Ersättningsbussar i sommar...

Startat av virtual1, 29 maj 2017, 20:18:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

I någon av våra dagstidningar (minns inte vilken) - läste jag att alla sommarens avstängningar av spårbunden trafik i Stockholm kommer kräva 160 ersättningsbussar!!! Kan det stämma? Arriva har väl knappa 50 stycken i gång just nu...

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 29 maj 2017, 20:18:08 PM
I någon av våra dagstidningar (minns inte vilken) - läste jag att alla sommarens avstängningar av spårbunden trafik i Stockholm kommer kräva 160 ersättningsbussar!!! Kan det stämma? Arriva har väl knappa 50 stycken i gång just nu...

Det kan nog stämma. Som jämförande exempel kan nämnas att när tågtrafiken Göteborg-Alingsås var avstängd i tre veckor i juli 1999 gick det åt mellan 40 och 50 bussar per dag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 maj 2017, 20:56:58 PM
Det kan nog stämma. Som jämförande exempel kan nämnas att när tågtrafiken Göteborg-Alingsås var avstängd i tre veckor i juli 1999 gick det åt mellan 40 och 50 bussar per dag.

Jodå. Fast det känns som att det inte kommer bli mer än tre ggr så många bussar som nu som ska behövas... eller?

Nico

Det som gäller bla under sommaren. Under vissa tider så låter inte 160 bussar totalt som helt orimligt.

https://mitti.se/nyheter/trafik/stalls-tagen-datum/
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

S Svensson

Hur mycket förändringar blir det i och med att "geting"-midjan skall repareras ?

Lars_L

Citat från: S Svensson skrivet 29 maj 2017, 22:23:05 PM
Hur mycket förändringar blir det i och med att "geting"-midjan skall repareras ?

Troligen inte så stora; Citybanan har ju då startat så fjärrtågsresenärerna hänvisas nog i huvudsak till pendeltågen för byte.

Däremot måste ju sträckan stängas av under inkopplingsfasen av Citybanan under ett par veckor. Men då gör man nog som vanligt med pendeltågen, att man kör trafik från  Telefonplan. Brukar inte kräva så många fordon. dels då det gör under högsommaren, dels då Nynäsgrenens resenärer tar t-banan till Farsta.

Avstängningen av Mälarbanan, kräver ju inte heller lika mycket, då man kör pendeltåg norr om Jakobsberg. Blir väl i huvudsak matning från t-banan i Hjulsta, som förra året antagligen.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Björn Lövdahl

Citat från: S Svensson skrivet 29 maj 2017, 22:23:05 PM
Hur mycket förändringar blir det i och med att "geting"-midjan skall repareras ?

Getingmidjan ska inte repareras i år
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Lars_L

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 30 maj 2017, 11:13:33 AM
Getingmidjan ska inte repareras i år

Nej, det är först sommaren 2018 kan ju tilläggas.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Wetjo

Stockholm C - Södertälje Syd (två veckor) och samtidigt Bålsta - Stockholm C/Sundbyberg (sex veckor).
Det kommer att bli trångt vid Cityterminalen...
Bålstagrenen kommer att ha periodvisa avstängningar tom 2025.

Mao tror jag att 160 bussar är i underkant...

Förra året kördes Pendeln till Spånga, med vissa undantag på helgerna då den gick till Hjulsta...

Blir intressant när banarbetena ska passera Sumpan...