Scania CR 76

Startat av Niklas Bygdestam, 27 maj 2017, 23:46:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Scania CR 76 är nog min favorit. Så otroligt nostalgiska bussar. Och min absoluta favorit bland dessa är Uppsalabussen 212. Idag har jag varit ute och kört med den bussen :D



Bälinge strax utanför Uppsala. Jag har kört fram bussen och väntar på mina passagerare. Passar då på att ta bilden medan jag väntar.



Sådar ja! Nu är vi framme vid slutmålet Detta är Ringgatan vid korsningen med Börjegatan i Uppsala. Området heter Luthagen.



Passar på att ta en bild bakifrån med. Blinkersen, baklysena, avgasrörets placering och stolarna längst bak visar att detta är en tidig CR 76 och inte en CR 110 :)



Scania CR 76 är väldigt fina även från sidan. En snygg taklinje och bakpartiets form gör bussen nästan lite symmetrisk. Även CR 110 har detta utseende från sidan. På efterträdaren CR 111 däremot har denna symmetri gått förlorad då de visserligen har bibehållen front, men har sitt raka bakparti.



Vit ratt tycker jag är snyggt :D



Och så här ser inredningen ut på Scania CR 76. Jag tycker att inredningen är snygg. Stilren och än idag ger den ett fräscht och fint intryck :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

Jag har åkt med denna pärla  :)  tyvärr inte kört någon CR76   .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

zjbus

Trevligt att det fortfarande finns kvar någon av dessa högertrafikbussar och i det skicket!
Tar för givet att din körning i går skedde innan den ställdes av. Funderar också på varför man ställer av ett fullt körbart skattebefriat veteranfordon i detta fina väder endast en månad innan den senast ska besiktas.

Staffan Sävenfjord

Fina bilder på en fin buss, som jag själv har minnen av från tiden jag bodde i Uppsala.

Bara en liten detalj: Scania-Vabis ändrade namnet till Scania 1968. Så CR76-orna var alltså Scania-Vabis.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 28 maj 2017, 10:35:42 AM
Trevligt att det fortfarande finns kvar någon av dessa högertrafikbussar och i det skicket!
Tar för givet att din körning i går skedde innan den ställdes av. Funderar också på varför man ställer av ett fullt körbart skattebefriat veteranfordon i detta fina väder endast en månad innan den senast ska besiktas.

Då fordonet har trafiktillstånd existerar ingen skattebefrielse, dessutom är försäkringen för en buss oerhört hög (beräknas på passagerarantalet)

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 maj 2017, 11:26:24 AM
Då fordonet har trafiktillstånd existerar ingen skattebefrielse, dessutom är försäkringen för en buss oerhört hög (beräknas på passagerarantalet)
På Transportstyrelsens sida står det Fordonsskattepliktigt
Nej om BAF 292, ang. försäkring så beror det ju på hur omfattande den ska vara och vilken självrisk man väljer.

Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 28 maj 2017, 11:32:29 AM
På Transportstyrelsens sida står det Fordonsskattepliktigt
Nej om BAF 292, ang. försäkring så beror det ju på hur omfattande den ska vara och vilken självrisk man väljer.

Det är inte tillförlitligt då det enbart triggas av åldern oavsett användning.

Enbart trafikförsäkring är kostsamt för ett fordon som används kommersiellt, mindre än trafik är inte möjligt att ha.

Railmaster

Skall denna CR 76 ha det gamla scaniamärket i fronten gjort i guldeloxerad aluminiun, samma märke som på tutknappen?

Och angående på och avställning av fordon så görs det numera i realtid i en app i mobilen eller via internet så det finns ingen anledning att ha vagnen påställd när den inte används om det så bara är ett oar dagars avställning det handlar om!

Jag äger själv fem CR 76....de står på min fönsterbräda!  ;D

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 maj 2017, 11:26:24 AM
Då fordonet har trafiktillstånd existerar ingen skattebefrielse, dessutom är försäkringen för en buss oerhört hög (beräknas på passagerarantalet)
Har denna buss alltså Yrkesmässig trafik för persontransporter?

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 maj 2017, 11:43:30 AM
Det är inte tillförlitligt då det enbart triggas av åldern oavsett användning.

Enbart trafikförsäkring är kostsamt för ett fordon som används kommersiellt, mindre än trafik är inte möjligt att ha.
Ok, jag vet att man måste ha minst trafikförsäkring.

Nisse Bökelund

Citat från: Railmaster skrivet 28 maj 2017, 11:44:52 AM
Skall denna CR 76 ha det gamla scaniamärket i fronten gjort i guldeloxerad aluminiun, samma märke som på tutknappen?

Och angående på och avställning av fordon så görs det numera i realtid i en app i mobilen eller via internet så det finns ingen anledning att ha vagnen påställd när den inte används om det så bara är ett oar dagars avställning det handlar om!

Jag äger själv fem CR 76....de står på min fönsterbräda!  ;D

Hej.
Jag antar att dina CR 76'or varken är avställda eller påställda, utan uppstälda ;)

Hälsningar Nisse.

Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 28 maj 2017, 11:59:28 AM
Har denna buss alltså Yrkesmässig trafik för persontransporter?

Ja, och det måste man ha för att köra beställningstrafik oavsett bussens ålder.

Av föreningarna är det väl främst SSS och SVOF som har tillstånd för ett flertal av sina veteranbussar

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 maj 2017, 17:45:26 PM
Ja, och det måste man ha för att köra beställningstrafik oavsett bussens ålder.

Av föreningarna är det väl främst SSS och SVOF som har tillstånd för ett flertal av sina veteranbussar


Körningen som jag gjorde med bussen när bilderna togs var beställningstrafik. Det blir mycket beställningstrafik när vi kör med bussarna. Det brukar vara uppskattat bland de som åker kan jag säga :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.