Ej reviderade Metropoler

Startat av Gunnar D, 04 juni 2017, 14:16:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Fem H19 Metropol lär inte ha reviderats utan endast "upprustats" för att kunna göra ekonomiska jämförelser. Vilka var dessa fem och fanns det synbara skillnader mellan dem och de reviderade?
Några H19, exvis 5146, 5147, 5160 hade täckplåtar i frontsargen efter de gamla blinkpilarna. Var det ett kännetecken på att de var "upprustade" och inte reviderade?

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 04 juni 2017, 14:16:31 PM
Fem H19 Metropol lär inte ha reviderats utan endast "upprustats" för att kunna göra ekonomiska jämförelser. Vilka var dessa fem och fanns det synbara skillnader mellan dem och de reviderade?
Några H19, exvis 5146, 5147, 5160 hade täckplåtar i frontsargen efter de gamla blinkpilarna. Var det ett kännetecken på att de var "upprustade" och inte reviderade?

/Gunnar

Beror ju på vad man menar med revision och upprustning förstås. Nu kanske jag är ute och cyklar men är inte de vagnar du nämner "lågmilarna" som målades vita inuti? Fick väl revision sist av H19, kanske kallades upprustning som någon slags bokslutsdisposition?

(Kommer ihåg f.ö att SL under en tid köpte nya bussar utan däck! I verkligheten gjorde man förstås inte det utan däck budgeterades som driftkostnad och bussen i övrigt som nyanskaffningskostnad. På det sättet så kunde man köpa ett par bussar till!)

Mr H

Railmaster

Bussar som levererats utan däck får mig att tänka på de busschassier som Volvo(?) levererade utan däck men med trähjul till Norge på 80-talet.

Detta försök med slopade revisioner, var det detta som utmynnade i SLs senare upplägg där man lade minimalt med underhåll på bussarna och inte brydde sig om att golvmattorna och stolsdynorna hade stora hål och karosserna hade skriande behov av ommålning? Ett typiskt slit och slängtänkande!

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 04 juni 2017, 18:42:57 PM
Beror ju på vad man menar med revision och upprustning förstås. Nu kanske jag är ute och cyklar men är inte de vagnar du nämner "lågmilarna" som målades vita inuti? Fick väl revision sist av H19, kanske kallades upprustning som någon slags bokslutsdisposition?

Min fråga beror på artikeln "Skall bussar revideras? Erfarenheter från SS" i Svensk Lokaltrafik 1/64. Intressant men för omfattande för att ange här.
De H19 jag nämnde är nog dock inte några av de fem ej reviderade.

/Gunnar