En Leyland Panther på 69:an

Startat av Hasse L, 10 maj 2017, 21:52:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


CHZ 727 - Leyland Panther 1967 -SL H34 4397.

Peter Ström


Railmaster

Det var väl helt normalt! Ser ut som om vagnen i likhet med 4443 har vänstra bakhörnet utbytt till ett av aluminiumplåt istället för glasfiberförstärkt plast? Var det efter arbeten på avgasröret dessa byttes till en rundad aluminiumplåt?

Leyland

Trevlig bild som vanligt Hasse!

Citat från: Peter Ström skrivet 10 maj 2017, 21:58:25 PM
Det var väl inte så vanligt?

Under de perioder linje 69 tillhörde Söderhallen var detta vanligt.

K R

Citat från: Leyland skrivet 11 maj 2017, 06:18:14 AM
Trevlig bild som vanligt Hasse!

Under de perioder linje 69 tillhörde Söderhallen var detta vanligt.

Hej!

När inföll dessa perioder mellan dagen H 1967 och fram till början på 80-talet?

Min spontana reaktion var liksom en ovanstående skribent skrev att detta inte var så vanligt med H34 Leyland Panther på 69:an.

mvh K R


Leyland

Citat från: K R skrivet 11 maj 2017, 16:27:27 PM
Hej!

När inföll dessa perioder mellan dagen H 1967 och fram till början på 80-talet?

Min spontana reaktion var liksom en ovanstående skribent skrev att detta inte var så vanligt med H34 Leyland Panther på 69:an.

mvh K R

Nej, det stämmer ju. Var lite otydlig och det uppfattades felaktigt att hela 69:an periodvis tillhörde Söderhallen. Från dagen H var det oftast Büssing dubbeldäckare från Hornsberg o s v. Vill minnas att från 1975 efter stora omläggningen 1 september var 69:an helt eller delvis utsatt från Söderhallen under några år. Och 69E har många gånger satts ut från Söderhallen.

Men vi får konsultera tjänstgöringslistorna i arkivet vid tillfälle.

K R

Hej igen!

Tack för snabb kommentar, Leyland!

På tal om omläggningen hösten 1975, med bl a 69:ans förlängning till Humlegården, länkas till linjehistoriken för linje 69:

http://www.fatburen.org/jimmy/linjehistoriker/069webb.pdf

mvh K R

christian berg

Trevlig bild, tack!

Har också för mig att det plötsligt dök upp Leyland på 69:an blandat med H32 och nya Volvo och Scania efter det att dubbeldäckarna försvann 1975. Har också sett någon MOAB-buss på linjen, förmodligen en H60 som brukade gå på Muskö.

En fråga om 4397. Den ställdes av för skrot senvåren 1977 med majoriteten av kvarvarande "gråtakare", men jag har någon anteckning att 4397 och några av gråtakarna 4476,4479, 4481, 4482,4484,4485,4490-4492 och 4498-4500 fick några månaders  respit i Hammarby innan de utmönstrades. Är det någon som vet hur det förhöll sig med detta och vilka det var? De renoverade 4396,4472,73,75,77,78,80,86-89,93 och 4496 flyttade säkert till Hammarby 1976-77.

Hälsningar
Christian B

Hasse L

Stationeras i Söh fr o m 8/11 -86 har undertecknad skrivit i Stockholmsdistriktets Tabellnummerpärm inför den större omläggningen den hösten. Så ordinarietrafiken på 69:an sköttes av Hornsbergshallen dessförinnan och bildens 4397 var alltså en extrabuss utsatt från Söderhallen.  /Hasse