Linje 76 Gasverket-Gasverket

Startat av rengmark, 03 juni 2017, 01:29:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

rengmark

Idag är det Stockholm Maraton och SL visar ännu en gång sin oförmåga att tala om hur bussarna kör. Istället räknar man upp massor av indragna hållplatser.
http://sl.se/sv/info/nyheter/forandringar-for-bussarna-i-innerstan-den-3-juni/?date=true

virtual1

Citat från: rengmark skrivet 03 juni 2017, 01:29:19 AM
Idag är det Stockholm Maraton och SL visar ännu en gång sin oförmåga att tala om hur bussarna kör. Istället räknar man upp massor av indragna hållplatser.
http://sl.se/sv/info/nyheter/forandringar-for-bussarna-i-innerstan-den-3-juni/?date=true

Fast vad är felet? Ska man räkna upp de hållplatser man angör istället? Vanligtvis är det färre hållplatser som är indragna än som angörs. Så det skulle bli väldigt onödigt långa listor vartenda gång  samt att det troligen är mer intresserant att veta för den som bor/jobbar eller ska handla vid de/den indragna hållplatsen/erna  att de/den inte angörs än för alla andra resenärer som inte har med de indragna hållplatserna att göra.

Olle

Hm, linje 67 till Fridhemsplan.

Om linjerna är avkortade kan de ju skriva vilka sträckor som går och/eller är indragna.

Fredde

Citat från: Olle skrivet 03 juni 2017, 08:05:43 AM
Om linjerna är avkortade kan de ju skriva vilka sträckor som går och/eller är indragna.

Det står ju. Om man använder reseplaneraren så får man dessutom svar på mycket mer i en mycket mer kompakt form...
Linje 4 - Gullmarsplan–Fridhemsplan
Linje 4 kör Gullmarsplan-Hornstull-Fridhemsplan via Årstaberg ser man där tex.

rengmark

Citat från: Fredde skrivet 03 juni 2017, 08:27:21 AM
Det står ju. Om man använder reseplaneraren så får man dessutom svar på mycket mer i en mycket mer kompakt form...
Linje 4 - Gullmarsplan–Fridhemsplan
Linje 4 kör Gullmarsplan-Hornstull-Fridhemsplan via Årstaberg ser man där tex.

Man ska inte behöva använda reseplaneraren för att få grundläggande information. Men det blir billigast för Keolis att informera på detta sätt. För mig är enklare få veta att fyran inte trafikerar ordinarie sträckan Fridhemsplan-Gullmarsplan. Sökan man Gullmarsplan-Varvsgatan går första turen 18.38 och ingen förklaring ges varför man inte kan åka tidigare.
Och att förstå hur trean går där alla hållplatser är indragna. Det går inte läsa att linjen inte trafikerar Fridhemsplan -Åsögatan och inte vilka hållplatser som trafikeras bort mot Barnängen eller vilka T-banestationer som passeras.
Sedan har vi 76an som normalt inte går till Gasverket. Var kommer den ifrån? Ringde SL och frågade hur man tar sig från Stadion till Gasverket och de svarade att man måste gå.

Fredde

Citat från: rengmark skrivet 03 juni 2017, 15:02:30 PM
Man ska inte behöva använda reseplaneraren för att få grundläggande information.

Inte? När stora evenemang pågår i stan får man faktiskt ha överseende med att bussarna inte kan köra som vanligt och att man får offra några minuter av sitt liv på att använda reseplaneraren.
Nästa år kommer marathon ha en betydligt större inverkan än vad fallet är idag.
Låter som att du bör hålla dig hemma idag... ::)

virtual1

Citat från: Fredde skrivet 03 juni 2017, 15:55:39 PM
Inte? När stora evenemang pågår i stan får man faktiskt ha överseende med att bussarna inte kan köra som vanligt och att man får offra några minuter av sitt liv på att använda reseplaneraren.
Nästa år kommer marathon ha en betydligt större inverkan än vad fallet är idag.
Låter som att du bör hålla dig hemma idag... ::)

Haha. Instämmer! Reseplaneraren använder man väl alltid? Eller realtiden där infon också står.

Nico

Sedan går det inte heller (vid evenemang som detta eller motsvarande händelser) att informera in i absurdum. Blir informationen för komplicerad så får det lätt motsatt effekt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Adrian Langemar

#8
Citat från: Nico skrivet 03 juni 2017, 18:02:54 PM
Sedan går det inte heller (vid evenemang som detta eller motsvarande händelser) att informera in i absurdum. Blir informationen för komplicerad så får det lätt motsatt effekt.

Det är ju precis den effekten som fås av SL:s information. Går man in på hemsidan hittar man bara en lång lista på en massa indragna hållplatser i en enda röra. Vem orkar lösa det? Bättre att stanna hemma istället, och det är kanske det SL vill en sådan här dag...

Om man söker på en resa med linje 4 finns det inget som helst meddelande som "Fredde" påstår.

Om man tittar på realtidsinformationen för Hornstull finns det ingen som helst information om att linje 4 går helt annan väg en vanligt. Om jag försöker klicka på plusknappen för att se hållplatslistan får jag ett felmeddelande. Det enda trafikmeddelandet är att hållplatsen för linje 66 är indragen.

Fredde

Citat från: Adrian Langemar skrivet 03 juni 2017, 18:17:21 PM
Det är ju precis den effekten som fås av SL:s information. Går man in på hemsidan hittar man bara en lång lista på en massa indragna hållplatser i en enda röra. Vem orkar lösa det? Bättre att stanna hemma istället, och det är kanske det SL vill en sådan här dag...

Om man söker på en resa med linje 4 finns det inget som helst meddelande som "Fredde" påstår.

Om man tittar på realtidsinformationen för Hornstull finns det ingen som helst information om att linje 4 går helt annan väg en vanligt. Om jag försöker klicka på plusknappen för att se hållplatslistan får jag ett felmeddelande. Det enda trafikmeddelandet är att hållplatsen för linje 66 är indragen.

Detta kan bero på att tidsramar för omläggning har passerat. Alla linjer har olika tider då de är omlagda.
Du bör skaffa dig kunskap om saker innan du kommer med dylika påhopp och felaktiga påståenden.

Adrian Langemar

Citat från: Fredde skrivet 03 juni 2017, 19:16:50 PM
Detta kan bero på att tidsramar för omläggning har passerat. Alla linjer har olika tider då de är omlagda.
Du bör skaffa dig kunskap om saker innan du kommer med dylika påhopp och felaktiga påståenden.
Du får gärna förtydliga vad du blev kränkt av.

Det är snarare du som inte har skaffat dig kunskap. Linje 4 går fortfarande via Årstaberg i riktning mot Gullmarsplan.

roggek

Citat från: Adrian Langemar skrivet 03 juni 2017, 20:03:21 PM
Till trådstartaren: Det är mycket bättre att diskutera sådana här problem på https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=14&t=37823 (den som startade den tråden försökte först här, men den tråden blev borttagen av administratörerna). Där slipper man garanterat de som anser det vara väldigt viktigt att motarbeta allt engagemang för bättre kollektivtrafik.

Alla vet väl att Stockholm Marathon, Stockholm Pride, Midnattsloppet, statsbesök, kungabröllop och Nobelfesten är sådana "dagar man skall undvika busstrafiken" i Stockholms innerstad...

Och trådstartaren är bara ute för att leta "fel", inget annat...
Han kommer emottas med samma "glädje" på det spårbundna systerforumet...(Vi minns diskussionen om reskassan från Mälaröarna...)

Men låt Daniel och TKO ta några varv med rengmark, det brukar bli succé :D


Fredde

Citat från: Adrian Langemar skrivet 03 juni 2017, 19:43:40 PM
Du får gärna förtydliga vad du blev kränkt av.

Det är snarare du som inte har skaffat dig kunskap. Linje 4 går fortfarande via Årstaberg i riktning mot Gullmarsplan.

1: Jag skrev kan.
2: Jag är inte kränkt, tvärt om. Men att komma med spydiga inlägg ger absolut inget.
Däremot är jag inte road av trådar som skapas för att gnälla. Då är det bättre att ringa 08-600 10 00.

Adrian Langemar

Citat från: Fredde skrivet 03 juni 2017, 20:29:37 PM
1: Jag skrev kan.
2: Jag är inte kränkt, tvärt om. Men att komma med spydiga inlägg ger absolut inget.
Däremot är jag inte road av trådar som skapas för att gnälla. Då är det bättre att ringa 08-600 10 00.
Jag tycker ju att du verkar extremt gnällig. Själv tycker jag att det är information om kollektivtrafik är ett mycket givande ämne att diskutera.

virtual1

Citat från: Adrian Langemar skrivet 03 juni 2017, 20:58:27 PM
Jag tycker ju att du verkar extremt gnällig. Själv tycker jag att det är information om kollektivtrafik är ett mycket givande ämne att diskutera.

Det är ingen diskussion då inlägget går ut på att klaga och flertalet inte håller med. En diskussion är inte nödvändigtvis något som går ut på att hitta motargument mot nån som tycker nåt suger. En diskussion är ett sätt att försöka hitta en gemensam ståndpunkt om något. Det görs inte här.