Capitol vid Hägerstens Allé 1965

Startat av Gunnar D, 12 maj 2017, 10:41:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H21 5258 på linje 136 mot Klubbacken har stannat till vid Hägerstens Allé en eftermiddag i början av maj 1965.
En dryg vecka senare ersätts busslinjerna här av tunnelbanan till Sätra. En nattbusslinje 132 blir dock kvar.

Mvh Gunnar

HJP

****
Tackar&Bockar!  :)
Det är första gången jag ser en buss vi den hållplatsen, på bild. Jag måste ju ha åkt här många gånger.
Och nu är vi faktiskt i Hägersten  ;)

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 12 maj 2017, 10:41:50 AM


H21 5258 på linje 136 mot Klubbacken har stannat till vid Hägerstens Allé en eftermiddag i början av maj 1965.
En dryg vecka senare ersätts busslinjerna här av tunnelbanan till Sätra. En nattbusslinje 132 blir dock kvar.

Mvh Gunnar

Gunnar det är inte en fotosamling utan en guldgruva du sitter på!

Många hälsn
Mr H

Lars-Håkan_E

Mkt trevlig bild, men var låg den hållplatsen?

Står bussen på Hägerstens Allé eller är det den som korsar bakom bussen? (antagligen)

HJP

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 maj 2017, 19:59:19 PM
Mkt trevlig bild, men var låg den hållplatsen?

Står bussen på Hägerstens Allé eller är det den som korsar bakom bussen? (antagligen)
****
Bussen står på Hägerstensvägen, med Aspudden i bakgrunden.
Hägerstens allé går ner till vanster, bakom bussen, utanför bild. Där stod en stor lada, som syns på vissa spårvagnsbilder, från den tiden.
Till höger, bakom bussen, går Stjernströms väg. Huset på höjden, till höger, är en arbetarbostad, för Olsson & Rosenlund.

Lars-Håkan_E

Citat från: HJP skrivet 12 maj 2017, 21:31:05 PM
****
Bussen står på Hägerstensvägen, med Aspudden i bakgrunden.
Hägerstens allé går ner till vanster, bakom bussen, utanför bild. Där stod en stor lada, som syns på vissa spårvagnsbilder, från den tiden.
Till höger, bakom bussen, går Stjernströms väg. Huset på höjden, till höger, är en arbetarbostad, för Olsson & Rosenlund.

Jaha ja, den hpl som väl heter Axelsberg numera?

Tack, jag fick inte ihop det riktigt :-)

Harald Nordius

På spårvägstiden låg hållplatsen Axelsberg vid Utrinivägen. Tunnebanestationen Axelsberg ligger alltså mellan de två spårvägshållplatserna Hägerstens allé och Axelsberg.

Mr H

Undrar i vilket läge man kom på i t-bana 2:s utbyggnad att man skulle införa en "bussbro" (136,138 och 139) mellan Örnsberg och Mälarhöjden? Fanns det planer från början att man skulle börja med att köra linje 13 till Bredäng/Sätra som av olika skäl inte gick att genomföra? Egentligen hade man ju kunnat fortsätta att köra spårvagn Örnsberg-Mälarhöjden tills t-banan var klar till Mälarhöjden. Har för mig att det fanns övergångsväxlar vid hpl Fabriksvägen som skulle ha kunnat användas och Ängbyvagnar fanns ju övertaliga från linje 14 (och förbindelse med hallen genom Aspudden). Kanske det var så att det var själva anläggandet av Axelsbergs centrum som ledde till denna "bussbro". Som sagt spårvägslinjen låg ju öde ut till Mälarhöjden medan "bussbron" pågick. Men visst det var ju den enmansbetjänade bussens tidevarv så det blev väl enklast så men man kan ju fundera över hur och när tanken uppstog.

/Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 13 maj 2017, 11:30:22 AM
Undrar i vilket läge man kom på i t-bana 2:s utbyggnad att man skulle införa en "bussbro" (136,138 och 139) mellan Örnsberg och Mälarhöjden? Fanns det planer från början att man skulle börja med att köra linje 13 till Bredäng/Sätra som av olika skäl inte gick att genomföra? Egentligen hade man ju kunnat fortsätta att köra spårvagn Örnsberg-Mälarhöjden tills t-banan var klar till Mälarhöjden. Har för mig att det fanns övergångsväxlar vid hpl Fabriksvägen som skulle ha kunnat användas och Ängbyvagnar fanns ju övertaliga från linje 14 (och förbindelse med hallen genom Aspudden). Kanske det var så att det var själva anläggandet av Axelsbergs centrum som ledde till denna "bussbro". Som sagt spårvägslinjen låg ju öde ut till Mälarhöjden medan "bussbron" pågick. Men visst det var ju den enmansbetjänade bussens tidevarv så det blev väl enklast så men man kan ju fundera över hur och när tanken uppstog.

/Mr H

Möjligheten att med spårvagn köra t/fr Brännkyrkahallen upphörde på eftermiddagen 3 apr 1964 för att man skulle komplettera t-banespåren på hallområdet. Att ha kvar pendeltrafik Örnsberg-Mälarhöjden med spårvagn skulle medföra ytterligare ett byte för resenärer mot Bredäng/Klubbacken/Gillegatan. Lösningen som valdes att bara förlänga linje 139 och 161 (136/138) från Mälarhöjden till Örnsberg var säkert den bästa under det dryga år det hela skulle vara.

/Gunnar

WalleW

Tack för den fina bilden...
... och för historiken om närområdet där den är tagen  :).
Jag var engagerad i många av Energiverkets "gropar" där och i Aspudden
med mina kranbilar i slutet av 70- och början av 80-talet .

/   M v h   Walle

Mr G

Jag får inte ihop det riktigt med hållplatstavlan, och upplösningen är inte tillräckligt bra för att jag ska kunna se vad där står. Det ser ut som att det finns fem linjer angivna på tavlan, fyra i dagtrafik och en i nattrafik.Nattrafiken är förstås 132:an, och tre av daglinjerna är 136, 138 och 139.

Men vilken är i så fall den fjärde daglinjen?

Kan 132:an ha varit skyltad som daglinje också för att den kanske hade några tidiga morgonturer? Har för mig att det fanns något som hette 139B också, men tycker inte att det ser ut att vara 4 tecken på någon av linjerna.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 14 maj 2017, 14:23:43 PM
Jag får inte ihop det riktigt med hållplatstavlan, och upplösningen är inte tillräckligt bra för att jag ska kunna se vad där står. Det ser ut som att det finns fem linjer angivna på tavlan, fyra i dagtrafik och en i nattrafik.Nattrafiken är förstås 132:an, och tre av daglinjerna är 136, 138 och 139.

Men vilken är i så fall den fjärde daglinjen?

Kan 132:an ha varit skyltad som daglinje också för att den kanske hade några tidiga morgonturer? Har för mig att det fanns något som hette 139B också, men tycker inte att det ser ut att vara 4 tecken på någon av linjerna.

Det står "139B" i position fyra på hpltavlan.
Frontlinsen på kameran hade lossnat lite och det påverkade skärpan.

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 12 maj 2017, 21:31:05 PM
****
Bussen står på Hägerstensvägen, med Aspudden i bakgrunden.
Hägerstens allé går ner till vanster, bakom bussen, utanför bild. Där stod en stor lada, som syns på vissa spårvagnsbilder, från den tiden.
Till höger, bakom bussen, går Stjernströms väg. Huset på höjden, till höger, är en arbetarbostad, för Olsson & Rosenlund.

Här en länk till en översiktsbild från Hägerstens Allé i nov 1962, strax innan spårvägsomläggningen från vänster till höger i bild ägde rum:

http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2108%2Fstor%2F2108-767.jpg

/Gunnar


Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 16 maj 2017, 13:25:47 PM
Här en länk till en översiktsbild från Hägerstens Allé i nov 1962, strax innan spårvägsomläggningen från vänster till höger i bild ägde rum:

http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2108%2Fstor%2F2108-767.jpg

/Gunnar

Intressant med "fyrspår" genom Axelsberg!
Bättre än idag!
;D
Mr H

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 16 maj 2017, 13:25:47 PM
Här en länk till en översiktsbild från Hägerstens Allé i nov 1962, strax innan spårvägsomläggningen från vänster till höger i bild ägde rum:

http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2108%2Fstor%2F2108-767.jpg

/Gunnar
****
Tack för den länken!
Där är ju ladan, som jag nämnde, tidigare.
Märkligt nog, så minns jag inte denna omläggning av spåren. jag åkte ju med spårvagnen här, varje dag, när jag skulle till yrkesskolan.