GS B44 för 40 år sedan

Startat av Gunnar D, 18 maj 2017, 15:57:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



B44 5 har stannat till vid Skandiahamnen 18 maj 1977. En bra busstyp.

Mvh Gunnar

Anders Eriksson

B44 i GS-målning ser man inte ofta på bild!😀. De flesta B44:or blev väl målade i gula färger för flygbusstrafiken till Torslanda? Snygg bild f ö!

S Svensson

Det fanns ju gamla nummer och nya nummer. Ommålning till gul färg gjordes då flygbussarnas linje 110 lades om till att köra över Älvsborgsbron.
Jag vet inte om bussen på bilden är fd 323. Denna målades inte om. Det är svårt att avgöra när bilden är tagen.
323 användes mest till beställning och som reserv. Sedan fanns det några som uteslutande gick i beställning. Dvs aldrig på flygbusslinjen 110.
Så om någon ville se busstypen så gick det bra för de gick också emellan Heden och Partille för Linjebuss. De bussar som GS tog över från LB insattes på beställning och flygbusslinje men gick tidigare på Hisingen. Linje 154 gick till Kortedala över en mängd platser.
Tilläggas kan att buss LB 38 fick automatlåda på prov och användes ofta som utbildningsbuss.

Gunnar D

Citat från: S Svensson skrivet 19 maj 2017, 10:36:07 AM
Det fanns ju gamla nummer och nya nummer. Ommålning till gul färg gjordes då flygbussarnas linje 110 lades om till att köra över Älvsborgsbron.
Jag vet inte om bussen på bilden är fd 323. Denna målades inte om. Det är svårt att avgöra när bilden är tagen.

När omlades flygbussen till att köra över Älvsborgsbron? B44 med gul lack gick på 110:an över Götaälvbron 1976 om jag minns rätt.
Det måste vara f.d. 323 på bilden och det står ovan när bilden är tagen!

/Gunnar

S Svensson

 Om jag kommer ihåg rätt så flyttades flygbusslinjen 110 till Älvsborgsbron i början av 1974. Kanske någon vill kontrollera i en verksamhetsberättelse.
Ändringarna varade inte så länge. Det är svårt att komma fram på båda ställena. Jag vill minnas att det var enbart ett halvår som bussarna till Torslanda kördes där.

Gunnar. Du som ibland tog kort. . Har Du fotat B33 341-343 ?
GS ersatte på linje 22 dessa med en MB 309 som var registrerad på Lindqvist i Kungälv. Alltså korttids hyrd.
Ovan B33 kom 74- feb till mars och ersatte i sin tur några mindre Säffle fd LB.
Tack för foton.

Mr G



1969 fanns det väl gott om såna i GS-färger om jag minns rätt. Kom de att målas om senare?
吉先生

Gunnar D

Citat från: S Svensson skrivet 19 maj 2017, 20:31:34 PM
Om jag kommer ihåg rätt så flyttades flygbusslinjen 110 till Älvsborgsbron i början av 1974. Kanske någon vill kontrollera i en verksamhetsberättelse.
Ändringarna varade inte så länge. Det är svårt att komma fram på båda ställena. Jag vill minnas att det var enbart ett halvår som bussarna till Torslanda kördes där.

Gunnar. Du som ibland tog kort. . Har Du fotat B33 341-343 ?

OK, tack för info.
Har tyvärr inga bilder på "Kippen" (B33 341-343).

Citat från: Mr G skrivet 19 maj 2017, 21:50:17 PM
1969 fanns det väl gott om såna i GS-färger om jag minns rätt. Kom de att målas om senare?

Precis, 324-328 fick flygbusslack och 328 som du plåtade vid Lilla Varholmen ses ju här:
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,69886.msg488549/topicseen.html#msg488549

/Gunnar