Om Tekniska högskolan, 670 & 676

Startat av buskörare, 30 april 2017, 06:38:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Mikey skrivet 29 april 2017, 22:28:08 PM
Jag kan inte riktigt se vart marknaden för lågentré-ledbussar för regionala linjer finns längre. På längre linjer som går i högre hastigheter ser jag som passagerare betydligt hellre en stabil boggibuss än en ledbuss, t.ex har jag vid ett par tillfällen åkt ledbuss på SL linje 677 och tycker mest bara att dom guppar och slingrar och har sig, i alla fall i bakre delen. En boggibuss i stil med 8900LE, S418LE m.fl tycker jag ger en mycket behagligare resa på sådana linjer. Dessutom ligger väl en genomsnittlig Citywide-ledbuss idag på ca 57 sittplatser, en 8900LE på 53. Det är en högst marginell skillnad, bara att ledbussen är dyrare i både inköp och underhåll. Då ser jag hellre de billigare boggibussarna och en utökning i turtäthet på 10% om det så behövs.

Inte heller på kortare linjer i förorterna och linjer med högre tryck finns det väl några direkta anledningar till att köpa lågentréledbussar längre. Antingen klarar man sig gott med boggibussar, eller så köper man en modern låggolvs-ledbuss i stil med Citaro, ny Citywide eller till och med MAN som idag har blivit tillräckligt förfinade för att ge sittande passagerare en behaglig och bekväm resa i lågtrafik, och ändå ha kapacitet för många stående när det krävs. Dagens låggolvsbussar är ju ljusår bort från Volvo B7LA, OmniCity, MAN NG313 och allt annat liknande skit som sköljde över landet för 15-20 år sedan...

Ja, Setra S418LE finns tillgänglig i allra högsta grad, byggs för fullt och är till och med beställda till nämnda område.

670 behöver. Vi klarar oss inte med boggi utan behöver mer än så. Tycker jag.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 30 april 2017, 06:38:05 AM
670 behöver. Vi klarar oss inte med boggi utan behöver mer än så. Tycker jag.

Det beror ju på vilken turtäthet man har. 676 som har mycket fler resenärer än 670 gick ju med mestadels boggivagnar från 1998 fram till 2011. Då krävdes iofs 3-5-minuterstrafik i rusningen åt bägge håll, men det fungerade utan att folk klagade.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 30 april 2017, 08:57:04 AM
Det beror ju på vilken turtäthet man har. 676 som har mycket fler resenärer än 670 gick ju med mestadels boggivagnar från 1998 fram till 2011. Då krävdes iofs 3-5-minuterstrafik i rusningen åt bägge håll, men det fungerade utan att folk klagade.

Så ofta kan vi inte gå, det får inte plats varken i Vaxholm eller Danderyd/Tekniska. För oss handlar det inte vara om antalet resenärer utan det dom har med sig. 3 barnvagnar och 2 rollatorer på samma tur är inte ovanligt och det ihop med alla som nu ska ut i skärgården med halva bohaget gör att vi behöver mer brnvagnsplatser än en boggi kan erbjuda.

Fredrik Gelin

En av anledningarna till att det ofta blir ledbussar i Stockholm är ju dels längdrestriktioner, men även upplevd trängsel bland resenärer spelar in.
En boggi med dryga 50-talet sittplatser upplevs som trängre invändigt än en ledbuss med runt 60 sittplatser.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Leyland

Citat från: buskörare skrivet 30 april 2017, 11:16:32 AM
Så ofta kan vi inte gå, det får inte plats varken i Vaxholm eller Danderyd/Tekniska.

Klart det får plats högre turtäthet med en annan flödesplanering - om man bara vill. Nu är det regleringstider och paustider som styr om en terminal har flöde eller är närmast "fullsatt".

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 30 april 2017, 11:16:32 AM
Så ofta kan vi inte gå, det får inte plats varken i Vaxholm eller Danderyd/Tekniska. För oss handlar det inte vara om antalet resenärer utan det dom har med sig. 3 barnvagnar och 2 rollatorer på samma tur är inte ovanligt och det ihop med alla som nu ska ut i skärgården med halva bohaget gör att vi behöver mer brnvagnsplatser än en boggi kan erbjuda.

Gällande Tekniska högskolan: Om plats fanns (och finns) för den ännu tyngre 676, så finns väl exakt samma plats även för 670? Det är ju bara att utnyttja bägge hållplatslägena, precis som att 676 idag använder sina två hållplatslägen "mitt emot".

Däremot går det inte med 639, som bara har ett enda hållplatsläge där bara en enda buss i taget ryms.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 30 april 2017, 16:48:23 PM
Gällande Tekniska högskolan: Om plats fanns (och finns) för den ännu tyngre 676, så finns väl exakt samma plats även för 670? Det är ju bara att utnyttja bägge hållplatslägena, precis som att 676 idag använder sina två hållplatslägen "mitt emot".

Däremot går det inte med 639, som bara har ett enda hållplatsläge där bara en enda buss i taget ryms.

Fast plats är ju något som Trafikförvaltningen och operatörerna bestämmer över. Det finns ju rätt mycket plats just vid Tekniska för bussuppställning. Att bussar ställs där över dagen är ju inte något som på något sätt är någon naturlag, utan snarare en fråga om förhandling, eller vad operatören prioriterar. Det går ju att ha långtidsuppställning av bussar på en rad platser dagtid, utan allt för stora extrakostnader, om man nu vill det. Särskilt för 639 har man väl några uppställningsplatser reserverade för, och de behövs ju inte i högtrafik.

Däremot är ju frågan som sagt hur bra det är med boggivagnar med anledning av det stora antalet resenärer som har med sig bagage, barnvagnar och undulaten med ut till skärgården, eller landstället i Roslagen.

På 670 vore det väl vettigt att kanske testa med dubbeldäckare istället? Då har man ju ofta plats för bagage i baken. Turtätheten är ju idag högre, eller motsvarande 676 största delen av dygnet, med några undantag.


Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: Lars_L skrivet 30 april 2017, 17:22:34 PM
På 670 vore det väl vettigt att kanske testa med dubbeldäckare istället? Då har man ju ofta plats för bagage i baken. Turtätheten är ju idag högre, eller motsvarande 676 största delen av dygnet, med några undantag.

670 och 676 är ju två linjer väldigt lika i grunden, och de har som sagt exakt samma förutsättningar vid Tekniska högskolan. Så visst vore det logiskt att man skulle kunna prova dubbeldäckare även på 670 i framtiden.

buskörare

Citat från: Leyland skrivet 30 april 2017, 16:05:50 PM
Klart det får plats högre turtäthet med en annan flödesplanering - om man bara vill. Nu är det regleringstider och paustider som styr om en terminal har flöde eller är närmast "fullsatt".

Vaxholm är full, där är det kaos redan nu. Tekniska har ju Nobina lagt beslag på till 99%, så de platser vi har är ju de vi har. Och där får vi knappt plats ens idag. Det hållplatsläget bortanför 670 är ju Nobinas redan nu, så det blir svårt. Den sneda platsen innan vår hållplats är inte bra att använd alls eftersom det gör det väldigt svårt att komma in bra på hållplatsen då. Sen är det bara den platsen vid 639 kvar. Och eftersom jag kör där ganska ofta och vet hur det ser ut efter 12 så kan jag säga att nej, platser finns det inte gott om.

buskörare

Dubbeldäckare kan funka på 670, jag tror man väljer bort det av anledningen att det inte funkar på 178 och att man då låser bussarna till en enda linje=opraktiskt. Nu har vi inga fasta bussar i Vaxholm och eftersom all skötsel av dom sker i Täby, så blir det meckigare för dom att inte kunna byta mellan 670 och 178.

Lars_L

Citat från: buskörare skrivet 30 april 2017, 19:21:58 PM
Dubbeldäckare kan funka på 670, jag tror man väljer bort det av anledningen att det inte funkar på 178 och att man då låser bussarna till en enda linje=opraktiskt. Nu har vi inga fasta bussar i Vaxholm och eftersom all skötsel av dom sker i Täby, så blir det meckigare för dom att inte kunna byta mellan 670 och 178.

Skulle ju knappast ändå vara aktuellt före nästa upphandling. Om Trafikförvaltningen går på samma strategi som man gjort de senaste åren, så är det väl inte otroligt att man slår ihop Norrtälje och Norrort 2021. Och om inte, så blir det antagligen två block i samma upphandling, som med E20, där det är stor chans att samma entreprenör vinner båda avtalsområdena.

I sådana fall skulle man ju kunna köpa in samma vagnpark för 670 och 676; och då skulle det röra sig om drygt 40-tal dubbeldäckare, med möjlighet att ha reserv placerad i Täby. Har man det som ett avtalsområde har man ju fördelen att man kan göra vissa städ- och tvätt etc under mellantrafiktid; såsom på Busslinktiden.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 30 april 2017, 19:17:20 PM
Vaxholm är full, där är det kaos redan nu. Tekniska har ju Nobina lagt beslag på till 99%, så de platser vi har är ju de vi har. Och där får vi knappt plats ens idag. Det hållplatsläget bortanför 670 är ju Nobinas redan nu, så det blir svårt. Den sneda platsen innan vår hållplats är inte bra att använd alls eftersom det gör det väldigt svårt att komma in bra på hållplatsen då. Sen är det bara den platsen vid 639 kvar. Och eftersom jag kör där ganska ofta och vet hur det ser ut efter 12 så kan jag säga att nej, platser finns det inte gott om.

Just nu ja, men dagens fördelning av hållplatslägena på Tekniska är ju knappast huggna i sten. Det går att kasta om lite hur som helst in på nästa avtal, efter att både Norrtälje och Täby upphandlats igen. Det är väl omkring 4-4½ år kvar på bägge avtalen, så det kan ju mycket väl bli ett stort område av allt, precis som Lars funderar över. Dvs som det alltid varit från SLO-tiden på 1930-talet, fram till 2011, med alla praktiska lösningar man kunde ha då. T.ex uppställning av Norrtälje/Rimbo/Hallstaviksbussar på Åkerbydepån dagtid istället för i allén på Tekniska. Eller låta Rimbobussarna med Rimboförarna åter köra rikligt med 601or och 604or, som vi så ofta gjorde förr.

Leyland

Citat från: Lars_L skrivet 30 april 2017, 22:19:32 PM
Skulle ju knappast ändå vara aktuellt före nästa upphandling. Om Trafikförvaltningen går på samma strategi som man gjort de senaste åren, så är det väl inte otroligt att man slår ihop Norrtälje och Norrort 2021. Och om inte, så blir det antagligen två block i samma upphandling, som med E20, där det är stor chans att samma entreprenör vinner båda avtalsområdena.

I sådana fall skulle man ju kunna köpa in samma vagnpark för 670 och 676; och då skulle det röra sig om drygt 40-tal dubbeldäckare, med möjlighet att ha reserv placerad i Täby. Har man det som ett avtalsområde har man ju fördelen att man kan göra vissa städ- och tvätt etc under mellantrafiktid; såsom på Busslinktiden.

Ja, det fanns några år i omloppsoptimeringens tidevarv (efter andra upphandlingen av Vaxholm när trafikområde Vaxholm i praktiken lades ned med egen verkstad och administration) där Norrtäljeomloppen dagtid gick till Vaxholm och Täby för trafikuppgift och till Åkerby för service och lunchrast. Vaxholmsomloppen gick mellantid i trafik på 640/676 till Norrtälje för tankning och tvätt medan föraren hade lunchrast. Härvid minimerades tomkörningar och därmed förartid, särskilt för Vaxholmsomloppen. Och både Norrtäljeförare och Vaxholmsförare fick köra några varv på 44:an och 72:an bl.a. för att få upp verkningsgraden på tjänsterna.

Leyland

Citat från: Leyland skrivet 30 april 2017, 16:05:50 PM
Klart det får plats högre turtäthet med en annan flödesplanering - om man bara vill. Nu är det regleringstider och paustider som styr om en terminal har flöde eller är närmast "fullsatt".

Citat från: buskörare skrivet 30 april 2017, 19:17:20 PM
Vaxholm är full, där är det kaos redan nu. Tekniska har ju Nobina lagt beslag på till 99%, så de platser vi har är ju de vi har. Och där får vi knappt plats ens idag. Det hållplatsläget bortanför 670 är ju Nobinas redan nu, så det blir svårt. Den sneda platsen innan vår hållplats är inte bra att använd alls eftersom det gör det väldigt svårt att komma in bra på hållplatsen då. Sen är det bara den platsen vid 639 kvar. Och eftersom jag kör där ganska ofta och vet hur det ser ut efter 12 så kan jag säga att nej, platser finns det inte gott om.

Och detta har ju inget motsattsförhållande! Du hör ju själv hur tokigt det låter, att inte antalet avgångar skulle kunna öka på grund av att det står uppställda bussar i terminalen som inte för stunden har någon trafikuppgift att utföra.

Ja, jag vet att eventuellt nya turer inte främst ligger i mellantrafiktiden - men det är klart att terminalen i första hand skall användas för av- och påstigande och trafik. Med ett annat flöde så går detta naturligtvis att lösa. Det har historiskt fungerat med flera linjer och avgångar i terminalen - och dessutom med norrgående innerstadsbusstrafik korsande inne i terminalen och då med betydligt bättre passagerarövergång buss/buss och buss/t-bana.

Som terminalen är utformad nu är det sämre för passagerarna än förr - och det kanske är så enkelt att det är priset för att det inte är samma entreprenör Norrtälje/Täby/Vaxholm och man har inte satt passageraren främst.


HB

Citat från: Leyland skrivet 01 maj 2017, 06:31:26 AM

Som terminalen är utformad nu är det sämre för passagerarna än förr - och det kanske är så enkelt att det är priset för att det inte är samma entreprenör Norrtälje/Täby/Vaxholm och man har inte satt passageraren främst.

Nu hör väl även du Kalle hur tokigt du argumenterar. Terminalerna ansvarar Trafikförvaltningen för och när det gäller Tekniska högskolan är det extra komplext då den i stadens ögon inte är en bussterminal utan hör och häpna - parkmark. Täby har inga linjer från terminalen utan det är Vaxholm och Norrtälje som delar på den. Bägge avtalen innehåller enbart ersättning utifrån antalet kunder som reser vilket bör ge ett högt kundfokus. Jag vet inte hur statistiken sett ut för Vaxholms del men på Norrtälje/Hallstavikslinjen har vi haft en stor resandeökning där mycket har kunnat tillskrivas en tydligare och attraktivare produkt/resa. Men nu tycker jag vi hamnat långt från ämnet Volvoledbussar... /Henrik/