Mikey i Ukraina - Del 1: Svenskt i Kherson (20 bilder)

Startat av Mikey, 17 juni 2017, 19:56:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Efter att ha tjuvstartat lite grann så tänkte jag att det som sakteligen börjar bli dags att gå igenom och slänga upp bilderna som har tagits under resans gång. Och nog har det visst råkat bli en hel del trots mycket sightseeing mm... Här kommer de svenska bussarna som rullar i Kherson. Sedan följer en tråd med andra spännande bussar i Kherson, en tråd med svenska bussar i Poltava, en tråd med andra spännande bussar i Poltava, en tråd med spännande bussar i Rivne samt en tråd med diverse från Kiev. Allt för att försöka hålla mig inom gränsen på 20 bilder per tråd ;D (Kan dock inte lova att de dyker upp i den ordningen som de listades i här...)

I Kherson (Херсон) syns det en hel del svenska bussar nere på regionaltrafikterminalen som ligger mitt inne i centrum. Liksom de flesta städer i Ukraina har man så klart flera olika busstationer. En för expressbusstrafik lokaliserad längst upp vid norra entrén till staden, en för regiontrafiken lokaliserad mitt i smeten och en terminal för stadstrafiken. Sen har man även järnvägsstationen där det utgår vissa linjer i från - som naturligtvis inte ligger i anslutning till någon av busstationerna.

Nåväl, allt det svenska i staden körs av bolaget Yamak (Ямак) vilket på ryska betyder något i stil med grop/potthål/buckla. Kan tyckas lite märkligt då ryska är väl utbrett i landet. Men klart, samtidigt körs flygbussarna i Kiev av ett företag som heter Atass, vilket betyder horribelt/hemskt på ryska ;D Yamak har i vart fall sin depå lokaliserad på orten Oleshki (Олешки) i området Tsrupinsk (Цюрупинськ) en bit sydöst om Kherson, men all deras trafik utgår från Kherson regionbussterminal.

Dags för lite bilder!

Jag tar det kanske mest unika först. För fullt i linjetrafiken rullar denna klassiska Scania CR112 med vikdörrar! Bussen började sitt liv för 37 år sedan, en höstdag 1980 som Sundsvalls Trafik AB #362 i en gräslig (jaja, i mitt eget tycke) orange/blå lackering. I Sundsvall rullade bussen ända fram till 1997 då den verkar ha skickats runt bland lite olika handlare för att år 2000 hamna hos Yamak i Ukraina, 20 år gammal. Exakt vad den gjort hos Yamak under de 17 år som de har haft den är lite diffust för mig, men vad som verkar vara klart är att den i alla fall har stått en längre period för att sedan för bara några år sedan (2012) ha gjorts i ordning ordentligt både invändigt och utvändigt och åter satts i trafik med en ny lackering. Många delar är plockade från f.d. SL-bussar, bl.a. stora delar av förarbåset kunde jag se. I vart fall så framstod bussen som otroligt fräsch, och helt original utan diverse ukrainska modifikationer som många andra bussar lider av. Det är mycket möjligt att detta är den sista rullande CR112'an med vikdörrar i trafik någonstans. Igår rullade den på linjen mellan Herson och Vynogradove (Виноградове).





Sedan tar jag en Alpus. Detta exemplar levererades till GDG Biltrafik år 1986 med inventarienumret 1789. Gick sedan till Swebus och fick nummer 0407 och slutligen till Söne där den fick nummer 239. Sistnämndas loggor kan fortfarande ses på bussen. 2004 lämnade bussen Sverige för ett vidare liv i Ukraina, där den nu har kämpat på i 13 år. Och förhoppningsvis blir det många fler.





Två andra fordon i flottan som börjar bli till åren är ett par Van Hool från 1982, 35 år fyllda. I Januari 1982 levererades detta exemplar till Skelleftebuss och fick inventarienummer 204. Någon gång verkar den även ha rullat för Continentbus och avslutade sitt svenska liv hos Mariestads busstrafik. 2002 hamnade bussen i Ukraina.



Den andra bussen är syskonvagnen Skelleftebuss 206. Gick sedan via Wäälimaas till Mariestads Busstrafik och följde med systern till Ukraina 2002.





Några andra syskon som Yamak har köpt in är f.d. Säröbussarna 53, 54 och 56, sedermera Linjebuss 1153, 1154 och 1156. Alla bussarna flyttade till Ukraina år 2003 och rullar vidare i precis samma utformning som de kom i.

F.d. Linjebuss 1153:





F.d. Linjebuss 1154:



F.d. Linjebuss 1156. Denna lackerades dock om för ett par år sedan efter att ha kört/rullat in i en byggnad på busstationen (oops) och har därför tappat alla sina gamla loggor:



Företaget har sedan 2st Aabenraa-bussar.

Först f.d. Bussapågarna #158, sedermera Linjebuss 3219. Lämnade Sverige 2004:





Den andra bussen är f.d. SJ-buss (Sedermera Swebus) #2577 som rullar i en väldigt fin silvergrå UL-lackering i ett riktigt bra skick. Under mitt besök stod den dock uppallad inne på verkstad. Så jag bjuder på en f.d. dansk Aabenraa som dök upp i stället och egentligen inte tillhör Yamak, utan Tsurupinskautotrans som bara har en enda importerad buss. Den började sitt liv hos Tversted Rutebiler A/S år 1985 och har sedan gått mellan flera olika ägare innan den hamnade i Kherson år 2003 efter en kort visit i Estland.



Sedan hann jag med en kort visit inne på Yamaks depå. De vänliga herrarna vid grinden var väldigt tillmötesgående och en av dem sa till och med "För ett tag sedan ringde någon svensk (inte jag!) och ställde en massa frågor. Nu har vi en här. Snart släpar ni väl hem bussarna helt och hållet" och skrattade. Efter lite småprat tog en mekaniker med mig in och visade glatt upp bussarna som stod uppradade:

Inne på depån hade man en fantastisk radda med gamla SL-CR112'or stående! Framifrån och bakåt har vi H10 6666, H13 5467, H10 6570, H11 5889, H11 5923 och H11 5920. Bakom den beigea Kuttern gömmer sig H10 6568 och en okänd individ som importerades enbart som reservdelsförråd. Och utanför bilden stod även f.d. H13 5468. Det tråkiga är dock att av alla dessa bussar är det bara H10 6666 som fortfarande används i trafik - sporadiskt. Utöver denna kan man även starta och köra 5467 och 6570, men de var tydligen inte riktigt i skick att bruka ute i trafiken på de milslånga linjerna med någon vettig driftsäkerhet. Resten av bussarna är helt döda. Enligt mekanikern som visade runt mig lät det som man numera bara tänker köra tills de aktiva CR112'orna tills de går sönder på något större sätt - för att sedan skicka hela raden tillsammans till skrot. Att hitta delar till nästan 40 år gamla bussar är trots allt inte lätt när man har använt upp det mesta av det man hade. Han gav nån gissning på i slutet av året, men saker och ting kan ju överraska... Resten av fordonsparken bygger dock på Volvo B10M, och där lät det som att det var mycket bättre möjligheter att hålla dem vid liv ett tag till då det är en betydligt vanligare konstruktion.



Invändigt i f.d. H10 6666. Stolarna är klädda med överdrag. Undertill skulle det enligt mekanikern vara gamla SL-klädseln kvar i varierande skick. Förarplatsen har jag redan visat i annan tråd :)





Raden åt andra hållet, med f.d. SLT 233 och sedermera Näckrosbuss/ Busslink 2263 främst. Bussen hade fram tills alldeles nyss kvar original SLT-målning. Den såg dock ut som s***n efter 28 år så man hade precis målat den i en mörkade grön färg och under mitt besök stod bussen på tork ute i solen.



Jag lägger inte in bild på alla, utan nöjer nöjer mig med en närbild på H11 5923, med 5889 till höger och 5920 till vänster...



Samt en närbild på f.d. H13 5468 som inte fanns med på uppställningsbilden.



Det var ungefär det jag hann - sedan såg någon i ledningen oss traska runt genom sitt fönster och bestämde sig för att sätta stopp. Kulturen i östeuropa är inte densamma som i Sverige vad gäller fotografering och hobbys, och att jag ö.h.t. blev insläppt och fick ta (några) bilder får ses som en succé i sig...

Jag insåg nu att det blev väldigt mycket text och bilder, men hoppas att någon orkade läsa igenom allt! ;D Kommande delar blir inte fullt lika utförliga...

Micke A


Greger Larsson

Intressanta bilder, och lite tragiska med allt skrot. Fast STAB-112:an ser ju helt OK ut.
(En liten rättelse, första Mariestadsbussen är fd Ske-buss 204, ej 205)

Mikey

Citat från: Greger Larsson skrivet 17 juni 2017, 21:27:53 PM
Intressanta bilder, och lite tragiska med allt skrot. Fast STAB-112:an ser ju helt OK ut.
(En liten rättelse, första Mariestadsbussen är fd Ske-buss 204, ej 205)

Tack, har ändrat!

Jimpan

Kul att se!
Men, fanns CR112 i olika längder?
Den gröna på de första två bilderna har samma utseende som jag vill minnas att de såg ut, med två hela fönsterrutor mellan framdörrar och mittendörrar respektive mittendörrar och bakersta dörren. Den röda på sista bilden har samma dörrsättning (fast bladdörrar), men har 2½ fönsterruta mellan fram- och mittendörrarna.
Som uppväxt i Linköping på 80-talet så förekom det inte på bussarna där, fanns det en längre variant också?
Eller är det en annan storlek på fönsterrutorna på den?
"Mot bussåkar-sjukan finns ingen kur..."

Lars-Håkan_E

Citat från: Jimpan skrivet 17 juni 2017, 22:53:18 PM
Kul att se!
Men, fanns CR112 i olika längder?
Den gröna på de första två bilderna har samma utseende som jag vill minnas att de såg ut, med två hela fönsterrutor mellan framdörrar och mittendörrar respektive mittendörrar och bakersta dörren. Den röda på sista bilden har samma dörrsättning (fast bladdörrar), men har 2½ fönsterruta mellan fram- och mittendörrarna.
Som uppväxt i Linköping på 80-talet så förekom det inte på bussarna där, fanns det en längre variant också?
Eller är det en annan storlek på fönsterrutorna på den?

Ja det fanns två längder och hjulbaser. 

Niklas Bygdestam

Citat från: Mikey skrivet 17 juni 2017, 19:56:30 PM
Jag tar det kanske mest unika först. För fullt i linjetrafiken rullar denna klassiska Scania CR112 med vikdörrar! Bussen började sitt liv för 37 år sedan, en höstdag 1980 som Sundsvalls Trafik AB #362 i en gräslig (jaja, i mitt eget tycke) orange/blå lackering. I Sundsvall rullade bussen ända fram till 1997 då den verkar ha skickats runt bland lite olika handlare för att år 2000 hamna hos Yamak i Ukraina, 20 år gammal. Exakt vad den gjort hos Yamak under de 17 år som de har haft den är lite diffust för mig, men vad som verkar vara klart är att den i alla fall har stått en längre period för att sedan för bara några år sedan (2012) ha gjorts i ordning ordentligt både invändigt och utvändigt och åter satts i trafik med en ny lackering. Många delar är plockade från f.d. SL-bussar, bl.a. stora delar av förarbåset kunde jag se. I vart fall så framstod bussen som otroligt fräsch, och helt original utan diverse ukrainska modifikationer som många andra bussar lider av. Det är mycket möjligt att detta är den sista rullande CR112'an med vikdörrar i trafik någonstans. Igår rullade den på linjen mellan Herson och Vynogradove (Виноградове).






Otroligt! Tänk att de fortfarande kör reguljärt med Scania CR 112. För mig känns det så otroligt nostalgiskt att se detta :D

Underbart bildreportage. Så mycket nostalgi. Hela reportaget ger en härlig känsla av hur det var när jag växte upp. Alla dessa bussmodeller som fanns på den tiden :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fikman

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 juni 2017, 00:56:45 AM

Otroligt! Tänk att de fortfarande kör reguljärt med Scania CR 112. För mig känns det så otroligt nostalgiskt att se detta :D

Underbart bildreportage. Så mycket nostalgi. Hela reportaget ger en härlig känsla av hur det var när jag växte upp. Alla dessa bussmodeller som fanns på den tiden :D

Alltså man blir ju nostalgisk, sen säga vad man vill men det var kvalitet för på grejorna, man kan undra hur många av moderna linjevagnar i  plast och med ett datorsystem som lever sitt eget kommer att överleva så länge

virtual1

Citat från: Fikman skrivet 18 juni 2017, 13:28:04 PM
Alltså man blir ju nostalgisk, sen säga vad man vill men det var kvalitet för på grejorna, man kan undra hur många av moderna linjevagnar i  plast och med ett datorsystem som lever sitt eget kommer att överleva så länge

Visst är det lätt att bli nostalgisk, men jag kan nog tro att det är lättare att favorisera de gamla då man vart förare. Från en passagerarsynpunkt föredrar jag nya bussar i 99 fall av 100
För mig var CR112:orna murriga och mörka, varma som s***n med obefintlig AC på somrarna, jobbiga med sina trappsteg då man i tid och otid var tvungen att hjälpa folk med barnvagn. Förardörrarna satt nästan jämt aldrig på plats utan åkte upp i tid o otid och skramlade duktigt. Plingsnören och tryckknappar funkade dåligt. Mm mm.

I dagens bussar har jag infosystem, bättre belysning, låggolv, mindre utsläpp, fräschare säten, leddisplayer bl.a. - så jag tar dagens bussar mycket hellre som passagerare!


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Skånebussen

Jag tackar för ytterst trevliga bilder. Scania CR112 tillhör väl en av mina favoritbussar och jag minns fortfarande som igår när de rullade hos ML. Även Volvo B10M är lite av en klassiker för min del, inte minst från den tiden de rullade på bl.a. 146an Malmö-Trelleborg.

Så många tummar upp för detta.

Intressant också att se livslängden på dessa bussar. Kan man köra ekonomiskt med en buss i 40 år är det ju frågan om inte man skulle kunna inrikta sig på åtminstone 20 år hos oss, naturligtvis med en mid-life-uppgradering efter halva tiden...

Mikey

Kul att det uppskattades! :)

De flesta av bussarna i tråden må vara 30-40 år gamla och väldigt slitna, men med tanke på vilka alternativ man har där nere sett till de ekonomiska förutsättningarna, så är nog dessa f.d. svenskar hyfsat favoriserade bland passagerarna jämfört mot hur resten av vagnparken ser ut. Att få en ny och modern västerländsk buss är nog inte annat är utopi på många ställen i landet...

Citat från: Skånebussen skrivet 21 juni 2017, 21:01:27 PM
Intressant också att se livslängden på dessa bussar. Kan man köra ekonomiskt med en buss i 40 år är det ju frågan om inte man skulle kunna inrikta sig på åtminstone 20 år hos oss, naturligtvis med en mid-life-uppgradering efter halva tiden...

Mja, förutsättningarna är helt olika. En mekaniker i Sverige kostar 400 spänn i timmen - i utkanten av Kherson tjänar dom knappast mer än en tjuga i timmen. Och mycket jobb är det på bussarna, man har 11 bussar till 6 omlopp och inte ens det räcker alltid till, utan vissa turer får ibland ersättas av småbussar. Och trots ett dieselpris på 7-8 kronor litern så klagades det friskt över hur dyra dessa stora bussar är i bränsleförbrukning och den allra största majoriteten av kollektivtrafiken i landet körs med småbussar byggda på skåpbilschassin. En spännande sak jag noterade var att man aldrig lät en buss stå på tomgång, tvärtom var det inte ovanligt att stänga av motorn med 20m kvar till ändhållplatsen och rulla sista biten i försök att spara pengar och hålla firmorna flytande. Så dessa är knappast ekonomiska att köra i 40 år, det är snarare så att man sitter i en så dålig situation att man inte har något val...

Den gröna CR112'an var dock i ett utomordentligt bra skick av det jag kunde se, och är helt klart något man skulle kunna se rulla som museumfordon här uppe hos oss utan att skämmas  :D

Robert Brink

Wow, vilket reportage! Bara att buga och bocka för detta och övriga från dig i Ukraina! :)

//R

jocke

Jag förändrar era liv med detta inlägg

Bussfanatikern

Dom gamla H13, 5467 och 5468, är inte CR112:or utan CN112:or av den första generationen.