Buss PC i Stockholms ersättningstrafik

Startat av Lars-Håkan_E, 11 juni 2017, 10:02:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

http://www.bussmagasinet.se/2017/06/schabbel-av-arriva-stoppar-ersattning-till-resenarer/

Finns det ett önskemål att alla ersättningsbussar ska ha Buss PC inmonterat, finns det extra utrustningar på lager och finns det logistik för att montera den utrustningen.

Björn Lövdahl

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 11 juni 2017, 10:02:33 AM
http://www.bussmagasinet.se/2017/06/schabbel-av-arriva-stoppar-ersattning-till-resenarer/

Finns det ett önskemål att alla ersättningsbussar ska ha Buss PC inmonterat, finns det extra utrustningar på lager och finns det logistik för att montera den utrustningen.

En j***a massa extrakostnad för väldigt liten användning
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Fredde

Det är för mig en gåta att förarnas fackförbund hos Arriva inte har gjort mer när det gäller avsaknaden av överfallslarm (dessa knappar är sammankopplade med Buss-PC, saknas det ena saknas det andra).
Normalt sett ska en "vanlig" buss, där detta är ur funktion inte lämna depån/garaget.
Och om något händer, används mobiltelefoner då?
Sitter förarna i telefonköer till sin trafikledning vid en allvarlig olycka?

Ersa

Tidsrymden är väl inget som är försvinnande liten direkt. Många bussar ska ju rulla på ersättningen 5-7 dagar i veckan, varenda vecka från början av januari till början av december. Däremot har jag uppfattat det just som att det inte finns 160-200 st övertaliga BussPC liggandes på nån hylla redo att monteras in i bussarna. Därför har det aldrig funnits några krav uppifrån på PC på just ersättningslinjerna som t.ex 22, 27, 28 samt 35.

Jag har svårt att tänka mig att facket skulle börja bråka nu, så här sent. Att ersättningsbussarna inte skulle ha PC är ju ingen nyhet, utan borde väl ha varit klart för alla parter redan under planeringsfasen hösten 2016?

buskörare

Citat från: Fredde skrivet 11 juni 2017, 11:39:51 AM
Det är för mig en gåta att förarnas fackförbund hos Arriva inte har gjort mer när det gäller avsaknaden av överfallslarm (dessa knappar är sammankopplade med Buss-PC, saknas det ena saknas det andra).
Normalt sett ska en "vanlig" buss, där detta är ur funktion inte lämna depån/garaget.
Och om något händer, används mobiltelefoner då?
Sitter förarna i telefonköer till sin trafikledning vid en allvarlig olycka?

Nu sitter ju inte förarna i dessa bussar helt utan kontakt med omvärlden, alla har handhållen radioenhet i dessa bussar.

Adrian Langemar

Citat från: Ersa skrivet 11 juni 2017, 11:43:27 AM
Tidsrymden är väl inget som är försvinnande liten direkt. Många bussar ska ju rulla på ersättningen 5-7 dagar i veckan, varenda vecka från början av januari till början av december. Däremot har jag uppfattat det just som att det inte finns 160-200 st övertaliga BussPC liggandes på nån hylla redo att monteras in i bussarna. Därför har det aldrig funnits några krav uppifrån på PC på just ersättningslinjerna som t.ex 22, 27, 28 samt 35.
Ur resenärssynpunkt är det knappast acceptabelt att år 2017 köra utan fungerande realtidsinformation under så lång tid som det handlar om här, speciellt på tvärbanans ersättningstrafik är realtidsinformation nödvändigt med tanke på trafiksituationen på Essingeleden. Givetivis borde SL tillhandahålla utrustningen.

Lars-Håkan_E

Citat från: Adrian Langemar skrivet 11 juni 2017, 13:49:55 PM
Ur resenärssynpunkt är det knappast acceptabelt att år 2017 köra utan fungerande realtidsinformation under så lång tid som det handlar om här, speciellt på tvärbanans ersättningstrafik är realtidsinformation nödvändigt med tanke på trafiksituationen på Essingeleden. Givetivis borde SL tillhandahålla utrustningen.

Ja eftersom SLL äger all hårdvara kring Buss Pc så är det ju självklart så, hela artikeln är ju därför högst missvisande och enbart avsedd för att kritisera Arriva för en fråga man inte äger.

Nico

Citat från: Adrian Langemar skrivet 11 juni 2017, 13:49:55 PMGivetivis borde SL tillhandahålla utrustningen.

Håller med Lars-Håkan_E om att artikeln i sig är missvisande. Däremot beror sedan mycket på ur vilket hänseende man betraktar det. Information är givetvis mycket viktigt, men går de facto att säkerställa på annat vis. T.ex. genom fler kundvärdar och utökad förarutbildning så att de senare kan informera ombord.

Rent samhällsekonomiskt är det däremot kapitalförstöring att ha utrustning för miljontals kronor liggande på lut för något som ändå är ganska udda och begränsade händelser./behov. BussPC börjar dessutom närma sig slutet på sin effektiva livslängd och då blir det extra tokigt om man skulle inleda en nyanskaffning av sådan materiel.

Ytterligare en punkt är att en hel del av fordonen i ersättningstrafiken inte tillhör huvudentreprenörerna. Frågan är då om de underentreprenörer, vars fordon hyrs in, är så intresserade av att korttidsmontera utrustning med allt vad det innebär? I synnerhet som fordonen sannolikt måste återställas vilket även det då blir en kostnad.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Adrian Langemar

Citat från: Nico skrivet 11 juni 2017, 16:13:45 PM
Håller med Lars-Håkan_E om att artikeln i sig är missvisande. Däremot beror sedan mycket på ur vilket hänseende man betraktar det. Information är givetvis mycket viktigt, men går de facto att säkerställa på annat vis. T.ex. genom fler kundvärdar och utökad förarutbildning så att de senare kan informera ombord.

Rent samhällsekonomiskt är det däremot kapitalförstöring att ha utrustning för miljontals kronor liggande på lut för något som ändå är ganska udda och begränsade händelser./behov. BussPC börjar dessutom närma sig slutet på sin effektiva livslängd och då blir det extra tokigt om man skulle inleda en nyanskaffning av sådan materiel.

Ytterligare en punkt är att en hel del av fordonen i ersättningstrafiken inte tillhör huvudentreprenörerna. Frågan är då om de underentreprenörer, vars fordon hyrs in, är så intresserade av att korttidsmontera utrustning med allt vad det innebär? I synnerhet som fordonen sannolikt måste återställas vilket även det då blir en kostnad.
Jo, det är för dyrt med BussPC i bussar som används tillfälligt. Det viktiga är ju att få fungerande realtidsinformation. I princip skulle det räcka med en enkel gps-utrustning i varje fordon, som kopplas till realtidssystemet. Men det kräver ju förstås att realtidssystemet är konstruerat för att kunna hantera det.

Wetjo

Citat från: Adrian Langemar skrivet 11 juni 2017, 17:11:18 PM
Jo, det är för dyrt med BussPC i bussar som används tillfälligt. Det viktiga är ju att få fungerande realtidsinformation. I princip skulle det räcka med en enkel gps-utrustning i varje fordon, som kopplas till realtidssystemet. Men det kräver ju förstås att realtidssystemet är konstruerat för att kunna hantera det.

En del av bussarna som på ersättningstrafik har en MIPS om inte tidigare ägare monterat ur den (mycket troligt).
Att montera fordonsdator kostar stora pengar. När man i Dalarna satte in Fordonsdator, radio och biljettmaskin när Keolis löste av Nobina, kostade det ca 40 000 kr per buss. Nu kan man väl stryka i den menyn, men stora pengar handlar det om...