2017 års veteranbussträff i Katrineholm

Startat av Silo, 14 juni 2017, 21:09:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Silo

Efter några mellanår satsar vi nu lite mer på en veteranbussträff i Katrineholm i samband med att staden fyller 100 år. Den 13 augusti mellan klockan 11 och 16 träffas vi på parkeringen vid Fabriksgatan. I år välkomnar vi särskilt bussar tillverkade i Katrineholm.

På programmet hitintills:

* Trafik med museala bussar på särskild linje i staden
* Rundtur till de f.d. fabriksanläggningarna under sakkunnig guidning
* Från Katrineholms motorvagnsfabrik via SKV till Scaniabussar, föredrag om busstillverkningen i staden genom åren

* Försäljning och trevlig samvaro som vanligt.

Dagen före går evenemanget "århundradets musikfest" av stapeln i staden, minst sex museibussar kommer då att vara i trafik mellan parkeringsplatserna och evenemangsområdet.

Varmt välkomna!
/TS

Tommy E

Det låter mycket trevligt! Jag avser att besöka evenemanget om det inte skulle krocka med något annat. Får man fråga vilka veteranbussar som planeras gå i linjetrafik? :)

Hur är det egentligen med SvOf:s bussar från Katrineholm, för övrigt? ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

K R

Hej!

SvOf planerar att åka till veteranbussträffen i Katrineholm söndagen den 13 augusti.
Även Spårvägsmuseet funderar på att köra ner en buss till Katrineholm.

Aktuella vagnar är två Scania-Vabis BF76/SKV från 1965 resp. 1967:
BSBV 28 från SvOf resp. Mälaröbussen från Spårvägsmuseet.

Hugade resenärer medföljer bussarna mot erläggandet av en smärre avgift till förmån för SvOf:s bussbevarande.

Utförligare info kommer längre fram men räkna med att bussarna kommer att avgå från Gullmarsplan ca kl 8.00.

mvh K R


K R

Hej!

Efter förra årets uppehåll är det alltså snart dags för Veteranbussträffen i Katrineholm, som i år arrangeras för åttonde gången.
Vad gäller programmet för träffen har Tommy Silo från SSS skrivit in delar av det längre upp i tråden.
En liten hint om vilka bussar som förväntas dyka upp vore trevligt, den informationen återkommer nog Silo om.
Jag tror mig dock veta att det kan komma att dyka upp en Katrineholmsbyggd buss som något av en överraskning.
En nykomling i dessa sammanhang i så fall...

SvOf har i alla fall beslutat att genomföra en resa till årets Veteranbussträff, som alltså infaller söndagen den 13 augusti.

I dessa sammanhang brukar vi slå följe med Spårvägsmuseet, vad gäller deras eventuella medverkan i år så är den i skrivande stund osäker,
men om bitarna faller på plats finns planer på att köra till Katrineholm och visa upp Mälaröbussen,
som är en Scania-Vabis BF76 med SKV-kaross från 1967 (f d SL H63 7813).

SvOf har för sin del tänkt deltaga med BSBV 28 (Scania-Vabis BF76/SKV) från 1965.
Avfärd med BSBV 28 sker kl. 08.00 från Gullmarsplan (linje 164:s hpl mot Södersjukhuset).
För att hjälpa till att hålla SvOf:s bussar rullande kommer en avgift på 180:-  att tagas ut av de medföljande resenärerna.

Räkna med en heldag i Bussens tecken, tidpunkten för återkomsten till Stockholm är därför svår att beräkna.
Arrangemanget i Katrineholm pågår fram till kl. 16.00 och då kan vi anta att det blir den beräknade avgångstiden
för vår återfärd mot Stockholm.

Om du vill åka med eller har eventuella frågor i ärendet, ring till Reinert Klint på 0709-532955.

Med reservation för eventuella ändringar.

K R

#4
Nu har Tommy Silo lämnat info om vilka bussar som är tänkta att dyka upp i Katrineholm.

Svenska Spårvägssällskapet (SSS) har aviserat sex vagnar:
SKV City 1963 (LST 57)
Leyland Atlantean/Park Royal 1967 (SL H35 4545)
Scania CF110 1968 (TGOJ 10)
Scania CR111 1978 (SL H59A 5294)
Scania CN113 (led) 1996 (GUB 633)
Scania CN113 (MaxCi) 1998 (SL H18 5158)

Bröderna Haraldsson i Rystad ämnar komma med den från Örebro emanerande:
Scania-Vabis B62/SKV 1953

Lindbergs Buss i Örebro tänker komma med en gammal bekant från stockholmstrafiken:
Scania CN113 (led) 1998 med vagnsnummer 4914, vilket den bar hos Linjebuss, Connex, Veolia, Busslink och väl även under perioden hos Arriva.

Till listan skall då också läggas:
Scania-Vabis BF76/SKV 1965 (BSBV 28) från SvOf,
Scania CF110 1968 (BSS 16/SL H41 4558) samt
Scania CN112 1984 (LLT 100).

hobbe

Hej alla bussvänner.

Jag tänker medverka med min buss fd. 4558, och om det är så att någon vill följa med ifrån Värmdö/Nacka så går det bra, men meddela mig på tel 0708 88 78 20. Bussen utgår från Djurö via Gustavsberg och ev. Orminge.
Med vänlig hälsning
Uffe

K R

Citat från: hobbe skrivet 04 augusti 2017, 17:35:55 PM
Hej alla bussvänner.

Jag tänker medverka med min buss fd. 4558, och om det är så att någon vill följa med ifrån Värmdö/Nacka så går det bra, men meddela mig på tel 0708 88 78 20. Bussen utgår från Djurö via Gustavsberg och ev. Orminge.
Med vänlig hälsning
Uffe

Hej!

Kul!
Då räknar vi in en gul-svart Katrineholmare till inför nästa söndag. F d 4558 med sin minst sagt brokiga historia...

Sedan kanske bussen även kan beskådas under morgondagens (5/8) Stockholm Cruising på Sveavägen?
F d 4558 brukar kunna synas i trafikvimlet under denna stora cruisingkväll, som traditionellt går av stapeln efter den årliga bilträffen Wheels Nationals,
vilken sedan ett par år hålls ute på Solvalla under dagen.

mvh K R

Kvarne

Fd Luleå Lokaltrafik 100, Scania CN112CL från 1984 är avsedd att medverka också!
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

amazzon778

Trevligt arrangemang. Som vanligt i Katrineholm. Fantastiskt att se vilken lovande uppslutning med en hel del godis för oss bussdiggare. Ja vi hoppas att vädretsmakter står oss bi på söndag. Så att det just blir den fantastiska höjdpunkten på firandet kan innebära. Vi håller alla våra tummar för att det blur så. Må så gott nu diggare. Väl mött i Katrineholm, om inte redan på bussen dit.

Mvh
HC SvOf

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk


Silo

Trafik med museala bussar på särskild linje i staden 11.00-16.00.

11:30 Kortege genom staden med bussarna körandes i årsmodellsordning.

13.30 Från Katrineholms motorvagnsfabrik via SKV till Scaniabussar, föredrag om busstillverkningen i staden genom åren. Föredraget sker i en av bussarna vid utställningen.

14.00 Rundtur till de f.d. fabriksanläggningarna under sakkunnig guidning.

Försäljning och trevlig samvaro.
/TS

Ersa

Vilken färdväg är planerad för morgontrafiken från Stockholm (Gullmarsplan) och söderut? E4 till Södertälje syd, och därefter vidare i lugn takt på gamla riksettan?

K R

Citat från: Ersa skrivet 12 augusti 2017, 18:34:49 PM
Vilken färdväg är planerad för morgontrafiken från Stockholm (Gullmarsplan) och söderut? E4 till Södertälje syd, och därefter vidare i lugn takt på gamla riksettan?

Hej!

Vi räknar med att köra E4 ner till Järna och därefter väg 57 till Katrineholm. Paus för bensträckare m m kommer troligen att verkställas vid exempelvis Sparreholm.

Listan över medverkande bussar högre upp i denna tråd är nu även kompletterad med de i tråden aviserade tillkommande BSS 16/SL H41 4558 och LLT 100.
Spårvägsmuseet kommer dock inte att medverka med någon buss detta år.

mvh K R

MaxCi

Hej!
Här följer lite bilder från gårdagens veteranbussträff i Katrineholm!


Vi börjar med denna fina Scania-Vabis/SKV från 1953


Svenska Spårvägssällskapets f.d. SL H35 4505 medverkade också


Sedan en bild på f.d. BSS 16 och f.d. BSBV 28


Även en Volvo B58, denna gång f.d. SL 6911, medverkade


Före detta Luleå Lokaltrafik 100 dök också upp


GUB 633, som nyligen tagits fram efter ett antal år rullade också


Gamla Linjebuss/Connex/Busslink 4914, nu tillhörandes Lindbergs buss, deltog också


Även en bild på både GUB 633 och Linjebuss 4914 fick hänga med


Och slutligen en bild på f.d. SL H18 5158 som nyligen har snyggats upp utvändigt

Ulf Berlin

Tack för ett härligt bildsvep med många trevliga destinationer på bussarna(såsom på 4505.;))
(Hoppas att inv siffrorna på BSBV 16 kan bytas till något mera tidsenligt)/Ulf

WalleW

Citat från: Ulf Berlin skrivet 14 augusti 2017, 22:09:27 PM
Tack för ett härligt bildsvep med många trevliga destinationer på bussarna(såsom på 4505.;))
/Ulf

Bara att instämma med föregående... :)

/   M v h   Walle