tidtabellsändringar 19/7 Göteborg

Startat av Erling.L, 03 maj 2017, 21:24:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erling.L

saxat ifrån Västrafiks lista med ändringar för sommaren

Linje 173 får ny ändhållplats på Heden

Heden blir ny ändhållplats för linjen istället för Nils Ericson terminalen. Hållplatsen närmast Nils Ericson terminalen blir då Polhemsplatsen.

Förändringen görs då en del av Nils Ericson terminalen stängs på grund av projekt som ingår i Västsvenska paketet.

Linje 31 kör via Lindholmen

Linjen kör en delvis ny sträcka: Eketrägatan- Bjurslätt-Wieselgrensplatsen som idag, därefter den nya sträckan Inlandsgatan-Säterigatan-Nordviksgatan-Lindholmen-Frihamnen till Hjalmar Brantingsplatsen.

Syftet med förändringen är att erbjuda en efterfrågad resmöjlighet från Wieselgrensplatsen till Lindholmen.

Resenärer från Svartedalen till Hjalmar Brantingsplatsen kan resa till Eketrägatan och byta till linje 5, 6, 10 eller 24  (OBS! Spårvagnar över Göta Älvbron ersätts med buss mellan 19 juni och 20 augusti.) Resenärer från Bjurslätt kan resa med linje 25 istället.

Linje 33 ersätts av linje 58 och ger fler resmöjligheter

Linje 33 Västra Eriksberg-Hjalmar Brantingsplatsen-Vågmästareplatsen läggs ned och ersätts av linje 58 (se under linje 58), som kör oftare än vad linje 33 gjort och dessutom direkt mellan Bockkranen i Västra Eriksberg, Lindholmen och city.

Linje 58 ersätter linje 33 och kör via Eriksberg och Lindholmen

Linje 58 ersätter linje 33 och kör sträckan Västra Eriksberg-Lindholmen-Centralstationen-Svingeln-Utby-Bergsjön.

Linjen kör inte längre till Nils Ericson terminalen som delvis stängs på grund av projekt som ingår i Västsvenska paketet.

Boende vid Bockkranen i Västra Eriksberg får fler resmöjligheter då linje 58 kör oftare än linje 33 i rusningstid och dagtid samt även kväll och natt. Linjen kör dessutom direkt via Lindholmen till city.

Resenärer till Hjalmar Brantingsplatsen kan resa till hållplats Nordviksgatan och där byta till linje 31, 45 eller 99. Restiden blir då 7 minuter längre med detta byte.

Resenärer från Rambergsstaden (Herkulesgatan-Ramberget-Lantmannagatan) till Hjalmar Brantingsplatsen kan välja linje 31 på den här sträckan och sedan byta till linje 5, 6, 10, 13 eller 25 vid Wieselgrensplatsen för vidare resa mot city. (OBS! Spårvagnar över Göta Älvbron ersätts med buss mellan 19 juni och 20 augusti).

Linje 16, 19, 25 och linje 158 kör inte via Vasabron till april 2018

Linjerna kör inte via Vasabron på grund av underhållsarbete av bron.

Linje 16 får köra en omväg men stannar på samtliga hållplatser, vid Grönsakstorget dock hållplatsläge C och D istället för hållplatsläge A och B.

Linje 19 kör via Kungsportsplatsen och Valand istället för via Domkyrkan och Grönsakstorget. På Vasaplatsen stannar linjen vid hållplatslägena A och B istället för hållplatslägen C och D.

Linje 25 stannar på hållplatsläge C och D på Grönsakstorget istället för hållplatsläge A och B.

Linje 158 får ny ändhållplats vid Vasaplatsen istället för Domkyrkan som tidigare. Hållplatserna Domkyrkan och Grönsakstorget dras in för linjen.

Linje 114 Ö-snabben kör även på lördagar i sommar

Ö-snabben kommer att köra även på lördagar under sommaren på grund av stor efterfrågan.

Vi sätter in 16 avgångar från Nils Ericson Terminalen mot Saltholmen och
18 avgångar från Saltholmen mot Nils Ericson Terminalen.

Linje 159 och 179 får nya hållplatslägen vid John Bunyans väg

Linjerna får två nya hållplatslägen för hållplats John Bunyans väg: hållplatsläge A 200 meter från Sörredsvägen och hållplatsläge B vid Hisingsleden i slutet av John Bunyans väg.

Anledningen är att Hisingens nya logistikcenter håller på att färdigställas och vi vill erbjuda anställda där resmöjligheter med kollektivtrafiken.

Angeredsnabben

Linjens tidtabell justeras under sommaren så att linjen kör som vanligt en gång i kvarten under rusningstid, men en gång i halvtimmen under övrig tid. Se Reseplaneraren för tidtabell.

Linje 519 får ny ändhållplats på Heden

Heden blir ändhållplatsen för linjen istället för Nils Ericson terminalen. Hållplatsen närmast Centralstationen blir då Polhemsplatsen.

Förändringen görs då en del av Nils Ericson terminalen stängs på grund av projekt som ingår i Västsvenska paketet.

Linje 758 erbjuder fler resmöjligheter till Lackarebäcks industriområde

Linjen får utökade resmöjligheter enligt följande:

-        Var 7,5 minut under rusningstid måndag-fredag (vintertidtabell)

-        En gång i kvarten under rusningstid måndag-fredag (sommartidtabell 7 veckor)

-        Förlängd kvällstrafik till klockan 21.30 måndag-fredag

-        Turer på helgerna klockan 08.00-10.00 samt 16.00-18.30

Spårvagn

Linje 2 kör en annan väg till april 2018

Linjen kör via Avenyn och Vasagatan istället för Raul Wallenbergs gata resten av året på grund av underhållsarbete av Vasabron.

Spårvagnslinje 5, 6 och 10 ersätts med buss 6E över Göta Älvbron

Göta Älvbron är avstängd för spårvagnar 19 juni – 21 augusti på grund av arbeten på bron. Det är spårvagnslinjerna 5, 6 och 10 som ersätts med buss 6E som kör sträckan Nordstan-Hjalmar Brantingsplatsen-Wieselgrensplatsen-Eketrägatan-Solstrålegatan.

Spårvagnslinjerna kör följande sträckor under denna tid:

Linje 5: Östra sjukhuset - Torp - Korsvägen - Valand - Brunnsparken hållplatslägen G och H. Detta gäller i båda riktningar.

Linje 6: Kortedala – Gamlestadstorget – Redbergsplatsen – Korsvägen – Sahlgrenska huvudentré – Linnéplatsen – Järntorget – Grönsakstorget – Brunnsparken hållplatslägena G och H. Detta gäller i båda riktningar.

Linje 10: Guldheden - Wavrinskys plats - Vasaplatsen - Valand - Brunnsparken- Centralstationen hållplatsläge E (framför hotell Eggers).

Linje 9 kör ut till Saltholmen under sommaren
Spårvagnslinje 9 kör hela vägen till Saltholmen 19 juni-20 augusti.

Öckerö

Linje 24 vänder vid Hjalmar Brantingsplatsen

Linjen kör endast till Hjalmar Brantingsplatsen och vänder där.

Resenärer kan välja att resa till city utan byte kan ta linje 290, 291, Gul Express och Röd Express från Amhult Resecentrum.

Förändringen görs då en del av Nils Ericson terminalen stängs på grund av projekt som ingår i Västsvenska paketet.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Adrian Langemar

#1
Västtrafik förstår som vanligt ingenting om hur man skapar ett fungerande linjenät.

19 via Valand kommer inte att fungera, sträckningen är för lik linje 18 vilket dessutom skapar ihopklumpning. Kör som linje 16 istället borde vara självklart.

31 får tillbaka den gamla sträckningen, stor försämring och det blir ännu mer fullt på linje 25. Det behövs inte ännu en linje Lindholmen-Frihamnen-Hjalmar. Förbindelsen Lindholmen-Wieselgrensplatsen får alldeles för stor omväg för att vara meningsfull. Linje 33 borde gå kvar som nu, fast givetvis med hållplats vid Wieselgrensplatsen. Linje 31 borde givetvis ses som en gren av linje 25 istället. Då skulle man kunna köra 5-minuterstrafik i rusningen och 7,5-minuters dagtid med varannan tur till respektive Svarte mosse respektive Eketrägatan. Mycket bättre utbud än nu till mycket lägre kostnad. I söder bör den självklart gå till Kallebäck istället för Balltorp (byt nummer till 50 respektive 51). Kör 25 Balltorp-Skogome, 17 Östra sjukhuset-Frölunda och 52 Tuve-Guldheden-Linnéplatsen istället. Mycket bättre resmöjligheter än nuvarande linjenät där framför allt linje 25 och 52 har helt obalanserat resunderlag.

Det är ju bra att Västtrafik äntligen har förstått att det behövs en ny linje mellan Norra Älvstranden och centrala Göteborg men linje 58 går alldeles för sällan. Att köra 519 till Heden är väldigt dumt. Linje 519 borde givetvis återfå nummer 59 och ses som en gren av 58, självklart med anpassade tidtabeller. Och så borde linjerna gå till Ivarsbergsmotet istället för Bockkranen. Linje 16 borde förstås köra via Lilla bommen istället.

Knallhatt

#2
Citat från: Adrian Langemar skrivet 04 maj 2017, 00:21:43 AM
Västtrafik förstår som vanligt ingenting om hur man skapar ett fungerande linjenät.

19 via Valand kommer inte att fungera, sträckningen är för lik linje 18 vilket dessutom skapar ihopklumpning. Kör som linje 16 istället borde vara självklart. .......


Det är ju bra att Västtrafik äntligen har förstått att det behövs en ny linje mellan Norra Älvstranden och centrala Göteborg men linje 58 går alldeles för sällan. ......

Linje 16 borde förstås köra via Lilla bommen istället. .....

Vasabron skall renoveras /byggas ny. Det innebär att linje 16 skall gå via Grönsakstorget (C/D) och Magasinsgatan i stället för Raoul Wallenbergs gata. Den trånga sektorn här är trafikljusen vid Magasinsgatan - Parkgatan/Nya Allén. Den klarar inte mer trafik än vad som hamnar där (dvs linje 16 & 25). Den klarar inte linje 19 också. Man har undersökt det och Trafikkontoret säger nej. Det är därför linje 19 hamnar på Avenyn och även linje 2.

Linje 58 har 10-minuterstrafik vilket kommer att förstärka linje 16.

Det finns också en anledning till att inte linje 16 går via Lilla Bommen. Kapaciteten här är på gränsen till vad den klarar av. Här kör spårvagn linje 5 och 10 samtidigt som linje 18, 19, 25, 52, 55, 90, 91 och 114 kör här.

Linje 519 är inte en gren av 58 och det är olämpligt att se det så. 519 är en egen linje med ett uppdrag mot Partille - Jonsered. Det är en av de tyngst belastade linjerna i Partille.

Adrian Langemar

Citat från: Knallhatt skrivet 04 maj 2017, 11:57:45 AM
Vasabron skall renoveras /byggas ny. Det innebär att linje 16 skall gå via Grönsakstorget (C/D) och Magasinsgatan i stället för Raoul Wallenbergs gata. Den trånga sektorn här är trafikljusen vid Magasinsgatan - Parkgatan/Nya Allén. Den klarar inte mer trafik än vad som hamnar där (dvs linje 16 & 25). Den klarar inte linje 19 också. Man har undersökt det och Trafikkontoret säger nej. Det är därför linje 19 hamnar på Avenyn och även linje 2.
Jag misstänkte att det var något sådant. Men det är mycket bättre att köra linje 25 via Kungsportsplatsen istället.

Citat från: Knallhatt skrivet 04 maj 2017, 11:57:45 AM
Linje 58 har 10-minuterstrafik vilket kommer att förstärka linje 16.
10-minuterstrafiken är bara i högtrafik vilket är alldes för sällan.

Citat från: Knallhatt skrivet 04 maj 2017, 11:57:45 AM
Det finns också en anledning till att inte linje 16 går via Lilla Bommen. Kapaciteten här är på gränsen till vad den klarar av. Här kör spårvagn linje 5 och 10 samtidigt som linje 18, 19, 25, 52, 55, 90, 91 och 114 kör här.
Bort med alla fåniga jippobilar så finns det plats för linje 16 där. Flytta gärna på linje 18 eller 19 till Nordstan istället.

Citat från: Knallhatt skrivet 04 maj 2017, 11:57:45 AM
Linje 519 är inte en gren av 58 och det är olämpligt att se det så. 519 är en egen linje med ett uppdrag mot Partille - Jonsered. Det är en av de tyngst belastade linjerna i Partille.
Det där får du gärna förklara. Jag menar inte att 59 ska få mindre trafik än nuvarande 519.

Erling.L

Citat från: Adrian Langemar skrivet 04 maj 2017, 17:25:39 PM
Jag misstänkte att det var något sådant. Men det är mycket bättre att köra linje 25 via Kungsportsplatsen istället.

vad skulle fördelen vara med det??   genom o bara vrida den till läge C/D behåller man ju linjen mest intakt o man vill nog inte stoppa in mer på Kungsportsplatsen om man slipper av säkerhetsskäl o som Förare uppskattar jag det.

CitatFlytta gärna på linje 18 eller 19 till Nordstan istället.

där e det ju ännu fullare... man flyttade ju L52 därifrån för att det va för överbelastat redan.

Citat
Det där får du gärna förklara. Jag menar inte att 59 ska få mindre trafik än nuvarande 519.

519 har så vitt jag vet aldrig varit tänkt som avlasting till L58 utan skall serva Fjällbo o området runt Järnringen .... redan när jag började 96 fanns den o vill minnas den då hette 516 men kopplades ihop med L21 vid någon upphandling men delade på dem för att få tabellerna o hålla. Den återfördes avtalsmässigt till Partille avtalet i samband med Hisings upphandlingen.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Erling.L

Citat från: Adrian Langemar skrivet 04 maj 2017, 00:21:43 AM
Västtrafik förstår som vanligt ingenting om hur man skapar ett fungerande linjenät.

19 via Valand kommer inte att fungera, sträckningen är för lik linje 18 vilket dessutom skapar ihopklumpning. Kör som linje 16 istället borde vara självklart.

Det har ju funkat förr

Citat

31 får tillbaka den gamla sträckningen, stor försämring och det blir ännu mer fullt på linje 25. Det behövs inte ännu en linje Lindholmen-Frihamnen-Hjalmar. Förbindelsen Lindholmen-Wieselgrensplatsen får alldeles för stor omväg för att vara meningsfull. Linje 33 borde gå kvar som nu, fast givetvis med hållplats vid Wieselgrensplatsen. Linje 31 borde givetvis ses som en gren av linje 25 istället. Då skulle man kunna köra 5-minuterstrafik i rusningen och 7,5-minuters dagtid med varannan tur till respektive Svarte mosse respektive Eketrägatan. Mycket bättre utbud än nu till mycket lägre kostnad. I söder bör den självklart gå till Kallebäck istället för Balltorp (byt nummer till 50 respektive 51). Kör 25 Balltorp-Skogome, 17 Östra sjukhuset-Frölunda och 52 Tuve-Guldheden-Linnéplatsen istället. Mycket bättre resmöjligheter än nuvarande linjenät där framför allt linje 25 och 52 har helt obalanserat resunderlag.
Med tanke på hur mycket skit man hört som Förare o Kundvärd med klagomål om att man måste till Hjalmar för o resa till Lindholmen så förstår jag återgången fullständigt


Citat
Det är ju bra att Västtrafik äntligen har förstått att det behövs en ny linje mellan Norra Älvstranden och centrala Göteborg men linje 58 går alldeles för sällan. Att köra 519 till Heden är väldigt dumt. Linje 519 borde givetvis återfå nummer 59 och ses som en gren av 58, självklart med anpassade tidtabeller. Och så borde linjerna gå till Ivarsbergsmotet istället för Bockkranen. Linje 16 borde förstås köra via Lilla bommen istället.
o vart skulle du göra av 519 då??? NE stängs ju ner till vissa delar o de gater som blir kvar kommer o ha fullbeläggning redan så det naturliga e o flytta dem till Heden medans man bygger Åkareplatsens terminal.

o varför skall dem till Ivarsbergsmoteto göra samt var skall du vända där.  När du har en stor befolkning nere vid Bockkranen som nog inte vill förlora sin buss o det helt naturligt e att man drar dit en linje som går till staden då den stora massan ändå byter till L16 vid Eriksbergs torget.


Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Adrian Langemar

#6
Citat från: Erling.L skrivet 05 maj 2017, 19:38:44 PM
vad skulle fördelen vara med det??   genom o bara vrida den till läge C/D behåller man ju linjen mest intakt o man vill nog inte stoppa in mer på Kungsportsplatsen om man slipper av säkerhetsskäl o som Förare uppskattar jag det.
Läs ordentligt. Linje 25 går mer sällan än linje 19, alltså mindre trafik vid Kungsportsplatsen med linje 25 där istället för linje 19.
Linje 18 och 19 ska gå olika vägar genom de centrala delarna av staden eftersom de går samma väg till Backa. Linjerna går så ofta att de bör spridas ut. Det är mycket bättre med 10-minuterstrafik på två olika vägar än 5-minuterstrafik på en väg (som i praktiken blir 1/9-minuterstrafik). Ihopklumpningseffekten blir större ju mer lika linjernas sträckning är. Redan nu är det ett problem att båda linjerna ofta går samtidigt i praktiken.

Citat från: Erling.L skrivet 05 maj 2017, 19:38:44 PM
Där e det ju ännu fullare... man flyttade ju L52 därifrån för att det va för överbelastat redan.
Läs ordentligt. Jag föreslog att linje 16 skulle flytta från Nordstan, alltså mindre trafik vid Nordstan.

Citat från: Erling.L skrivet 05 maj 2017, 19:38:44 PM
519 har så vitt jag vet aldrig varit tänkt som avlasting till L58 utan skall serva Fjällbo o området runt Järnringen .... redan när jag började 96 fanns den o vill minnas den då hette 516 men kopplades ihop med L21 vid någon upphandling men delade på dem för att få tabellerna o hålla. Den återfördes avtalsmässigt till Partille avtalet i samband med Hisings upphandlingen.
Intressant historik, men linjens ursprungliga syfte och vilka avtalsområden den har hört till är fullständigt irrelevant i sammanhanget. Nu är det så att det finns två linjer som trafikerar Utby och då är det viktigt att se till de som bor där har någon använding för det stora utbudet där. Dagens system där linjerna inte är anpassade till varandra är ett extremt resursslöseri. Linjerna går så sällan att de bör gå samma väg genom centrum, så att det i praktiken blir som en linje för de som bor i Utby. Det är bättre med en linje som går tillräckligt ofta än två linjer som båda går för sällan. Dessutom är det viktigt att båda linjerna går till Norra Älvstranden, så att linje 16 kan avlastas ordentligt.

Citat från: Erling.L skrivet 05 maj 2017, 19:46:34 PM
o vart skulle du göra av 519 då??? NE stängs ju ner till vissa delar o de gater som blir kvar kommer o ha fullbeläggning redan så det naturliga e o flytta dem till Heden medans man bygger Åkareplatsens terminal.

o varför skall dem till Ivarsbergsmoteto göra samt var skall du vända där.  När du har en stor befolkning nere vid Bockkranen som nog inte vill förlora sin buss o det helt naturligt e att man drar dit en linje som går till staden då den stora massan ändå byter till L16 vid Eriksbergs torget.
Återigen, läs ordentligt. Jag föreslog att linje 519 skulle återfå nummer 59 och gå till Ivarsbergsmotet. Inte Nils Ericson Terimalen.
Bockranen har linje 33. Jag föreslog att den skulle vara kvar (läs ordentligt) och för övrigt har de flesta lika nära (eller närmare) till Pölsebo som till Bockkranen. Ivarsbergsmotet är en framtida viktig knutpunkt.

Citat från: Erling.L skrivet 05 maj 2017, 19:46:34 PM
Med tanke på hur mycket skit man hört som Förare o Kundvärd med klagomål om att man måste till Hjalmar för o resa till Lindholmen så förstår jag återgången fullständigt
Och så blir det alltid när man tar bort en direktförbindelse. Alla som kan någonting om linjenätsplanering förstår att det är mycket smartare att skapa ett nät med hög turtäthet och bra bytesmöjligheter än att alla ska kunna slippa byta. Undantaget är när det är väldigt hög turtäthet (som linje 18/19/45 i Backa). Då är det bättre att satsa på direktförbindelser (därför bör linje 19 gå via Västra hamngatan).