Huvudmeny

Sveatrafiken AB

Startat av pnott, 28 maj 2017, 16:42:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pnott

Framgår av handlingar till regionstyrelsens möte 30/5 att Region Västmanland då ska besluta om köpeavtal mm för att sälja 50% av AB Västerås Lokaltrafik till Region Örebro Län för 54 miljoner kronor den 1 januari 2018. Bolaget ska i och med försäljningen byta namn till Sveatrafiken AB.

1896

Och det är tänkt att all busstrafik i Örebro län ska ingå i det nya bolaget ?  ???

AL

Ett steg i rätt riktning för att på sikt ta tillbaka en verksamhet som på alla sätt urholkats alltsedan idiotin med upphandlingar inleddes...

pnott

Citat från: Kung Vasa skrivet 28 maj 2017, 18:51:03 PM
Och det är tänkt att all busstrafik i Örebro län ska ingå i det nya bolaget ?  ???
Till att börja med de områden som har avtal som löper ut hösten 2019, Örebro och Odensbacken. Ambitionen tycks vara att större delen av trafiken ska föras över till Sveatrafiken AB vartefter nuvarande avtal löper ut.

Lars-Håkan_E

Det kan dock bli bekymmer om det blir en annan majoritet i nästa års val, detta är inte förankrat över blockgränserna.

Lars_L

Citat från: Kung Vasa skrivet 28 maj 2017, 18:51:03 PM
Och det är tänkt att all busstrafik i Örebro län ska ingå i det nya bolaget ?  ???

Ja, om den styrande majoriteten får som den vill, så är ju det tanken. Men det beror ju på när avtalen går ut och vilka som kommer ha makten då. Så till en början är det förstås bara ett "skal" för att kunna lägga över verksamheten i egen regi när avtalen upphör.

Sedan kan jag ju tänka mig att det kan vara knepigt med ett bolag som bara har två regioner som ägare. Kan nog lätt bli slitningar om verksamheten i ena länet går med minus. Jämför bara bolaget inom postväsendet som Sverige och Danmark äger gemensamt.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Är den vanligtvis tredje parten Södermanland inte med "på tåget" ännu?

Resenären

Intressant - pendeln svänger. När man bildade Näckrosbuss av dåvarande helägda T-buss och SLT bussåkeri för snart 25 år sen var syftet att skapa en stor tredje aktör på sikt. Nu går man tillbaka.

Jag kan förstå det, pendeln svänger hela tiden och fördelarna med upphandlingar har nu övergått i nackdelar, men det behöver ju inte betyda att allt måste vara offentligägt.

I grunden tror i alla fall jag på att verksamheter där det som ligger nära kunden / brukaren också har kontroll på produktionen där styr man på rätt saker. Ägarformen är mindre viktig.

Lars_L

Vet inte om det är några direkta nackdelar med upphandlingar. Man gör ofta dock ofta dåliga upphandlingar, blir  missnöjd och skyller på bolagen. Men bolagen utför ju trafiken på det sätt som man beställer. Problemet är ju då oftast att politikerna inte riktigt vet vad man beställt.

Lär ju bli missnöje även med den nya aktören. Snarare blir det svårare att följa upp om de följer avtalet, än i fallet med ett helt fristående bolag, där det finns en tydligare beställare/utförare. Eller så riskerar man att gå med minus och lämnar hål efter sig som ger mindre pengar över till sjukvården.

En del hävdar att de offentliga bolagen som kör ofta har en högre nöjdhet. Och det stämmer ju att städer med egna bolag naturligtvis har mycket högre nöjdhet eftersom resenärerna alltid är nöjdare med stadstrafik än regionaltrafik, eller som i Västmanlands län där regionaltrafiken står för en mycket liten del av det totala resandet i länet.

Sedan kan man väl i och för sig säga att de stora effektivitetsvinster man kunde göra på 1990-talet inte finns längde, då även den mesta offentliga verksamheten är ganska kostnadseffektiv och kraven på kvalité är högre, men det är ju en helt annan fråga.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

pnott

Citat från: Lars_L skrivet 29 maj 2017, 21:44:44 PM
Lär ju bli missnöje även med den nya aktören. Snarare blir det svårare att följa upp om de följer avtalet, än i fallet med ett helt fristående bolag, där det finns en tydligare beställare/utförare. Eller så riskerar man att gå med minus och lämnar hål efter sig som ger mindre pengar över till sjukvården.
Ett par citat från ägardirektivet som är ett av de dokument som ska antas av regionerna:

"Verksamheten ska bedrivas åt ägarna och i ägarnas ställe. Bolaget erhåller sitt uppdrag via tilldelning från Kollektivtrafikmyndigheterna i Region Västmanland och Region Örebro."

och

"Bolaget ägs till lika delar av Region Västmanland och Region Örebro län. Bolaget är en del av respektive regions verksamhet. Bolaget ska i sin verksamhet beakta detta. Bolagets verksamhet regleras, utöver av lag och av bolagsordningen, av direktiv utfärdade av respektive regions fullmäktige eller styrelse, fastställda av bolagsstämma."

Det finns alltså inget avtal som vid en upphandling, och bolagets hela verksamhet är att anse som en del av de båda regionernas verksamhet. Att skylla på bolaget är alltså lika kontraproduktivt som att skylla på sjukhuset om något går fel. Det är regionen själv som måste ta i tu med problemet och åtgärda det.

Och hur det kommer att funka i praktiken? Det lär framtiden utvisa...

Lars_L

Citat från: pnott skrivet 30 maj 2017, 19:48:09 PM
Ett par citat från ägardirektivet som är ett av de dokument som ska antas av regionerna:

"Verksamheten ska bedrivas åt ägarna och i ägarnas ställe. Bolaget erhåller sitt uppdrag via tilldelning från Kollektivtrafikmyndigheterna i Region Västmanland och Region Örebro."

och

"Bolaget ägs till lika delar av Region Västmanland och Region Örebro län. Bolaget är en del av respektive regions verksamhet. Bolaget ska i sin verksamhet beakta detta. Bolagets verksamhet regleras, utöver av lag och av bolagsordningen, av direktiv utfärdade av respektive regions fullmäktige eller styrelse, fastställda av bolagsstämma."

Det finns alltså inget avtal som vid en upphandling, och bolagets hela verksamhet är att anse som en del av de båda regionernas verksamhet. Att skylla på bolaget är alltså lika kontraproduktivt som att skylla på sjukhuset om något går fel. Det är regionen själv som måste ta i tu med problemet och åtgärda det.

Och hur det kommer att funka i praktiken? Det lär framtiden utvisa...

Här är ju lite juridik också. Det är inget avtal eftersom det då skulle krävas upphandling. Undantaget att kommuner numera får upphandla verksamhet i samägda bolag där man har ett kontrollerande inflytande innebär alltså att man formellt inte har något avtal, eftersom man inte kan ha avtal med sig själv. Alltid om man upphandlar verksamhet och ett egen regi anbud vinner, så blir egentligen resultatet att man avbryter upphandlingen för att anta det anbud som är lagt för att bedriva verksamheten i egen regi.

Men man måste ändå ha ett avtal som reglerar saker och ting. Men det är alltså inget avtal i formell bemärkelse. Bolaget lyder dock ändå under bokföringslagen och alla regler för bolag. Bolaget kan ju alltså inte till hundra procent dela upp verksamheten mellan de två områden man är verksam inom, utan måste ses som en enhet. De som sitter i styrelsen för bolaget är ju skyldiga att se till bolagets bästa, även om det råkar vara samägt av regionerna.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Sundås

Citat från: Ersa skrivet 29 maj 2017, 06:53:07 AM
Är den vanligtvis tredje parten Södermanland inte med "på tåget" ännu?

Här är det fullt fokus på andra frågor just nu, främst med tanke på samgåendet med landstinget och regionförbundet. :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

AL

Citat från: Lars_L skrivet 29 maj 2017, 21:44:44 PM
Vet inte om det är några direkta nackdelar med upphandlingar. Man gör ofta dock ofta dåliga upphandlingar, blir  missnöjd och skyller på bolagen. Men bolagen utför ju trafiken på det sätt som man beställer. Problemet är ju då oftast att politikerna inte riktigt vet vad man beställt.

Nja, det där är ju en sanning med modifikation och ett sätt att hellre stoppa huvudet i sanden än vilja se verkligheten... Tanken var säkert god när upphandlingshysterin inleddes även om få eller inga politiker insåg att det aldrig funnits ett krav att upphandla om det saknades samhällsekonomiska skäl... Sanningen är ju snarare den att även om upphandlingarna genomförs korrekt och det tydligt framkommer kraven på utförarna, så har vi ju trots allt sett över tid hur merparten av dessa privata bolag så långt det är möjligt försöker att hitta "genvägar" eller andra bakvägar för att komma runt allt som kostar pengar.  Numera är det ju mer regel än undantag att bristen på trafiksäkerhet, kvalitét och liknande uppmärksammas landet runt.  De som ironiskt nog undslipper detta är i huvudsak de kommunala bolagen som t ex Västerås Lokaltrafik och Luleå Lokaltrafik eller de kommuner där kommunen själva har en mycket stark, kunnig och aktiv kollektivtrafikmyndighet som t ex Karlstad...

I Örebro har det länge funnits ett missnöje med hur kollektivtrafiktjänster utförs, och då inte enbart vad gäller stads- och landsortstrafik utan i lika hög grad andra tjänster som t ex färdtjänst och skolskjutsar... Spiken i kistan har förstås inte oväntat kommit med Nobinas övertagande som alltsedan starten präglats av problem, inte minst p g a av hur anställda kontinuerligt behandlas...

Örebro lär väl vara den första i landet som återtar sin trafik, rätta mig om jag har fel, men långtifrån den enda som har eller har haft funderingar i samma riktning... Eskilstuna är väl ett exempel samt i Norrland där man mer än andra märker av bristen på anbudslämnare eftersom vinstmöjligheterna är lägre än andra... Sedan har vi Göteborg där det väl i egentlig mening inte förts några diskussioner om ett övertagande, men beslutet att stoppa försäljningen av GS Buss AB som idag är det bolag som toppar Västtrafiks kvalitéts- och trafikmätningar och är vinstdrivande med nöjd personal, belyser ändå tongångarna... Ett av de högerinriktade partierna i staden har dessutom kovänt från inställningen att kollektivtrafik skall upphandlas till att staden bör överta trafiken i egen regi och att Västtrafik bör skrotas...

Så nej, jag tror inte att det här är en engångsföreteelse utan något vi kommer att kunna se mer av i framtiden... lite tråkigt att Borås Lokaltrafik gick i graven till förmån för ett bolag som i Örebro inte alls är önskvärt och som fått Örebro att välja egen regi... ;)

Adrian Langemar

Citat från: AL skrivet 10 juni 2017, 13:41:34 PM
Nja, det där är ju en sanning med modifikation och ett sätt att hellre stoppa huvudet i sanden än vilja se verkligheten... Tanken var säkert god när upphandlingshysterin inleddes även om få eller inga politiker insåg att det aldrig funnits ett krav att upphandla om det saknades samhällsekonomiska skäl... Sanningen är ju snarare den att även om upphandlingarna genomförs korrekt och det tydligt framkommer kraven på utförarna, så har vi ju trots allt sett över tid hur merparten av dessa privata bolag så långt det är möjligt försöker att hitta "genvägar" eller andra bakvägar för att komma runt allt som kostar pengar.  Numera är det ju mer regel än undantag att bristen på trafiksäkerhet, kvalitét och liknande uppmärksammas landet runt.  De som ironiskt nog undslipper detta är i huvudsak de kommunala bolagen som t ex Västerås Lokaltrafik och Luleå Lokaltrafik eller de kommuner där kommunen själva har en mycket stark, kunnig och aktiv kollektivtrafikmyndighet som t ex Karlstad...
Lars_L har i princip rätt i att det teoretiskt sett går att göra bra upphandlingar, vilket man ju har lyckats med i Karlstad precis som du säger, men hur stor är chansen att man någonsin skulle lyckas få en så välfungerande trafik i Örebro om man fortsätter med upphandlingar? Nej, de gör helt rätt i att välja det som beviserligen oftast fungerar bäst.

Citat från: AL skrivet 10 juni 2017, 13:41:34 PM
I Örebro har det länge funnits ett missnöje med hur kollektivtrafiktjänster utförs, och då inte enbart vad gäller stads- och landsortstrafik utan i lika hög grad andra tjänster som t ex färdtjänst och skolskjutsar... Spiken i kistan har förstås inte oväntat kommit med Nobinas övertagande som alltsedan starten präglats av problem, inte minst p g a av hur anställda kontinuerligt behandlas...

Örebro lär väl vara den första i landet som återtar sin trafik, rätta mig om jag har fel, men långtifrån den enda som har eller har haft funderingar i samma riktning... Eskilstuna är väl ett exempel samt i Norrland där man mer än andra märker av bristen på anbudslämnare eftersom vinstmöjligheterna är lägre än andra... Sedan har vi Göteborg där det väl i egentlig mening inte förts några diskussioner om ett övertagande, men beslutet att stoppa försäljningen av GS Buss AB som idag är det bolag som toppar Västtrafiks kvalitéts- och trafikmätningar och är vinstdrivande med nöjd personal, belyser ändå tongångarna... Ett av de högerinriktade partierna i staden har dessutom kovänt från inställningen att kollektivtrafik skall upphandlas till att staden bör överta trafiken i egen regi och att Västtrafik bör skrotas...

Så nej, jag tror inte att det här är en engångsföreteelse utan något vi kommer att kunna se mer av i framtiden... lite tråkigt att Borås Lokaltrafik gick i graven till förmån för ett bolag som i Örebro inte alls är önskvärt och som fått Örebro att välja egen regi... ;)
Synd att du inte skrev vilket parti det är. Men det låter ju helt vansinnigt. De har uppenbarligen inte förstått att Göteborg är en storstad som sträcker sig långt över kommungränsen och ska man få en fungerande trafik går det inte att isolera sig från grannkommunerna. Det är ju bra att GS Buss finns kvar i alla fall om man skulle vilja göra något liknande som i Örebro i framtiden. Att Nobina har tagit över i Borås har knappast blivit någon försämring, att Västtrafik har försämrat trafikutbudet är en annan sak. Men det bästa där hade förstås varit att behålla BL och köra i egen regi som i Luleå.