Antal helombyggda bussar?

Startat av Niklas Bygdestam, 27 maj 2017, 00:25:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Jag funderar på hur många helombyggda bussar som funnits. Då menar jag bussar som helt var byggda för vänstertrafik och var högerstyrda och hade dörrarna på vänster sida som sedan blev helt ombyggda med flyttad ratt och flyttade dörrar?

Och nu menar jag bussar som helt var byggda för vänstertrafik och inte var byggda på något vis med förberedelser. SL köpte som exempel in ett antal bussar, bland annat Büssing som var högerstyrda och byggda för vänstertrafik. Men dessa hade karosser som var förberedda för ombyggnad. Dessa räknas inte in, för de var ändå byggda för ombyggnad till högertrafik.

Det jag menar är alltså bussar som byggdes till 100 % för vänstertrafik före det att beslut om omläggning till högertrafik skulle ske. Alltså bussar som inte på något sätt var förberedda för någon ombyggnad. Men som alltså ändå byggdes om helt och hållet med ratten flyttad och allt så de blev riktiga högertrafiksbussar efter ombyggnad.

Hur många bussar kan det ha rört sig om som var på detta sätt?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Railmaster

Det är väl en flytande gräns huruvida bussarna var förberedda för att byggas om till högertrafik eller ej? Sena capitoler hade väl till exempel en fönsterruta mitt emot bakdörrarna som exakt motsvarade bredden av dörrparet?

Räknar du senare Capitoler som förberedda för högertrafikombyggnad?