Det bästa av 60-talet! 17+5453+170 = Utfärd i Stockholm 17 Juni!

Startat av Railmaster, 25 maj 2017, 16:26:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Railmaster

Hej!

Jag har tagit initiativ till en utfärd som jag arrangerar tillsammans med SS och SSS den 17 juni!
I all enkelhet inleder vi med ett eller två varv på Lidingöbanan med motorvagn SSLidJ 17 från 1949, samling runt 12 i Ropsten, återkommer med exakt tidpunkt.

Efter tågåkat så blir det Capitol! SS H24 5453 en lagom sväng och efter det kliver vi av på Norrmalmstorg och avslutar med några varv A29-åkande med SS A29 170, naturligtvis skyltad 16 MÄLARHÖJDEN.

Alla trogna deltagare här på forumdelen bilder äldre än 30 år hälsas varmt välkomna!
Jag tänker lugga er på en hundralapp var för nöjet och de insamlade medlen går oavkortat till bevarandet av dessa fordon!

Avdankad SS-personal som tjänstgjorde ombord på A29 fram till dendär ödesdigra dagen 1964 medföljer gratis på utfärden!

Ni kan väl svara här i tråden om ni avser medfölja på utfärden så jag får ett hum om hur många vi blir! runt 70 personer är väl max och det kan nog bli i var fall runt 50 pers om vi räknar med SSS medlemmar!

Det går bra att ställa frågor här i tråden och ännu bättre att lägga upp bilder från tiden på fordonen vi ska åka med!

Bästa hälsningar Jacob Schütz

AGR17

Jag arbetade på sista 16. På V2an. Gäller erbjudandet även V2 kondisar ?
Med vänlig hälsning AGR

Railmaster

Självklart! Erbjudandet var specialsytt för dig och vi får se om även L Björklund nappar! Fast han låg väl i lumpen sita dagen!

Railmaster

Uppdatering!

Avfärd med Lidingöbanan 12:00 skarpt från Ropsten och avslut på Djurgårdslinjen vid vagnhallen cirka 15:15!
Om Capitolen inte är driftsduglig kan det bli SL H59 5424 istället men det är också en trevlig vagn!

AGR17


Mr H

Citat från: AGR17 skrivet 05 juni 2017, 08:12:12 AM
Jag ska försöka åka med.
Med vänlig hälsning AGR

Toppenbra! Medlem nr 3 har också visat intresse för engagemanget!
Railmaster ska ha en stor eloge för initiativet! Bra gjort!
Det här blir roligt på riktigt!

Nu ska vi inte överbelasta organisatören förstås men om möjligheten
på något sätt skulle ges om den är igång kan man tänka sig F3 mellan
Ropsten och A29 170?

mvh
Mr H

Peter Rost


Hasse L

Tyvärr, tyvärr kommer jag inte att vara i stan den 17:e. Men en bild av 170 från sista Spårvagnens Dag i vänstertrafik kommer här.  /Hasse

Railmaster

Tack för den stämningsfulla bilden! Och jag ska framföra idén med F3:an, borde i vart fall vara väl så mycket mer genomförbart än att åka F4!  ;D

Gunnar D

Citat från: Railmaster skrivet 25 maj 2017, 16:26:58 PM
Det går bra att ställa frågor här i tråden och ännu bättre att lägga upp bilder från tiden på fordonen vi ska åka med!

Bästa hälsningar Jacob Schütz

Antar att 170 nästan kommer att se ut så här 17 juni:

http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/sparvagn-typ-a29-frontsidovy-54256/

/Gunnar

K R

Hej!

Jag skall bara be att få tacka arrangören Railmaster så mycket för den ståtliga utfärden under lördagen!

Förutom de spårbundna inslagen av SSLidJ 17 och SS A29 170 blev även transiteringen mellan Kottla och Alkärrshallen medelst buss minnesvärd.
Vid Kottla väntade SL H59 5424 uppskyltad med linjenumret 201, där omstigningen skedde smidigt i och med det korta avståndet mellan färdmedlen.
När vi sedan gjorde ett kort stopp på en hållplats på väg mot Ropsten ville väntande "vanliga" resenärer gå på vår buss, eftersom de checkade av läget:
* SL-buss
* Röd (visserligen lite mörkare röd, men...)
* Linje 201
De fick dock invänta ordinarie buss av typen MAN-boggie, som är vanligast på nämnda linje.

Vädret var verkligen med oss under turen, varmt och skönt, och här tänkte arrangören med medhjälpare på vårt välbefinnande,
så vid avfärden från Alkärrshallen med A29 170 medfördes vätskeersättning till passagerarnas fromma.

Nu kunde vi njuta på alla sätt av utfärden då omgivningen i vagnen bestod av en mängd lokaltrafikhistoriker samt generella stockholmskännare. Mycket givande snack blir det ju då.
Med mycket god tidspassning angjordes sedan Alkärrshallen på angiven tid, ca 15.15. Vi tackade varandra för trevligt sällskap under dessa lördagstimmar och, återigen,
ett stort tack till Railmaster för idén och genomförandet av denna formidabla utfärd!

mvh K R

Gunnar D



Hann iaf dit för att ta en bild. Snyggt linjenr förresten...

Mvh Gunnar

P.S. Nu syns denna viktiga bild igen D.S.

HJP

****
Tur att du gjorde det, för jag var tyvärr på annat håll, den dagen.
Skyltnigen är naturligtvis helt rätt  ;)