Linje 76 Gasverket-Gasverket

Startat av rengmark, 03 juni 2017, 01:29:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

rengmark

Citat från: virtual1 skrivet 03 juni 2017, 23:43:28 PM
Det är ingen diskussion då inlägget går ut på att klaga och flertalet inte håller med. En diskussion är inte nödvändigtvis något som går ut på att hitta motargument mot nån som tycker nåt suger. En diskussion är ett sätt att försöka hitta en gemensam ståndpunkt om något. Det görs inte här.

Det är inte att klaga för att man inte vet vad Gasverket-Gasverket betyder. Och hittills vet tydligen ingen annan på detta forum vad denna skrivning står för.

Stockholm är en stor årlig folkfest med massor av hitresta deltagare och åskådare. Jag tror inte man kan kräva att dessa ska kunna sätta sig in i alla hållplatser som är indragna.

Jag tycker Göteborg gör det bättre och även Stockholm Marathon.
https://www.vasttrafik.se/#!/trafikstorning/532415/
http://www.stockholmmarathon.se/start/content.cfm?Sec_ID=3656&Rac_ID=287&Lan_ID=1

Adrian Langemar

#16
Citat från: virtual1 skrivet 03 juni 2017, 23:43:28 PM
Det är ingen diskussion då inlägget går ut på att klaga och flertalet inte håller med. En diskussion är inte nödvändigtvis något som går ut på att hitta motargument mot nån som tycker nåt suger. En diskussion är ett sätt att försöka hitta en gemensam ståndpunkt om något. Det görs inte här.
Om du tror att forumdiskussioner handlar om att skapa konsensus har du nog kommit fel. Du kan skriva på Wikipedias diskussionssidor i fortsättningen.

Jag tycker att det är väldigt bra att det här uppmärksammades av trådstartaren.

Adrian Langemar

Citat från: rengmark skrivet 04 juni 2017, 02:55:13 AM
Jag tycker Göteborg gör det bättre och även Stockholm Marathon.
https://www.vasttrafik.se/#!/trafikstorning/532415/
http://www.stockholmmarathon.se/start/content.cfm?Sec_ID=3656&Rac_ID=287&Lan_ID=1
Ja, det där är mycket bättre än SL:s meningslösa upprabblande av hållplatser som ingen orkar läsa. Stockholm Marathons lista är jättebra förutom det sista om Gasverket-Gasverket. Det hade varit nästintill perfekt om det hade stått Gasverket-Ropsten istället (det står under linje 55 att linje 76 ersätter på den sträckan).

roggek

Citat från: rengmark skrivet 04 juni 2017, 02:55:13 AM
Det är inte att klaga för att man inte vet vad Gasverket-Gasverket betyder. Och hittills vet tydligen ingen annan på detta forum vad denna skrivning står för.

Stockholm är en stor årlig folkfest med massor av hitresta deltagare och åskådare. Jag tror inte man kan kräva att dessa ska kunna sätta sig in i alla hållplatser som är indragna.

Jag tycker Göteborg gör det bättre https://www.vasttrafik.se/#!/trafikstorning/532415/

Snälla, säg att du skämtar...DEN infon var "rörig"

Resenären

OJ! Kul för den som är ansvarig för SL:S kommunikation att det faktiskt finns NÅGON som försvarar dem. Det är ju inte bara dåligt det är rent amatörmässig kommunikation.

Jag instämmer helt med trådstartaren - det är omöjligt att förstå informationen om hur bussarna gick igår den 3 juni. Det är däremot ett mycket rimligt krav att man skall kunna göra det. även som turist.

Mina intryck som frekvent resenär hos SL, Västtrafik och Skånetrafiken är att de två sistnämna är betydligt bättre på att sätta sig in i hur deras kunder/uppdragsgivare har det. SL borde reformeras i grunden tänker jag.

Lars-Håkan_E

För det första, forumet är ju inte någon klagomur gentemot SL eller deras entreprenörer, här finns det andra vägar att gå.

Information är något väldigt svårt, hur mycket man än informerar kommer det alltid finnas en mängd "kunder" om anser att informationen inte är tillräcklig eller felaktig.

Vad gäller jämförelsen mellan Sthlm Marathon och Göteborgsvarvet så har bägge informationsmodellerna sina fördelar, jag kan inte direkt påstå att Västtrafiks information var fullständigt glasklar för mig som inte kan tätortstrafiken på mina fem eller tio fingrar, dock hänvisades det till Reseplaneraren (precis som i Stockholm) och där blev det genast mycket klarare.

Om jag i går använde reseplaneraren och sökte på resmöjligheter från Södermalm till Frihamnen eller Gasverksområdet fick jag fram alldeles utmärkta reseanvisningar.

Om man ska önskas sig någon förändring så vore det att i fallet med 76:an ange att linjen är indragen Södermalm-Frihamnsporten och därefter räkna upp indragna hållplatser samt att den ersätter linje 55? i Gasverksområdet.

Men som sagt denna information fanns i reseplaneraren.


Adrian Langemar

Angående det här med reseplanerare kontra störningsinformation:

Om man inte använder linjenätet regelbundet använder man förstås reseplaneraren. Men om man regelbundet åker med en eller flera linjer är det väldigt bra att kunna få se en överblick över förändringarna och då är det nödvändigt med störningsinformation. Reseplanerare är bra om man redan vet att man ska åka från A till B klockan hh:mm, men speciellt en sådan här dag finns det stort behov av att snabbt kunna få en överblick över vilka resor som överhuvudtaget går att göra.

Ersa

Citat från: Adrian Langemar skrivet 04 juni 2017, 03:02:41 AM
Om du tror att forumdiskussioner handlar om att skapa konsensus har du nog kommit fel. Du kan skriva på Wikipedias diskussionssidor i fortsättningen.

Jag tycker att det är väldigt bra att det här uppmärksammades av trådstartaren.

Vad är då målet med tråden? Att alla måste dela din åsikt? Eller förväntar du dig att SvOF som forumägare ska åtgärda dina upplevda problem? Klart man bör uppmärksamma problem och otydligheter, men jag vet inte om jag tycker att en veteranbussförenings forum är den optimala platsen för dylik huvudmannakritik.

Adrian Langemar

Citat från: Ersa skrivet 04 juni 2017, 10:53:02 AM
Vad är då målet med tråden? Att alla måste dela din åsikt? Eller förväntar du dig att SvOF som forumägare ska åtgärda dina upplevda problem? Klart man bör uppmärksamma problem och otydligheter, men jag vet inte om jag tycker att en veteranbussförenings forum är den optimala platsen för dylik huvudmannakritik.
Tja, vad ska vi med avdelningen "busstrafik" till? Det är väldigt svårt att hitta inlägg om veteranbussar här, och var och varannan tråd handlar om kritik mot trafikhuvudmän och andra aktörer.

Resenären

En diskussion behöver inte alls leda till konsensus och att respektera olika perspektiv är väl ett högst rimligt krav.

Själv har jag oerhört svårt att förstå att man kan försvara en så fullständigt katastrofalt dålig kommunikation om en så väsentlig förändring. Det hade varit ok för mig om det varit en ideell förening. SL däremot har väl en hel stab kommunikatörer och dessutom en kommunikationsdirektör med marknadsmässig lön och därtill hörande rimliga krav på leverans.

Jag skulle skämmas som Förvaltningschef och kommunikationsdirektör om jag inte presterade en bättre information än den jag såg i går!

Lars-Håkan_E

Citat från: Resenären skrivet 04 juni 2017, 17:23:36 PM
En diskussion behöver inte alls leda till konsensus och att respektera olika perspektiv är väl ett högst rimligt krav.

Själv har jag oerhört svårt att förstå att man kan försvara en så fullständigt katastrofalt dålig kommunikation om en så väsentlig förändring. Det hade varit ok för mig om det varit en ideell förening. SL däremot har väl en hel stab kommunikatörer och dessutom en kommunikationsdirektör med marknadsmässig lön och därtill hörande rimliga krav på leverans.

Jag skulle skämmas som Förvaltningschef och kommunikationsdirektör om jag inte presterade en bättre information än den jag såg i går!

SL (som numera bara är ett varumärke) har nog varken det ena eller det andra i sin lönelista numera, merparten ligger hos entreprenörerna.

virtual1

Citat från: Resenären skrivet 04 juni 2017, 17:23:36 PM
En diskussion behöver inte alls leda till konsensus och att respektera olika perspektiv är väl ett högst rimligt krav.

Själv har jag oerhört svårt att förstå att man kan försvara en så fullständigt katastrofalt dålig kommunikation om en så väsentlig förändring. Det hade varit ok för mig om det varit en ideell förening. SL däremot har väl en hel stab kommunikatörer och dessutom en kommunikationsdirektör med marknadsmässig lön och därtill hörande rimliga krav på leverans.

Jag skulle skämmas som Förvaltningschef och kommunikationsdirektör om jag inte presterade en bättre information än den jag såg i går!

Att du och en till skribent har problem med förståelsen betyder inte per automatik att resten inte fattar eller tycker det är sjukt dåligt. Du har en negativ åsikt. Räkna inte med att alla andra håller med.

Resenären

Hej! Precis vad jag sa, en diskussion - jag förväntar mig inte att du skall hålla med. Jag respekterar att du förstår. Däremot har Trafikförvaltningen visst både Förvaltningschef och Kommunikationsdirektör - har pratat med personen vid flera tillfällen.

Lars-Håkan_E

Citat från: Resenären skrivet 05 juni 2017, 06:45:02 AM
Hej! Precis vad jag sa, en diskussion - jag förväntar mig inte att du skall hålla med. Jag respekterar att du förstår. Däremot har Trafikförvaltningen visst både Förvaltningschef och Kommunikationsdirektör - har pratat med personen vid flera tillfällen.

Ja men det är inte SL, utan Landstingets Trafikförvaltning.

Adrian Langemar

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 juni 2017, 09:13:12 AM
Ja men det är inte SL, utan Landstingets Trafikförvaltning.

Och vad skulle det där vara bra för?
Jag kommer alltid att kalla kollektivtrafikmyndigheten i Stockholm för SL och inget annat.