Huvudmeny

Nya Scania Citywide

Startat av Mikey, 27 april 2017, 21:49:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CW66

Såhär är det:
Från oktober 2017 gäller nya säkerhetsregler för överrullning inom EU/EES.
Scania bygger Citywide-bussen i lättmetall, men denna klarar inte regeln av gäller klass2-bussarna (alltså landsbygdsbussar för högre farter - klass1 är rena stadsbussar).
För att slippa göra om bussen från början med en helt ny konstruktion har man valt att gå över till stål istället, och Finland är första fabriken ut att gå över till stål i produktionen av bussen. Scanias utveckling av nya bussar sker huvudsakligen nu i Finland för övrigt - därav anledningen.

Stålet skall även inplementeras i Polen framöver.

Bussen är en Citywide och kallas officiellt av Scania som en Citywide Suburban LE.

Esbjörn

Bussen är ju en facelift på Omniexpress LE, som alltid byggts med stomme av rostfritt stål.
Så några omvälvande ändringar i produktionen i Lahti blir det knappast.

amazzon778

Jag undrar om dessa skönheter kommer att komma i SL rött också?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk


homer

Citat från: Johan B skrivet 13 maj 2017, 17:54:59 PM
Ska denna ersätta nuvarande modell av Citywide eller är denna en ersättare till Omniexpress 320LE, med inriktning på regiontrafik?

Som jag fattat är de en ersättare för båda, dock oklart med Ledbussvarianten...

Fredrik Gelin

Citat från: amazzon778 skrivet 03 juli 2017, 01:52:26 AM
Jag undrar om dessa skönheter kommer att komma i SL rött också?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Det är nog inte uteslutet eftersom det kommer flera stora upphandlingar i Stockholmsområdet de närmaste åren, men då krävs det nog en hybridvariant av något slag kan jag tänka mig.

Orsaken till det är att SL inte vill finansiera några bussar som man gjort tidigare, men ändå ha miljövänliga bussar vilket kan styras genom krav på bla energieffektivitet och där kommer hybriderna in i bilden då vanliga dieselbussar (även RME/HVO) oftast inte klarar dessa krav.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk