Linje 309 Skytteholm

Startat av strömming, 14 maj 2017, 22:19:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

strömming

Ifall Skytteholm får busstrafik skulle det med andra ord se ut ungefär så här tidsmässigt. OBS! Fiktiv tid!

Ekerö C   Sandudden  Ekerö sommarstad   Kaggeholms slott   Skytteholms kursgård
                                     (Alléplan)

12.00      12.07          12.13                     12.25                   12.38


Bara från Ekerö C skulle alltså resan ta 38 minuter!!

För vad jag förstått det som så får de ta det faktumet att åka sightseeing 11 km för att få sina turer ut till Skytteholm.

Eller är det jag som har fattat fel?

Hur som helst så får vi se ifall det här går igenom överhuvudtaget.

strömming

Blev visst lite fel där. Jag och datorer eller teknik överhuvudtaget går inte ihop. Men ja hoppas ni förstår
och har överseende!

Tommy E

Jo, jag tycker också det var mycket märkligt att trafik till Skytteholm nämndes under rubriken för linje 309. Jag har svårt att tro att man vill dra 309:an via Kaggeholm till Skytteholm, med tanke på hur krokiga och tidsödande dessa turer skulle bli. Ett annat alternativ är att vissa 309:or går direkt till Skytteholm utan att trafikera Kaggeholm, men detta vore inte heller så värst lyckat. 309:an har redan ett flertal linjevarianter, och ytterligare sådana gör ju att linjenätet blir ännu mer otydligt för resenärerna. Ett tredje alternativ är att införa "rundturer" som går Ekerö C - Kaggeholm - Skytteholm - Ekerö C eller omvänt, beroende på rusningsriktning. Jag har dock svårt att se att detta upplägg skulle vara så attraktivt för dem som tvingas åka den långa vägen (vilket förmodligen är Skytteholmsresenärerna).

För egen del tycker jag det rimligaste är att ge trafiken till Skytteholm ett eget linjenummer, som naturligtvis ska vara 310 precis som förut. ;) Detta har jag även framfört till Trafikförvaltningen, så det ska bli intressant att se slutresultatet i höst. Ärligt talat känns det dock mest sannolikt att det inte blir någon trafik alls till Skytteholm, om inte underlaget har ökat betydligt sedan förra gången det provades.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Lars_L

Nej det vore ju lite konstigt med så stora utökningar när man ju just är i färd med att föreslå att ta bort trafiken på andra håll (såsom Norrudden).

Överlag är väl problemet med Trafikförvaltningens remisser att de är så pass dåligt genomarbetad. Istället för att utreda på riktigt, hämtar man lite idéer från olika håll; allt från resenärers önskemål till utförarnas önskemål om effektivisering. Det senare är problematiskt främst för att det sällan uttrycks som så. Istället talar man allt som oftast om att man vill uppnå andra syften, som egentligen inte har något orsakssamband med det man vill försöka uppnå. Ett föga vetenskapligt sätt att förhålla sig till det hela med andra ord.

Ska man göra sådant här på riktigt, ska man förstås utreda saker. Det gör man väl också på Trafikförvaltningen, men man har som praxis att alltid utreda förslagen efter det att de gått ut på remiss, vilket gör att kvalitén inte kan sägas uppnå den nivå man skulle förvänta sig av tjänstemannaförslag inom övriga politikområden och också att få av förslagen någonsin blir verklighet. Istället brukar de dyka upp i remisserna år- efter år.

Nåväl, till frågan som är det väl vettigt annars att man har bussbyte vid Nyckelby till/från 311/312 i sådana fall. Kan man utnyttja ingående- och utgående vagnar behöver det väl inte behöva bli så dyrt.

Problemet med att förlänga 309 blir ju att om inte alla avgångar förlängs dit, så blir det ju väldigt långa regleringstider endera vid Kaggeholm, eller Skytteholm.

I sådana fall kanske man skulle förkorta 309 till Sommarstaden och utanför högtrafik ha bussbyte vid Nyckelby både för Kaggeholm- och Skytteholmsturerna. Då skulle man undvika parallellkörning, samtidigt som man skulle kunna få relativt effektivt utnyttjande av resurserna (har nu inte tittat på hur det skulle fungera med dagens avgångstider på 311/312), men ändå).

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

strömming

Så här står det:

Antar att ni läst detta redan.

Linje 309 Brommaplan - Kaggeholm

En ny avgång tidig morgon vardagar från Ekerö C-Skytteholm övervägs samt en ny avgång vid 01-tiden på natten till Ekerö C. Dessutom övervägs att 8 avgångar förlängs utanför rusningstid vardagar så att personal och gäster på Skytteholm konferansgård & Menhammar stuteri kan åka kollektivt.

8 avgångar är ganska mycket. Ifall man syftar på 8 avgångar utspritt på 5 dagar eller per dag vet jag inte. Vad jag kan tyda så verkar förslaget övervägande.

Verkar konstigt ifall Trafikförvaltningen vill lägga så mycket resurser på något sånt här utan att utnyttja linje 309 som helt enkelt förlängs. Linje 310 lär inte komma på tal igen. Hur de gör med regleringstider är också en gåta.

De lär få pussla med tiderna en del.

Tommy E

Citat från: strömming skrivet 15 maj 2017, 08:22:22 AM
8 avgångar är ganska mycket. Ifall man syftar på 8 avgångar utspritt på 5 dagar eller per dag vet jag inte. Vad jag kan tyda så verkar förslaget övervägande.

Verkar konstigt ifall Trafikförvaltningen vill lägga så mycket resurser på något sånt här utan att utnyttja linje 309 som helt enkelt förlängs. Linje 310 lär inte komma på tal igen. Hur de gör med regleringstider är också en gåta.

De lär få pussla med tiderna en del.

Det bör vara 8 avgångar per vardag som avses, och detta är onekligen väldigt mycket till en plats som Skytteholm. Trafikförvaltningens användning av ordet "förlängs" kan ju tyda på att man vill göra som du skriver, men att det är "helt enkelt" håller jag inte med om. Hur många har lust att åka "sightseeing" via Sandudden, Ekerö Sommarstad och Kaggeholm för att slutligen komma till Skytteholm? Ett sådant försök är dömt att misslyckas, skulle jag vilja påstå.

Om man ska utgå från linje 309 tycker jag det är rimligast att vissa avgångar läggs om till Skytteholm istället för Kaggeholm. Jag tycker mig ha läst i någon tråd (som jag just nu inte hittar) att sträckan Nyckelby-Kaggeholm har färre än 5 passagerare per tur i genomsnitt. Alltså bör man kunna minska turtätheten till Kaggeholm i lågtrafik utan att det blir några våldsamma protester. Detta bör även fungera bra med tidtabellsläggningen, eftersom körtiderna Nyckelby-Kaggeholm och Nyckelby-Skytteholm är i princip lika långa. Nyckelby-Kaggeholm tar 10 minuter i lågtrafiken enligt nuvarande tidtabell, och Nyckelby-Skytteholm tog 8 minuter i sommartidtabellen från 1994. Således är det bara att flytta vissa av turerna från Kaggeholm till Skytteholm i den befintliga tidtabellen, så är frågan löst. Om man gör på detta sätt kan man lika gärna skylta turerna till Skytteholm med 310, så blir det tydligare för resenärerna att det inte är samma körväg.

Ytterligare en gåta är att även Menhammar nämns i Trafikförvaltningens förslag om linje 309. Detta ligger långt från både Kaggeholm och Skytteholm, och trafikeras redan av linje 311 och 312... ::)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

rengmark

Skulle tro att trafikförvaltningen haft konferens på Skytteholm och att frågan då kommit upp. Det förekommer väl annars att konferensanläggningar hämtar sina gäster vid en närliggande hållplats.
Ekerö kommun verkar annars mest fokusera på att få en bussförbindelse via färjan till Fittja och sedan vidare mot Huddinge.