Huvudmeny

Sveatrafiken AB

Startat av pnott, 28 maj 2017, 16:42:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Adrian Langemar skrivet 10 juni 2017, 21:16:52 PM
Lars_L har i princip rätt i att det teoretiskt sett går att göra bra upphandlingar, vilket man ju har lyckats med i Karlstad precis som du säger ...

Karlstadsbuss gjorde ju en mycket dålig upphandling som kostade kommunen stora pengar för att det inte skulle bli totalt kaos i tätortstrafiken. Att upphandla av ett företag som efter bara något år får svåra ekonomiska problem och så småningom går i konkurs kan man knappast beteckna som en bra upphandling. Det är alltså Förenade Buss jag tänker på.

Jag vill dock påpeka att jag tycker att Karlstadsbuss skötte detta snyggt även om det blev dyrt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars_L

Man kan ju göra bra och dåliga upphandlingar på olika sätt. I Karlstad är det väl främst Förenade Buss som inte hade upphandlingskompetens, eller i vilket fall la ett allt för lågt anbud. Men man har väl varit relativt väl medveten om vad man beställt. Upphandlingen med Förenade buss innehåll ju dock allt för få uppföljningskrav för att vara en bra upphandling, samtidigt som friheten gentemot entreprenören varit för låg för att få ut tillräcklig effektivitet.

Om jag ser till Stockholm - det är endast där jag åker tillräckligt frekvent för att kunna uttala mig - så tycker jag man får ganska väl den kvalitetsnivå man beställer i avtalen. Men vad många missar är ju att man inte vill ha 100 procent kvalitet. Att ge väldigt stora viten ifall någon enstaka tur ställs in innebär ju väldigt höga kostnader för avtalen, att kräva alltför hög punktlighet likaså.

Nu är det ju också väldigt få delar som företagen som kör verkligen kan påverka i någon större utsträckning. Men det man vill kunna styra går väldigt lätt att styra. Men givetvis gör inte bolagen något som de inte är tvungna till, såvida det inte är småsaker. Följer man inte upp avtalen, eller ställer kraven där, får man förstås dålig kvalitet. Men man får helt enkelt vad man beställer.

Det är faktiskt inte heller speciellt svårt att både göra en kostnadseffektiv upphandling och som ger hög kundnöjdhet. Vad det handlar om är att riskminimera samtidigt som man ställer höga krav. Med det avser jag att det handlar om att lägga stort ansvar på utföraren för de faktorer som man kan styra, medan man ger stort ansvar (ekonomiskt) på beställaren för de delar där utföraren har svårt att påverka utfallet. 



 



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

http://www.infrastrukturnyheter.se/20170126/18669/gemensamt-bussbolag-i-vastmanland-och-orebro-lan
Den återtagna trafiken sägs bestå av Stadstrafiken i Örebro, regiontrafiken från bussdepån i Örebro, samt regiontrafiken från bussdepån i Odensbacken. "Det långsiktiga målet är att merparten av trafiken ska skötas av det gemensamma bolaget." står det i artikeln ovan.
Följdfråga: Finns det några ytterligare trafikområden/avtal kvar i länet, utöver de tre nämnda?

http://www.bussmagasinet.se/2017/01/risk-att-bussforetag-tvingas-laggas-ner-i-orebro-lan/
I denna artikel varnas det för att mellanstora och mindre bussföretag skulle drabbas negativt vid en återtagande av linjetrafiken i egen regi, men idag finns det väl inga lokala familjeföretag som kör linjetrafik för Länstrafiken i Örebro? Enligt kommentarerna inunder verkar det inte så.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 11 juni 2017, 09:11:04 AM
http://www.infrastrukturnyheter.se/20170126/18669/gemensamt-bussbolag-i-vastmanland-och-orebro-lan

Den återtagna trafiken sägs bestå av Stadstrafiken i Örebro, regiontrafiken från bussdepån i Örebro, samt regiontrafiken från bussdepån i Odensbacken. "Det långsiktiga målet är att merparten av trafiken ska skötas av det gemensamma bolaget." står det i artikeln ovan.
Följdfråga: Finns det några ytterligare trafikområden/avtal kvar i länet, utöver de tre nämnda?

Karlskoga. Tillhör Örebro län men landskapet Värmland. Kumla och Hallsberg är väl också egna trafikområden. Dessa tre är dock nyligen upphandlade efter vad jag vet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 11 juni 2017, 09:11:04 AM
http://www.infrastrukturnyheter.se/20170126/18669/gemensamt-bussbolag-i-vastmanland-och-orebro-lan
Den återtagna trafiken sägs bestå av Stadstrafiken i Örebro, regiontrafiken från bussdepån i Örebro, samt regiontrafiken från bussdepån i Odensbacken. "Det långsiktiga målet är att merparten av trafiken ska skötas av det gemensamma bolaget." står det i artikeln ovan.
Följdfråga: Finns det några ytterligare trafikområden/avtal kvar i länet, utöver de tre nämnda?

http://www.bussmagasinet.se/2017/01/risk-att-bussforetag-tvingas-laggas-ner-i-orebro-lan/
I denna artikel varnas det för att mellanstora och mindre bussföretag skulle drabbas negativt vid en återtagande av linjetrafiken i egen regi, men idag finns det väl inga lokala familjeföretag som kör linjetrafik för Länstrafiken i Örebro? Enligt kommentarerna inunder verkar det inte så.

Underentreprenörer till Björks?

Annars finns det ju otal mindre åkare som kör annan trafik än Linjetrafik åt Landstinget som också drabbas framöver

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juni 2017, 09:19:16 AM
Karlskoga. Tillhör Örebro län men landskapet Värmland. Kumla och Hallsberg är väl också egna trafikområden. Dessa tre är dock nyligen upphandlade efter vad jag vet.6

"Landskapet värmland"??? Kör inte värmlandstrafik även i landskapet?

Nico

Det förkommer väl viss länsöverskridande trafik, men rent praktiskt så saknar ju landskapen (sedan typ 1630-talet) administrativ betydelse. Sådana uppgifter sköts istället av just länen och dess landsting.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 11 juni 2017, 15:46:29 PM
"Landskapet värmland"??? Kör inte värmlandstrafik även i landskapet?

Jo. Har jag påstått något annat? Läs gärna om mitt var och läs rätt denna gång.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juni 2017, 15:55:54 PM
Jo. Har jag påstått något annat? Läs gärna om mitt var och läs rätt denna gång.

Det blev ett syftningsfel då jag läste, därav min udda fråga. Tydligare hade varit att skriva "Karlskoga (som dock ligger i landskapet Värmland). Kumla och Hallsberg..." - nu missade jag punkten och läste det som ett komma, och då blev det "Men landskapet Värmland, Kumla och Hallsberg är väl också egna trafikområden" - inget fel från din sida, men kanske som sagt, inte komplett tydligt.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Citat från: Bussmicke skrivet 12 oktober 2017, 21:21:27 PM
2½ månad kvar nu..

I praktiken händer ju inget förrän hösten 2019, och innan dess är det val.....

Bussmicke

Blir det inte jobbigt att bryta upp det hela när Örebro köpt 50%?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Inte många veckor kvar innan bolaget startar (Västerås Lokaltrafik byter namn) och än finns ingen hemsida.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Sundås

Citat från: Bussmicke skrivet 12 december 2017, 12:03:04 PM
Inte många veckor kvar innan bolaget startar (Västerås Lokaltrafik byter namn) och än finns ingen hemsida.

Lär inte namnet Västerås Lokaltrafik bli kvar? Även om bolaget byter namn..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se