GDG 1032

Startat av 1896, 16 juni 2017, 20:07:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

AWO999, en Volvo Kutter -70, hur och när kom denna till GDG ?  ???

Sven W

Hej

Den kom från Tore Samuelsson i Ljung. Övertagandedatum okänt.

Jag plåtade den i Göteborg 1976-09-01. Den var då blå med beige överdel och märkt med en GDG-dekal på sidan.

1981-09-01 var den stationerad i Töreboda.

Något som förbryllar mig är att i SBH står den som tillhörig Kristian Larsson från 1970-07-31.

Hälsningar
Sven

Sven W

Hej igen

Kan tillägga att chassinummer för 1032 är samma som den som står på KL i SBH.

Sven

Bengt H

Citat från: Sven W skrivet 17 juni 2017, 11:28:57 AM
Hej

Den kom från Tore Samuelsson i Ljung. Övertagandedatum okänt.

Jag plåtade den i Göteborg 1976-09-01. Den var då blå med beige överdel och märkt med en GDG-dekal på sidan.

1981-09-01 var den stationerad i Töreboda.

Något som förbryllar mig är att i SBH står den som tillhörig Kristian Larsson från 1970-07-31.

Hälsningar
Sven

Bussen hade C809 hos Kristian Larsson och såldes enligt mina noteringar till Tore Samuelsson 1975

1896

Tack för svar, får väl i övrigt bli en fråga för riksarkivet att reda ut.  :)

S Svensson

Det hände en del med Samuelssons bussar i början av 70 ta
let. Det var någon sim inte tyckte om hans busstrafik. Så det brandskadades några bussar vid olika tillfällen. 1032 var ingen linjevagn utan gick ofta på expresslinjen på fredag och söndag.

Märk att Samuelsson fortsatte att köra på beställning. Ofta tågersättning till Borås och Skaraborg.
Denna beställningstrafik övertogs av Alfredssons Buss AB.
De använde en Volvo Wiima 353 som när det kom i trafik var skyltad Samuelsson. Företaget i Ljung hette Samuelssons Busstrafik i Ljung AB senare ändrat till Alfredssons Buss i Herrljunga AB och ännu senare ändrat en gång till. Om jag inte är felunderrättad så kördes skol turer i Ljungområdet tills några år sedan. Om jag nu kommer i håg rätt så hade Tore Samuelsson en Volvo Ikarus som sedan blev Alfredssons färgad och troligen togs denna över av ett företag i Kungsbacka /Hilding Karlssons barn Ingrid och Anita.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 18 juni 2017, 21:08:08 PM
De använde en Volvo Wiima 353 som när det kom i trafik var skyltad Samuelsson. Företaget i Ljung hette Samuelssons Busstrafik i Ljung AB senare ändrat till Alfredssons Buss i Herrljunga AB och ännu senare ändrat en gång till. Om jag inte är felunderrättad så kördes skol turer i Ljungområdet tills några år sedan. Om jag nu kommer i håg rätt så hade Tore Samuelsson en Volvo Ikarus som sedan blev Alfredssons färgad och troligen togs denna över av ett företag i Kungsbacka /Hilding Karlssons barn Ingrid och Anita.

Så här såg Samuelssons buss i juli 1986 sedan företaget övertagits av Alfredssons.



Alfredssons Buss i Herrljunga blev också namnet på den del av verksamheten som Bengt Svenson kunde rädda ur konkursen 1996. Bussarna fortsatte dock märkas "Alfredssons Buss". Efter det att detta 2003 sålts till Orusttrafiken blev verksamheten i Herrljunga kvar med en buss och bytte namn till Busfab med Bengt Svenson som ägare. 

Döttrarna till Hilding Karlsson drev företaget under namnet Fjäråsbuss. I december 2016 beslutades att det skulle gå i likvidation och denna är tydligen ännu inte avslutad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Wiima M302  heter karossvarianten .  En trevlig vagntyp .  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

Jag avsåg LSK929 som fick märkning Samuelsson,Ljung när bussen var ny. Jag tittade på foto från juli 1987 då jag åkte med den och då märkt Alfredsson.
Men det fanns enbart en samtidigt i Ljung vad jag vet.
Wiima 353 (och 354 ) är halvhög och 302 är låg.

1896

Har nu uppgifter från Riksarkivet, bussen kom till Samuelssons via Upplands Motor 750602, och kom till GDG 760401, där den till en början var stationerad inom Kungälvs trafikområde, men från slutet av -70 talet och fram till skrotning 850206, fanns bussen i Vänersborgs trafikområde.