Linje 76 Gasverket-Gasverket

Startat av rengmark, 03 juni 2017, 01:29:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Adrian Langemar skrivet 05 juni 2017, 11:41:12 AM
Och vad skulle det där vara bra för?
Jag kommer alltid att kalla kollektivtrafikmyndigheten i Stockholm för SL och inget annat.

Men så är det inte, SLL:s trafikförvaltning är inte = SL.

Trafikförvaltningen handhar all kollektivtrafik, Buss, Tåg, Tunnelbana, Spårvagn, Båt (Waxholmsbolaget), Färdtjänst och Mälardalstrafiken (SJ)

SL är idag enbart ett varumärke för lokal kollektivtrafik förutom Båt, Färdtjänst och Mälardalstrafiken.

Adrian Langemar

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 juni 2017, 11:52:32 AM
Men så är det inte, SLL:s trafikförvaltning är inte = SL.

Trafikförvaltningen handhar all kollektivtrafik, Buss, Tåg, Tunnelbana, Spårvagn, Båt (Waxholmsbolaget), Färdtjänst och Mälardalstrafiken (SJ)

SL är idag enbart ett varumärke för lokal kollektivtrafik förutom Båt, Färdtjänst och Mälardalstrafiken.
Tror du inte jag har hört allt det där? Alla utom du förstår vad man menar med SL.

Ersa

Citat från: Adrian Langemar skrivet 05 juni 2017, 12:23:18 PM
Tror du inte jag har hört allt det där? Alla utom du förstår vad man menar med SL.

Bara för att vissa bemödar sig med att använda de helt korrekta benämningarna, betyder inte det per automatik att de inte "förstår" vad det vardagliga varumärket betyder.

Lars-Håkan_E

Citat från: Adrian Langemar skrivet 05 juni 2017, 12:23:18 PM
Tror du inte jag har hört allt det där? Alla utom du förstår vad man menar med SL.

Du är rolig du.

Jag tror inte att SL sköter Mälardalstrafiken med Tåg, Färdtjänsten (trots att det faktiskt var så en gång i tiden) och ej heller Skärgårdstrafiken, om du vill låtsas som det så är det ju upp till dig, det innebär dock inte att det är så :-)

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 juni 2017, 11:52:32 AM
Men så är det inte, SLL:s trafikförvaltning är inte = SL.

Trafikförvaltningen handhar all kollektivtrafik, Buss, Tåg, Tunnelbana, Spårvagn, Båt (Waxholmsbolaget), Färdtjänst och Mälardalstrafiken (SJ)

SL är idag enbart ett varumärke för lokal kollektivtrafik förutom Båt, Färdtjänst och Mälardalstrafiken.

Nja, det där stämmer ju inte heller riktigt om vi ska vara korrekta. SL - eller då bolaget Storstockholms lokaltrafik AB lever i alla högsta grad. Med en omsättning för 2015 på 16,4 miljarder - ingen liten firma med andra ord :)

Däremot har man ingen personal anställd och alla politiska beslut fattas av kollektivtrafiknämnden. Men om vi ska vara noga så är det ju SL som vi resenärer är kund hos, och utföraren har avtalet med. Det överlämnas nämligen på SL, så fort avtalet har skrivits under. Både SL som firma och landstinget genom Trafikförvaltningen tecknar därför avtal med utföraren.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 05 juni 2017, 18:31:15 PM
Nja, det där stämmer ju inte heller riktigt om vi ska vara korrekta. SL - eller då bolaget Storstockholms lokaltrafik AB lever i alla högsta grad. Med en omsättning för 2015 på 16,4 miljarder - ingen liten firma med andra ord :)

Däremot har man ingen personal anställd och alla politiska beslut fattas av kollektivtrafiknämnden. Men om vi ska vara noga så är det ju SL som vi resenärer är kund hos, och utföraren har avtalet med. Det överlämnas nämligen på SL, så fort avtalet har skrivits under. Både SL som firma och landstinget genom Trafikförvaltningen tecknar därför avtal med utföraren.

SL har som sagt inga anställda och du är heller inte kund hos SL för alla tjänster som administreras av kollektivtrafiknämnden, därav är SL inte någon kollektivtrafikmyndighet.

roggek

SL är väl "egentligen" numera bara ett "varumärke" precis som Coop, IKEA, Nike, Gevalia och H&M...

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 juni 2017, 20:27:53 PM
SL har som sagt inga anställda och du är heller inte kund hos SL för alla tjänster som administreras av kollektivtrafiknämnden, därav är SL inte någon kollektivtrafikmyndighet.

Kund i bemärkelsen att det är dem jag köper biljetten av och som alltså är avtalsparten. Därmed är det mer än ett varumärke. Man kan kalla det för ett administrativt bolag som hanterar bokföringen och de ekonomiska transaktionerna, om man vill det

All styrning av bolaget sker ju dock genom Trafiknämnden. Men man kan alltså inte bara kalla det för bara ett varumärke, då de ekonomiska transaktionerna sker genom SL. Man har ju aldrig avskaffat SL. I Trafiknämndens bokföring är det ju egentligen fortfarande ekonomiskt indelat i SL-koncernen, Vaxholmsbolaget och Färdtjänsten, där det bara är den sistnämnda som inte är i bolagsform. 

Man kunde ju ha renodlad det, genom att döpa om transaktionsbolaget till Trafikförvaltningens servicebolag, eller något sådant. Men det valde man alltså inte att göra. Utan man flyttade bara över personal och de politiska besluten (styrningen) till Trafikförvaltningen/nämnden från SL. Sedan köper då SL in personella tjänsterna från Trafikförvaltningen.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 06 juni 2017, 07:32:22 AM
Kund i bemärkelsen att det är dem jag köper biljetten av och som alltså är avtalsparten. Därmed är det mer än ett varumärke. Man kan kalla det för ett administrativt bolag som hanterar bokföringen och de ekonomiska transaktionerna, om man vill det

All styrning av bolaget sker ju dock genom Trafiknämnden. Men man kan alltså inte bara kalla det för bara ett varumärke, då de ekonomiska transaktionerna sker genom SL. Man har ju aldrig avskaffat SL. I Trafiknämndens bokföring är det ju egentligen fortfarande ekonomiskt indelat i SL-koncernen, Vaxholmsbolaget och Färdtjänsten, där det bara är den sistnämnda som inte är i bolagsform. 

Man kunde ju ha renodlad det, genom att döpa om transaktionsbolaget till Trafikförvaltningens servicebolag, eller något sådant. Men det valde man alltså inte att göra. Utan man flyttade bara över personal och de politiska besluten (styrningen) till Trafikförvaltningen/nämnden från SL. Sedan köper då SL in personella tjänsterna från Trafikförvaltningen.

Frågan (eller påståendet) att SL är Stockholms Läns Kollektivtrafikmyndighet är ju så mkt lättare att klara ut, så är ju inte fallet och att det kräver mängder med inlägg är ju spännande.

Resenären

Nu har man valt att behålla varumärket "SL" mot kund - det vanliga - även om det kanske inte är så i denna bransch - är att man därmed avser att kunderna / uppdragsgivarna / ägarna skall kommunicera det namnet och uppleva sin relation till det namnet. Att det sedan är en snårig struktur bakom och runt kan ju inte de stackars kunderna behöva hålla reda på. Det är grymt intressant att de  som jobbar i branschen inte heller kan beskriva strukturen på ett enkelt sätt.

Vore nog läge att göra om den där strukturen från grunden. Läste just väldigt tydlig och begriplig information om omläggningarna i Göteborg till följd av West Pride i kommande helg! Tydligt var linjerna gick och INTE gick. Tydligt uppmärkt med stora skyltar vid hållplatserna NÄR och varför trafiken kommer att påverkas - detta utöver lättläst och lättbegriplig information i hållplatskurarna.

SL folket eller Trafikförvaltningsfolket eller politikerna i Stockholm eller vilka det nu är som är ansvariga - någon är det i allafall - borde ta en tur till Göteborg - där går det tydligen rätt bra.

Lars-Håkan_E

Citat från: Resenären skrivet 08 juni 2017, 10:14:45 AM
Nu har man valt att behålla varumärket "SL" mot kund - det vanliga - även om det kanske inte är så i denna bransch - är att man därmed avser att kunderna / uppdragsgivarna / ägarna skall kommunicera det namnet och uppleva sin relation till det namnet. Att det sedan är en snårig struktur bakom och runt kan ju inte de stackars kunderna behöva hålla reda på. Det är grymt intressant att de  som jobbar i branschen inte heller kan beskriva strukturen på ett enkelt sätt.

Vore nog läge att göra om den där strukturen från grunden. Läste just väldigt tydlig och begriplig information om omläggningarna i Göteborg till följd av West Pride i kommande helg! Tydligt var linjerna gick och INTE gick. Tydligt uppmärkt med stora skyltar vid hållplatserna NÄR och varför trafiken kommer att påverkas - detta utöver lättläst och lättbegriplig information i hållplatskurarna.

SL folket eller Trafikförvaltningsfolket eller politikerna i Stockholm eller vilka det nu är som är ansvariga - någon är det i allafall - borde ta en tur till Göteborg - där går det tydligen rätt bra.

Var informationen ute på stan dålig under Stockholm Marathon?

virtual1

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 juni 2017, 20:27:53 PM
SL har som sagt inga anställda och du är heller inte kund hos SL för alla tjänster som administreras av kollektivtrafiknämnden, därav är SL inte någon kollektivtrafikmyndighet.

Jag har alltid funderat hur det praktiskt funkar då ett bolag inte har några anställda... är det alltid konsulter/ägare som hanterar skötseln av ett sådan bolag? - eller finns det i praktiken anställda, men de tar ut lön från något annat bolag så de bokföringsmässigt sett inte räknas som anställda av bolaget i fråga?

Lars_L

Citat från: virtual1 skrivet 08 juni 2017, 14:08:35 PM
Jag har alltid funderat hur det praktiskt funkar då ett bolag inte har några anställda... är det alltid konsulter/ägare som hanterar skötseln av ett sådan bolag? - eller finns det i praktiken anställda, men de tar ut lön från något annat bolag så de bokföringsmässigt sett inte räknas som anställda av bolaget i fråga?

Kan väl vara olika beroende på orsakerna. I SL:s fall blir de ju konsulter som är anställda av Trafikförvaltningen, men där man ändå måste föra över en viss del av kostnaden till SL, eftersom pengarna ligger i bolaget för avtalen (både biljettintäkter och köpt trafik). Men i praktiken märker nog inte ens de anställda detta, utan görs väl troligen bara som en bokföreningsteknisk lösning, för att den del som rör att handha avtal/kontrakt ska belasta rätt enhet.

I annat fall kan det ju vara ägare som av olika orsaker inte tar ut någon lön. Men ska man vara korrekt (om det nu inte bara är ett bolag på "pappret"), så ska ju den verksamhet som utförs åt bolaget belasta det egna bolagets resultaträkning, även om det finns ett "rikt" moderbolag/ägare bakom. Vill man då inte att bolaget ska ha några anställda, så kan man ju då lösa det genom att bokföringstekniskt "köpa in" tjänsterna på konsultbasis. Men även det måste ske till marknadsmässigt pris för att det inte ska ses som otillåten överföring av medel mellan bolagen.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Resenären

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 juni 2017, 11:41:19 AM
Var informationen ute på stan dålig under Stockholm Marathon?

Ja det tycker i alla fall jag och i alla fall om man jämför med hur det ser ut i te x Göteborg på informationsfronten vid liknande situationer.

Skulle inte vara stolt om jag var ansvarig för SL:s (SLL / Trafikförvaltningen - välj lämplig) information