London för 35 år sedan

Startat av Hasse L, 22 maj 2017, 14:48:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


Södra änden av tunnelbanans Northern Line - Morden Station - är en knutpunkt för busslinjer i denna del av London. Den avspände föraren av RM 1703 tar en paus i skuggan under regnskyddet i väntan på nästa avgång norrut till Clapham Common. Vid denna tid kördes ännu runt nittio linjer med Routemasters. Det var extra trevligt att lyssna till AEC-motorn längs förorternas fartsträckor. I centrala London gick det sällan undan. Linje 118 går ännu härifrån, men norra ändhållplatsen har flyttat till centrala Brixton.

Railmaster

trevligt! Den vita randen på bussen är ibland gul och på endel bussar i halvmuseal trafik i guld!
Fanns det fler färger på randen på Londons röda Routemaster och vad betydde i såfall dessa olika färger?

Hasse L

I originalskicket var bandet gräddvitt, cream, från mitten av 60-talet blev det grått, flake grey, (både nyleveranser och vid revisioner).

1972 ändrade man till vitt band och ungefär då försvann texten London Transport i guldfärg på långsidorna och ersattes av ett vitt "bullseye". Jag besökte inte London under 1985, men från 1986 kunde man se också gula band. De prydde bussar ämnade att trafikera vissa linjer av intresse för besökare i staden, de hade också stora gula linjenummer resp. kort linjebeskrivning på reklamplatserna på ömse sidor om frontskylten.

Från privatiseringen 1994 kom de olika bolagen efterhand att identifiera sina bussar genom diverse "färgsignaler", på Arrivas bussar blev banden snart gula, även First fortsatte med det gula, åtminstone på 23:ans bussar (som fortsatte att vara turistanpassade) och Stagecoach använde gräddvita band.

Jag har säkert glömt något viktigt eller minns fel, men utgår ifrån att det i så fall kommer att klargöras av tillförlitligare experter.