Hissbanan i Stockholm...

Startat av Ulf Berlin, 28 maj 2017, 18:44:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...som går mellan Liljeholmen-Nybohov(sberget)ses i inslag i LandetRunt idag.
Den"bemannas"uppenbarligen av MTR.
Då bussersättningslinjen för den"heter"131 undras om den har detta officiella linjenummer också?/Ulf

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 28 maj 2017, 18:44:01 PM
...som går mellan Liljeholmen-Nybohov(sberget)ses i inslag i LandetRunt idag.
Den"bemannas"uppenbarligen av MTR.
Då bussersättningslinjen för den"heter"131 undras om den har detta officiella linjenummer också?/Ulf

Det är väl numera ett vaktbolag som bemannar hissbanan, en gång i tiden var det konduktör från SS.

Ersättningslinjen heter 131 sedan linjenummerreformen då närförorterna fick 3 siffriga nummer

Ulf Berlin

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 maj 2017, 19:42:22 PM
Det är väl numera ett vaktbolag som bemannar hissbanan, en gång i tiden var det konduktör från SS.

Ersättningslinjen heter 131 sedan linjenummerreformen då närförorterna fick 3 siffriga nummer
Nja,inte med tank på hans uniform i a f...
https://www.svtplay.se/video/13850160/landet-runt/landet-runt-avsnitt-20-2/Ulf
(Inslaget börjar 3.47 in)

HJP

****
När jag körde buss vid Nybodahallen, i början av 70-talet, körde jag 131:an några gånger. Det blev många varv. Linjen bestod av två ändhållplatser, med mellanliggande backe.
Vi ett par tillfällen, när jag hade reserv, vid Liljeholmen, fick jag sätta mig i hissen. Man fick åka på befintlig SL-biljett från buss eller T-bana, annars koste det 25 öre. Biljetten blev då en tilläggsbiljett, som egentligen inte gick att sälja, utan grundbiljett.

Kristofer

Såg i inslaget att hissbanan går på gummihjul. Nån som vet hur ofta man byter däck?
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Gelgamesh


(med reservation för svikande minne)

Finns det inte en mindre obemannad variant av snedhiss vid Hammarkullens spårvagnshållplats i GBG? För de som inte känner till så var denna linjen tänkt som stadsbana och har mer tunnelbaneliknande hållplatser, varav just Hammarkullen verkligen har T-banekänsla med endast de sänkta perrongerna som skillnad, och som sagt, i mitt huvud också en snedhiss.

Tack för tipset hursomhelst. Sådant här är helt i min smak, och nu saknar jag förstås Stockholm igen, hälsar en Göteborgare som älskar Stockholm.

Mr H

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 maj 2017, 19:42:22 PM
Det är väl numera ett vaktbolag som bemannar hissbanan, en gång i tiden var det konduktör från SS.

Ersättningslinjen heter 131 sedan linjenummerreformen då närförorterna fick 3 siffriga nummer

Linje 131 har alltid haft det linjenumret sedan den introducerades år 1960 tror jag att det var. Lite märkligt i och med att det vid den tidpunkten inte fanns någon linje 13 att ansluta till som heldagslinje. Mer rimligt hade varit med den tidens princip att numrera efter anslutningslinjens huvudlinje (13-1,14-1) att linjen döpts till linje 141 så hade det passat bra direkt med både spårvägslinje och den kommande t-banelinjen. Okänt varför man gjorde på det här sättet.

//218

Lars-Håkan_E

Citat från: Mr H skrivet 31 maj 2017, 15:27:59 PM
Linje 131 har alltid haft det linjenumret sedan den introducerades år 1960 tror jag att det var. Lite märkligt i och med att det vid den tidpunkten inte fanns någon linje 13 att ansluta till som heldagslinje. Mer rimligt hade varit med den tidens princip att numrera efter anslutningslinjens huvudlinje (13-1,14-1) att linjen döpts till linje 141 så hade det passat bra direkt med både spårvägslinje och den kommande t-banelinjen. Okänt varför man gjorde på det här sättet.

//218

Ja då blev det klarlagt också.

Lars_L

Citat från: Mr H skrivet 31 maj 2017, 15:27:59 PM
Linje 131 har alltid haft det linjenumret sedan den introducerades år 1960 tror jag att det var. Lite märkligt i och med att det vid den tidpunkten inte fanns någon linje 13 att ansluta till som heldagslinje. Mer rimligt hade varit med den tidens princip att numrera efter anslutningslinjens huvudlinje (13-1,14-1) att linjen döpts till linje 141 så hade det passat bra direkt med både spårvägslinje och den kommande t-banelinjen. Okänt varför man gjorde på det här sättet.

//218

Fast, så ologiskt var det väl ändå inte? Spårvägslinje 13 gick ju förbi Liljeholmen redan då. Må vara att de andra Liljeholmsbussarna fick 14x-nummer, men det var ju också logiskt, då deras sträckning låg åt Fruängenhållet till, och inte mot Mälarhöjden. Risken för att råka ut för nummerbrist i 14x-serien var kanske också rätt stor; det var ju där betydligt större område att trafikförsörja med buss.  Då var det väl rätt passande att ge 131 sitt nummer.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist