58:an vid Norrbacka (SL-bild)

Startat av Hasse L, 16 maj 2017, 21:57:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


LEB 099 - Volvo B10M /Säffle 1982 - SL H2 6489.

Bussen har lämnat ändhållplatsen, som fanns direkt efter att entréportarna i bakgrunden hade passerats.

Edit: Inser att bilden hamnade i fel forumdel (med fem månaders marginal bara, dock...)

Niclas Wennerlid

Mycket trevlig dokumentation från en svunnen plats som inte visas allt för ofta och med en vagntyp som oftast inte sattes ut på den linjen, normalt sett gick det H50.
Men det har nog avhandlats tidigare i andra trådar vill jag minnas.

Tack för bilden :-)

// Niclas

Mr G

När jag var  extrachaufför i Hornsberg 1986-1987 gick det i princip aldrig H50 på helgerna. Jag ville så gärna köra H50, men det blev inte så många gånger. Det kunde hända om jag fick ett skubb på en vardag som omväxling. 58:an körde jag rätt många gånger. men alltid med H2.
吉先生

AGR17

Citat från: Mr G skrivet 16 maj 2017, 22:44:25 PM
När jag var  extrachaufför i Hornsberg 1986-1987 gick det i princip aldrig H50 på helgerna. Jag ville så gärna köra H50, men det blev inte så många gånger. Det kunde hända om jag fick ett skubb på en vardag som omväxling. 58:an körde jag rätt många gånger. men alltid med H2.

H50 var inte så rolig att köra. Volvos innerstads bussar var inte bra. Tänk bara på H20 i vtraf. För att kunna ta kurvan in på Götgatan så måste man ge gas för att få kraft till servon.
Med vänlig hälsning AGR

Mr G

Fast jag tyckte ändå att det var kul att köra dem. Det luktade diesel som i en gammal H15, var väl bara bakeliten som fattades för att lukten skulle bli identisk. Sen väsnades de ungefär lika mycket mycket båda två, och det gillade jag också.

H2 var väldigt bekväm att köra i alla fall.
吉先生

Gunnar D

Citat från: AGR17 skrivet 17 maj 2017, 08:57:15 AM
H50 var inte så rolig att köra. Volvos innerstads bussar var inte bra. Tänk bara på H20 i vtraf. För att kunna ta kurvan in på Götgatan så måste man ge gas för att få kraft till servon.
Med vänlig hälsning AGR

Nej, SL H50/GS B34 var inte roliga. Det kändes som man satt lågt och sen rattfrossan. Samma buss med Wilsonlåda (GS B32) upplevdes bättre.

/Gunnar