SL linje 810 avkortas?

Startat av Daniel P, 22 maj 2017, 17:33:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel P

Nu har SL's sommartidtabeller börjat dyka upp på hemsidan. Jag noterar att linje 810 avkortas och startar istället inne i Vega på Vardövägen. Sträckan Jordbro - Vega trafikeras inte. Är denna ändringen permanent?
Nobina vill ju gärna få bort så mycket parallel busstrafik till pendeltågen som möjligt. Det får mig att tro att om ändringen är permanent, så läggs 810 ner samma dag som nya Vega pendeltågsstation öppnar för trafik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Daniel P skrivet 22 maj 2017, 17:33:40 PM
Nu har SL's sommartidtabeller börjat dyka upp på hemsidan. Jag noterar att linje 810 avkortas och startar istället inne i Vega på Vardövägen. Sträckan Jordbro - Vega trafikeras inte. Är denna ändringen permanent?
Nobina vill ju gärna få bort så mycket parallel busstrafik till pendeltågen som möjligt. Det får mig att tro att om ändringen är permanent, så läggs 810 ner samma dag som nya Vega pendeltågsstation öppnar för trafik.

Det blev ju hyfsad levnadstid ändå för linje 810. Den startade den 9 mars 1981 och kördes till en början Jordbro (Lerstensvägen)-Skanstull med inhyrda bussar från Wasatrafik, som i sin tur anlitade Stockholms Turistbussar som underentreprenör. Då var det tal om att den skulle finnas några år tills leveransen av nya pendeltåg blev klar. Men X10-orna kom och linjen fortsatte. Ja, den har till och med överlevt X10-orna.

/Staffan, så gott som daglig trafikant på linje 810 åren 1981-1994. Sedan flyttade jag till Borås.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredde

Även 835 avkortas och går endast Tungelsta - Port73 samt 828 verkar inte finnas alls efter midsommar...

Daniel P

Citat från: Fredde skrivet 22 maj 2017, 20:42:34 PM
Även 835 avkortas och går endast Tungelsta - Port73 samt 828 verkar inte finnas alls efter midsommar...

828 finns dock delvis i tidtabellen för 831.

Fredde

Citat från: Daniel P skrivet 22 maj 2017, 21:14:58 PM
828 finns dock delvis i tidtabellen för 831.

Ser där ja,  där har dom gömt den...

Emem

Vi hade en hel del bussar som körde linjen. det var en salig blandning av Scania CF och BF, Volvo B58 (VanHool och Delta), Scania V8 och även en Neoplan Cityliner.
Det var bra körningar eftersom de ofta gick att kombinera med annat uppdrag efter och före rusningstrafiken tex. beställning (ofta kursgårdar på den tiden) eller skoltrafik tex. "Badlistor" (= mellan skolor till Simhallar).

Det är Lasse W som kör bussen på bilden.

Körde själv linjen många gånger oftast med Scania V8 (buss 463)
/Micke

Sputnik

Då blir den ju i princip oanvändbar i sommar. Jag får hoppas att den kommer tillbaka i höst.

En allmän begäran också till Nobina att inte sabotera för resenärerna i Handen och Haningeområdet med de förslag dom kommit med. Dessa linjer, 806, 810, 809 etc. är populära och har ett stort kundunderlag. Jag kan inte förstå att Nobina vill förstöra trafiken här ute, i min mening är det väldigt få personer som vill byta i Farsta Strand istället för Gullmarsplan, det blir bara besvärligare och tar längre tid. Jag trodde att Nobina vill köra bussar och tjäna allmänheten, men jag kanske bedrog mig. Istället verkar dom vara ute efter att förstöra så mycket som möjligt. Det var mycket bättre innan detta katastrofbolag tog över trafiken från Keolis.

Lars_L

Citat från: Sputnik skrivet 27 maj 2017, 12:21:48 PM
Då blir den ju i princip oanvändbar i sommar. Jag får hoppas att den kommer tillbaka i höst.

En allmän begäran också till Nobina att inte sabotera för resenärerna i Handen och Haningeområdet med de förslag dom kommit med. Dessa linjer, 806, 810, 809 etc. är populära och har ett stort kundunderlag. Jag kan inte förstå att Nobina vill förstöra trafiken här ute, i min mening är det väldigt få personer som vill byta i Farsta Strand istället för Gullmarsplan, det blir bara besvärligare och tar längre tid. Jag trodde att Nobina vill köra bussar och tjäna allmänheten, men jag kanske bedrog mig. Istället verkar dom vara ute efter att förstöra så mycket som möjligt. Det var mycket bättre innan detta katastrofbolag tog över trafiken från Keolis.

Nu har ju inte de så mycket med om det är Nobina eller Keolis som kör, utan den avtalslösning man valt för området. I och med att man får lika mycket betalt för en resenär om den åker 2 mil, eller 2 km, med buss, så gynnar systemet det sistnämnda. Den samhällsekonomiska effekten av lösningen kan därmed bli negativ, men den aspekten tas ju sällan hänsyn till när det gäller busstrafiken, såvida det inte är stombussar, då linjen helt plötsligt blir av strategisk betydelse...Även om motsvarande vanliga busslinjer har lika mycket eller fler resande så blir parallellgående trafik bra om det är stomlinje, men dåligt om det är en vanlig busslinje (för att spetsa till det lite).

Nåväl, det förslag man framförde förra året fick man ju nej till från Trafikförvaltningen. Eftersom pendeltågstrafiken nu inte heller kommer ökas i maxtimmen, så är det väl frågan om ifall det någonsin kommer genomföras. Vad man fortsätter försöka med är ju att dra 806 till Farsta och förkorta 807 till Brandbergen. Får se om det lyckas. 810 har ju politikerna i överenskommelsen mellan mp och alliansen garanterat att den ska vara kvar under mandatperioden, så den blir ju svårt att få tillåtelse att korta av.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Sputnik

Citat från: Lars_L skrivet 27 maj 2017, 13:10:08 PM
Nu har ju inte de så mycket med om det är Nobina eller Keolis som kör, utan den avtalslösning man valt för området. I och med att man får lika mycket betalt för en resenär om den åker 2 mil, eller 2 km, med buss, så gynnar systemet det sistnämnda. Den samhällsekonomiska effekten av lösningen kan därmed bli negativ, men den aspekten tas ju sällan hänsyn till när det gäller busstrafiken, såvida det inte är stombussar, då linjen helt plötsligt blir av strategisk betydelse...Även om motsvarande vanliga busslinjer har lika mycket eller fler resande så blir parallellgående trafik bra om det är stomlinje, men dåligt om det är en vanlig busslinje (för att spetsa till det lite).

Nåväl, det förslag man framförde förra året fick man ju nej till från Trafikförvaltningen. Eftersom pendeltågstrafiken nu inte heller kommer ökas i maxtimmen, så är det väl frågan om ifall det någonsin kommer genomföras. Vad man fortsätter försöka med är ju att dra 806 till Farsta och förkorta 807 till Brandbergen. Får se om det lyckas. 810 har ju politikerna i överenskommelsen mellan mp och alliansen garanterat att den ska vara kvar under mandatperioden, så den blir ju svårt att få tillåtelse att korta av.

Resultatet blev väl att det skulle utredas vidare, vilket väl betyder att Nobina knappast ger sig, utan kommer att återkomma tills dess Trafikförvaltningen ger med sig. Åtminstone 810 går bara i högtrafik då trängseln är stor på pendeln. Dessutom erbjuder den smidigare förbindelser för dom som har sitt slutmål i närheten av Gullmarsplan och/eller bana 1. Jag hävdar att Nobina bjöd på incitamentsavtalet enligt dagens trafik och ska sluta trixa. Dom har förstört nog.

Lars_L

Citat från: Sputnik skrivet 27 maj 2017, 20:47:28 PM
Resultatet blev väl att det skulle utredas vidare, vilket väl betyder att Nobina knappast ger sig, utan kommer att återkomma tills dess Trafikförvaltningen ger med sig. Åtminstone 810 går bara i högtrafik då trängseln är stor på pendeln. Dessutom erbjuder den smidigare förbindelser för dom som har sitt slutmål i närheten av Gullmarsplan och/eller bana 1. Jag hävdar att Nobina bjöd på incitamentsavtalet enligt dagens trafik och ska sluta trixa. Dom har förstört nog.

Jag delar din syn på att trafiken försämrats i de nya avtalsområdena där utförarna har stort inflytande, just för att man inte tar hänsyn till samhällsnyttan. Men trixa, nej då. Om du läser även de dokument som presenterats på nätet, så framgår det ju ganska klart att Trafikförvaltningens syfte med avtalen har varit att förstöra den ofta genomtänkta trafik som funnits. Det är precis det som är syftet med VBP-avtalen. Hela tanken är alltså att utförarna ska komma med den här typen av förslag. Ju färre vagnar som behövs för trafiken och ju kortare sträckor resenärerna åker, ju mer tjänar utföraren, även om det totala antalet resenärer (och omsättningen) minskar.

De enda förslag som både kan ha resenärsnytta och vara ekonomiskt fördelaktiga för resenärerna är ju att ha linjevarianter som går en snabbare väg, eller bara stannar på utvalda hållplatser, såsom förslaget med 807X,

Det intressanta är ju att medan andra yrken går mot ökad professionalisering, finns ju en närmast motgående trend inom trafikplanering. På 1960-1970-talet fanns fortfarande tankar när man la om linjenät, idag är ju endast syftet att effektivisera och därmed minska kollektivtrafikresandet. I Stockholm vill säga - de flesta städer ute i landet brukar ju ha en mer professionellt sätt att hantera detta på och anlitar faktiskt rätt duktiga konsulter för att utreda nya linjenät. 



Inlägget är signerat Lars Lundqvist