryck just på grund av batterierna... då dessa inte, rent generellt, är så miljövänliga att tillverka. Ska dock bli intressant att följa detta.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Anders N

Hur är det med underhållskostnader och elkostnaden? Kan det vara så att investeringskostnaden är högre men att sedan driftskostnaden blir lägre? Hur ser totalkostnaden över hela bussens livslängd ut?

Lars_L

Citat från: Nico skrivet 17 juni 2017, 22:29:33 PM
Tja allt är relativt. Batteridrivna elbussar har ändå ett ganska stort miljöavtryck just på grund av batterierna... då dessa inte, rent generellt, är så miljövänliga att tillverka. Ska dock bli intressant att följa detta.

Nja, det är nog att se det lite förenklat. Eller rättare så här. Vi bör alltid, oavsett vad vi räknar på se till hela livscykeln. Att bara mäta två aspekter som i vissa undersökningar, det vill säga:
1. Tillverkning av en komponent i bussen - som förvisso kan behöva bytas ut under bussens livstid.
2. Utsläpp av koldioxid i trafik.

ger förstås ett resultat, men det resultatet är ju till viss styrt av en begränsad andel faktorer.

Bl.a. har ju den undersökning som citerats i prissen utgått från att den energi som används för att framställa batterier till relativt stor andel är  fossil. Därtill har man ju bara jämfört med bilens utsläpp.

Sedan är ju också de utsläpp av andra avgaser som kommer av förbränningsmotorn något att ta upp. Med en större del av eldrift inom transportsektorn, minskar ju också behovet av både att bryta kol och att framställa dyrare olja - som ofta har rätt stora utsläpp även i produktionsledet. Förstås mindre fördel om man jämför med exempelvis HVO:

Men det är alltid betydelsefullt att göra en analys i förväg av klimatnyttan, och inte som görs i vissa fall, bara anta att den finns.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Då dylika satsningar sker då det bara är tre år kvar av ett pågående avtal, med huvudmannen som initiativtagare; är det då huvudmannen som står för alla extra utgifter som satsningen lär medföra? Ska då Trafikförvaltningen äga fordonen, så som Umeå Kommunföretag äger elbussarna som Nobina och därefter Transdev kör i Umeå? Är det tänkt att dessa elbussar blir kvar i Norrtälje efter 2021, även vid ett eventuellt operatörsbyte?

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 18 juni 2017, 23:01:05 PM
Då dylika satsningar sker då det bara är tre år kvar av ett pågående avtal, med huvudmannen som initiativtagare; är det då huvudmannen som står för alla extra utgifter som satsningen lär medföra? Ska då Trafikförvaltningen äga fordonen, så som Umeå Kommunföretag äger elbussarna som Nobina och därefter Transdev kör i Umeå? Är det tänkt att dessa elbussar blir kvar i Norrtälje efter 2021, även vid ett eventuellt operatörsbyte?

Kan ju också som i Södertäljefallet vara i samarbete med busstillverkare. Man vill väl dock oavsett hitta ställen där det passar bra med ett försök och då löser man nog avtalsfrågan ganska enkelt. Men är det inget krav från huvudmannen så lär de knappast låsas till Norrtälje. Å andra sidan lär det nog bli krav på elbussar i de nya avtalen. Här kan man ju tänka sig att Nobina också är intresserad av att få fram lite siffror inför just upphandlingen för Roslagen om hur elbussdrift skulle kunna fungera.

Stadsbussarna i Norrtälje är ju ganska lämpligt då det är nära till depån och trafiken (i alla fall de på el) kan gå ganska isolerat i stadsbusstrafiken. Det är nog det som har betydelse i detta sammanhang.



Inlägget är signerat Lars Lundqvist


Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 21 juni 2017, 19:41:02 PM
Först?
Har inte Ängelholm 100% eldrift?

Det är väl bara fem av Ängelholms åtta stadsbussar som är eldrivna än så länge. Men det är väl inte omöjligt att de hinner före Norrtälje när det gäller 100 procent.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Skånebussen

Är detta med "miljöpåverkan från batteritillverkningen" det senaste inom fordonspropaganda från journalister? Jag tycker det låter som något som ett svenskt mediabolag med tre bokstäver i loggan skulle kunna trumma på.;)

När det gäller utsläpp för ett fordon (buss i detta fall) får man ju i.s.f göra följande jämförelse:

1. Utsläpp under tillverkningen för bussen (vi får trots allt utgå ifrån att den fyller ett behov så det ju då snarast en jämförelse mellan förbränningsmotorbuss vs elbuss snarare än nollalternativet ingen buss vs en buss).
2. Utsläpp under fordonets livstid och körsträcka.

Är man riktigt djupgående kan man ju även i.s.f räkna in utsläppen vid tillverkning av reservdelar etc. Även bussens totala livslängd spelar in, d.v.s en buss som rullar i 15 år är ju t.ex mindre utsläppsgivande än en som rullar 10 (det går ju åt 1,5 bussar räknat i utsläpp från tillverkning etc då).

Räknar vi totalen kan man lugnt konstatera att en buss med en "nollutsläppsdrivkälla" alternativt en som endast släpper ut vattenånga är miljövänligare än dito med en förbränningsmotor som drivs av olika typer av "oljeliknande" bränslen (oavsett om det är diesel, gas, biodiesel, raps etc). Man kan också konstatera att om stadstrafiken körs med elbussar minskar utsläppen inne i tätorten. Om man tänker sig att "alla fordon" skulle vara av nollutsläppstyp, d.v.s inga förbränningsmotorer innanför tullarna oavsett fordonstyp kommer det att medföra en större förbättring i luftkvalitet än vad som någonsin kan "förstöras" vid tillverkningen av fordonen.

Min reflektion är att det finns diverse journalister som gärna vill driva mot-propaganda, t.ex genom att försöka hävda att nollutsläppsfordon minsann leder till tillverkningsutsläpp. Självfallet finns det en påverkan av produktion av fordon men nollalternativet (inga fordon) är totalt orealistiskt.

Elektriskt drivna bussar har framtiden för sig. Sedan kan man alltid diskutera räckvidd etc - det kanske t.o.m i framtiden dyker upp någon helt ny energikälla som t.o.m slår elmotorn. Dock kan man konstatera att förbränningsmotorns tid är räknad och att det finns bättre, renare och mer pålitliga motorer att använda i fordonen.

Sedan är det självfallet så att energitätheten etc behöver vidareutvecklas. Idealet är naturligtvis en utsläppsfri buss som kan köra hela trafikdygnet på t.ex "200 kg energipaket" eller lättare.

Taunusch

Transdev i Eskilstuna skulle väl få vagnarna i 35xx-serien utbytta mot elbussar den här sommaren?

Vet vi något mer om trafikstart för dessa? Även här i slutet av gällande avtalsperiod...

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 18 juni 2017, 23:01:05 PM
Då dylika satsningar sker då det bara är tre år kvar av ett pågående avtal, med huvudmannen som initiativtagare; är det då huvudmannen som står för alla extra utgifter som satsningen lär medföra? Ska då Trafikförvaltningen äga fordonen, så som Umeå Kommunföretag äger elbussarna som Nobina och därefter Transdev kör i Umeå? Är det tänkt att dessa elbussar blir kvar i Norrtälje efter 2021, även vid ett eventuellt operatörsbyte?

Får ge ett nytt svar - då ärendet har kommit ut. I vanlig ordning i slutet av avtalsperiod, så har man bett SL om att tillåta högre medelålder. Den här gången har väl dock Trafikförvaltningen blivit lite mer affärsmässiga - villkoret är alltså att Trafikförvaltningen godkänner att man utökar medelåldern till 10 år istället för 8, motsvarar (vid full effektivitet) ca 12 fordon, alltså ett värde på ca 36 miljoner (beroende på vagnstyp), så Nobina gör väl ändå en vinst på ca 10-15 miljoner på detta tilläggsavtal, under förutsättning att vagnarna i båda fallen kan användas i kommande avtal/ går att sälja.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist


Skånebussen

Är det BYD E-bus som skall användas i Norrtälje eller har man tänkt sig något från Volvo (jag tänker på ElectriCity i Göteborg)?

Bilderna i de olika artiklarna ser ut som BYD men en kommentar var att de skulle få en annan modell.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Skånebussen skrivet 22 juni 2017, 12:21:49 PM
Är det BYD E-bus som skall användas i Norrtälje eller har man tänkt sig något från Volvo (jag tänker på ElectriCity i Göteborg)?

Bilderna i de olika artiklarna ser ut som BYD men en kommentar var att de skulle få en annan modell.

Ja, det är BYD.

http://www.bussmagasinet.se/2017/06/norrtalje-blir-elektriskt-nasta-ar/



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)