Nya Scania Citywide

Startat av Mikey, 27 april 2017, 21:49:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Igår kväll hade man ställt upp ett alldeles skinande nytt exemplar av kommande Citywide i Solna i samband med att bussen skulle pressfotograferas. Så jag passade därför på att knäppa några bilder på den i kvällens sista solstrålar innan man körde iväg den, och i mitt tycke har man lyckats bra med designen av bussen! :)








homer

Riktigt snygg!!! Designmässigt har nu Scania kört om Volvo enligt mig, den första generationen citywide hade ju många drag kvar från första generationen omnicity...

Johan B

Den var inte dum alls! Hoppas den är lite mindre stadsbuss-betonad på insidan än föregångaren så den även gör sig på längre regionlinjer.

Arttu Kuukankorpi

Åtminstone i Finland heter den nya modellen Scania Suburban LE.

En artikel med några bilder från premiären i Finland: http://bak.fi/media/filer_public/2017/04/13/treen_nayttely__ba217-5.pdf

CW66

Rätta namnet tycks vara Scania Citywide Suburban LE (som den anges i Scanias produktionslista).

CW66

Har nu fått bekräftat från Scania att modellen heter Citywide Suburban LE.

Fredde

Suburban? Har Scania ett samarbete med Chevrolet? ::)
Brukar vara känsligt att "sno andras namn"...

almeli

Suburban generellt engelsk ord betyr på svensk förorts, på norsk forstads.
En suburban bus er en vanlig förortsbuss.
Synes å være et godt navn for en buss til verdensmarkedet.

Johan B

Byggs de i Finland eller Polen, dessa?

almeli

Citat från: Johan B skrivet 02 maj 2017, 22:04:18 PM
Byggs de i Finland eller Polen, dessa?
Citywide - Polen
Interlink - Finland

pn81

På första bilden så ser det ut som att det främre solskyddet har en märklig placering. Borde inte det sitta längre till vänster, framför föraren?

yngrot

Det solskyddet måste blivit felmonterat ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

CW66

Citat från: almeli skrivet 02 maj 2017, 23:53:13 PM
Citywide - Polen
Interlink - Finland

Mja, inte hela sanningen.
I och med att Scania börjar bygga i stål kommer en hel del Citywide att byggas i Finland...dock som modellen Citywide Suburban LE som ovan på bilderna, men 4x2 13m-bussar.

Uffe

Mikey

Citat från: pn81 skrivet 07 maj 2017, 10:53:02 AM
På första bilden så ser det ut som att det främre solskyddet har en märklig placering. Borde inte det sitta längre till vänster, framför föraren?
Citat från: yngrot skrivet 07 maj 2017, 23:43:32 PM
Det solskyddet måste blivit felmonterat ..

När jag tittar närmare på originalbilden ser det ut som att solskyddet är upphängt i en skena. Är ju inte säker på att man kan dra det i sidled, men det ser lite så ut tycker jag...

Johan B

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 09 maj 2017, 08:00:42 AM
Mja, inte hela sanningen.
I och med att Scania börjar bygga i stål kommer en hel del Citywide att byggas i Finland...dock som modellen Citywide Suburban LE som ovan på bilderna, men 4x2 13m-bussar.

Uffe

Ska denna ersätta nuvarande modell av Citywide eller är denna en ersättare till Omniexpress 320LE, med inriktning på regiontrafik?