Volvoled klass II

Startat av buskörare, 27 april 2017, 15:15:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Det har ju köpts Setra och Mercedes i Sörmland och Kronoberg, så man kanske kan våga hoppas på något liknande mirakel även i Roslagen?
Jag kan tänka mig att det blir mer boggi i Norrtälje med satteliter i framtiden, men det är bara rent personlig och hypotetisk spekulation.
Den ordinarie trafiken norr om Norrtälje klarar sig oftast med en boggi som vid behov kan förstärkas medan 676 sannolikt behöver dubbeldäckare eller ledbussar för att fungera som tänkt.
Dessa faktorer öppnar för inköp av "nya" tillverkare.
Det finns ju ett familjeföretag i Rimbo som vet hur man kan göra och hur man inte bör göra...

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Ersa

Uppland som landskap (främst då Uppsala län samt Norrtälje kommun) är ett område där Mercedes och Setra säkerligen passar precis lika bra som i det jämförbara Södermanlands län. Men finns dessa lågentrébussar som boggiversion på 15 meter tillgängliga idag?
När det gäller 639, 670 och 676 är frågan om en eller flera av dessa linjer avkortas till Arninge då resecentret intill E18 blir klar. Det känns ju som att det äntligen börjar närma sig nu, då ritningar och skisser är upplagda, och man redan avverkat skogen inför bygget. I så fall kanske t.ex 676 blir ensam linje vid Tekniska, vilket kanske behövs om någon operatör av någon anledning bestämmer sig för att inte köra vidare på dagens koncept med dubbeldäckare under nästa avtal.

Mikey

Jag kan inte riktigt se vart marknaden för lågentré-ledbussar för regionala linjer finns längre. På längre linjer som går i högre hastigheter ser jag som passagerare betydligt hellre en stabil boggibuss än en ledbuss, t.ex har jag vid ett par tillfällen åkt ledbuss på SL linje 677 och tycker mest bara att dom guppar och slingrar och har sig, i alla fall i bakre delen. En boggibuss i stil med 8900LE, S418LE m.fl tycker jag ger en mycket behagligare resa på sådana linjer. Dessutom ligger väl en genomsnittlig Citywide-ledbuss idag på ca 57 sittplatser, en 8900LE på 53. Det är en högst marginell skillnad, bara att ledbussen är dyrare i både inköp och underhåll. Då ser jag hellre de billigare boggibussarna och en utökning i turtäthet på 10% om det så behövs.

Inte heller på kortare linjer i förorterna och linjer med högre tryck finns det väl några direkta anledningar till att köpa lågentréledbussar längre. Antingen klarar man sig gott med boggibussar, eller så köper man en modern låggolvs-ledbuss i stil med Citaro, ny Citywide eller till och med MAN som idag har blivit tillräckligt förfinade för att ge sittande passagerare en behaglig och bekväm resa i lågtrafik, och ändå ha kapacitet för många stående när det krävs. Dagens låggolvsbussar är ju ljusår bort från Volvo B7LA, OmniCity, MAN NG313 och allt annat liknande skit som sköljde över landet för 15-20 år sedan...

Citat från: Ersa skrivet 29 april 2017, 22:23:41 PM
Uppland som landskap (främst då Uppsala län samt Norrtälje kommun) är ett område där Mercedes och Setra säkerligen passar precis lika bra som i det jämförbara Södermanlands län. Men finns dessa lågentrébussar som boggiversion på 15 meter tillgängliga idag?

Ja, Setra S418LE finns tillgänglig i allra högsta grad, byggs för fullt och är till och med beställda till nämnda område.

Lars_L

Citat från: Mikey skrivet 29 april 2017, 22:28:08 PM
Jag kan inte riktigt se vart marknaden för lågentré-ledbussar för regionala linjer finns längre. På längre linjer som går i högre hastigheter ser jag som passagerare betydligt hellre en stabil boggibuss än en ledbuss, t.ex har jag vid ett par tillfällen åkt ledbuss på SL linje 677 och tycker mest bara att dom guppar och slingrar och har sig, i alla fall i bakre delen. En boggibuss i stil med 8900LE, S418LE m.fl tycker jag ger en mycket behagligare resa på sådana linjer. Dessutom ligger väl en genomsnittlig Citywide-ledbuss idag på ca 57 sittplatser, en 8900LE på 53. Det är en högst marginell skillnad, bara att ledbussen är dyrare i både inköp och underhåll. Då ser jag hellre de billigare boggibussarna och en utökning i turtäthet på 10% om det så behövs.

Inte heller på kortare linjer i förorterna och linjer med högre tryck finns det väl några direkta anledningar till att köpa lågentréledbussar längre. Antingen klarar man sig gott med boggibussar, eller så köper man en modern låggolvs-ledbuss i stil med Citaro, ny Citywide eller till och med MAN som idag har blivit tillräckligt förfinade för att ge sittande passagerare en behaglig och bekväm resa i lågtrafik, och ändå ha kapacitet för många stående när det krävs. Dagens låggolvsbussar är ju ljusår bort från Volvo B7LA, OmniCity, MAN NG313 och allt annat liknande skit som sköljde över landet för 15-20 år sedan...

Ja, Setra S418LE finns tillgänglig i allra högsta grad, byggs för fullt och är till och med beställda till nämnda område.

Behovet är ju också ganska specifikt för Stockholm, då vi inte har någon klar indelning i regionaltrafik och stadstrafik. Eftersom mycket av vinsten ligger i att kunna använda alla bussar på alla linjer, så får man den här effekten. I vissa fall är det ju också en följd av att bussarna går i Stockholm där det är svårt att få tillstånd att köra med boggibussar på 14,7-meter, utan får använda den kortare varianten. Skillnaden mellan 44 passagerare i kortboggi och 57 i en Citywide, innebär ju ändå ett antal vagnar mindre på tunga linjer som 807 och 809.

I de fall ledbussarna huvudsakligen behövs på linjer som mer liknar stadslinjer, innebär ju lågentrévarianten snarare problem, i och med att passagerarflödet blir ofta sämre på grund av färre dörrar och trappstegen gör flödet vid hållplatserna sämre. Ibland kan det nog vara klokt att fundera på hur viktigt det är att alla vagnar kan trafikera alla linjer. I ett litet trafikområde är det troligen nödvändigt, men ligger man på över 100-bussar bör det nog gå att hålla isär utan större merkostnader. Kanske tjänar man till och med in det redan i lägre leasing- och servicekostnader?



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Leyland

Citat från: igel skrivet 29 april 2017, 18:24:08 PM
Det är ju ingen större skilnad på Citywide och de MAN ledbussar som går i innerstan. Citywide, Omnilink och Omnicity ledbussarna har ungefär samma vägegenskaper och de är inte bättre än MAN ledbussarna, vilka fungerar bra så länge inte det ska köra fortare än 50. Tyvärr har Norrort ett rellativt stort antal linjer där hastigheten ligger mycket högre.

"Tyvärr..." ??

CW66

Enda tillverkaren som erbjuder Klass-II ledbussar för tillfället är MAN.
Scania klarar inte nya över-rullningskraven med sin vanliga Citywide-ledbuss - därav att man tagit fram nya Suburban byggd i stål, dock ännu sålänge endast i tvåaxlig och treaxlig version. Vad framtiden gällande en Suburban-ledbuss har att utvisa är okänt just nu.

buskörare

670 är klart i behov av ledvagn för att de rymmer fler narnvagnsplatser. Finns väl ingen boggi som klarar 5 barnvagnar? Vi har dessutom mycket packning och behöver yta för den med. Så jo, det finns absolut behov av ledbussar på vissa linjer.

Adrian Langemar

Citat från: buskörare skrivet 30 augusti 2017, 15:57:51 PM
670 är klart i behov av ledvagn för att de rymmer fler narnvagnsplatser. Finns väl ingen boggi som klarar 5 barnvagnar? Vi har dessutom mycket packning och behöver yta för den med. Så jo, det finns absolut behov av ledbussar på vissa linjer.
Det är inget problem att få in 5 barnvagnsplatser i en boggibuss om man tar bort sittplatserna framför mittdörren. Då får man, till skillnad från B9S, alla barnvagnar i låggolvsdelen. Däremot blir det ju förstås färre sittplatser.

buskörare

Ja, då antar jag att antalet sittplatser inte blir så många. Jag tror inte man kommer korta 670 till Arninge. Vet förvisso inte hur många sittplatser de nya tågen kommer ha, men man får inte glömma att det byggs väldigt mycket i Täby, Berga och Vaxholm. Tror inte tågen kommer klara den mängden.

Ersa

Då det bevisligen gick att köra 676 med i stort sett enbart 15-metersbussar från 2000 till 2011, då med 3-minuterstrafik i den tätaste rusningen, så borde nog även 670 kunna gå att bedriva även utan nyleveranser av Volvo B9S.
Det skulle väl vara att 670 har tätare mellan stoppen och därför kräver tre dörrar då, till skillnad mot 670 där två dörrar räcker.

Fredrik Gelin

Citat från: buskörare skrivet 30 augusti 2017, 16:07:11 PM
Ja, då antar jag att antalet sittplatser inte blir så många. Jag tror inte man kommer korta 670 till Arninge. Vet förvisso inte hur många sittplatser de nya tågen kommer ha, men man får inte glömma att det byggs väldigt mycket i Täby, Berga och Vaxholm. Tror inte tågen kommer klara den mängden.
De nya tågen skall ju gå parallellt med de gamla och med dubbelspår hela vägen till City tror jag att SL mer eller mindre direkt kommer att försöka styra resenärerna från stora delar av Norrort till tågen.
Jag har för mig att det nya resecentrumet är delfinansierat av Norrortskommunerna inklusive Vaxholms och Norrtälje kommun.
670 kördes tidigare med 15m boggi i rusningstid vilket fungerade bra.
Framöver kommer man ju även att kunna åka båt från Rindö, Resarö och Vaxholm till strömkajen med sitt vanliga Accesskort under större delen av året vilket säkert också kan avlasta bussarna.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


buskörare

#26
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 augusti 2017, 18:10:25 PM
De nya tågen skall ju gå parallellt med de gamla och med dubbelspår hela vägen till City tror jag att SL mer eller mindre direkt kommer att försöka styra resenärerna från stora delar av Norrort till tågen.
Jag har för mig att det nya resecentrumet är delfinansierat av Norrortskommunerna inklusive Vaxholms och Norrtälje kommun.
670 kördes tidigare med 15m boggi i rusningstid vilket fungerade bra.
Framöver kommer man ju även att kunna åka båt från Rindö, Resarö och Vaxholm till strömkajen med sitt vanliga Accesskort under större delen av året vilket säkert också kan avlasta bussarna.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Fast vad som kördes för många år sen är ju inte samma som idag. Så inte direkt relevant. Man diskuterar redan nu behovet av en 3:e färja mellan Rindö och Vaxholm, ska alla som flyttar ut på Rindö ta båten in till stan menar du?

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 30 augusti 2017, 16:48:52 PM
Då det bevisligen gick att köra 676 med i stort sett enbart 15-metersbussar från 2000 till 2011, då med 3-minuterstrafik i den tätaste rusningen, så borde nog även 670 kunna gå att bedriva även utan nyleveranser av Volvo B9S.
Det skulle väl vara att 670 har tätare mellan stoppen och därför kräver tre dörrar då, till skillnad mot 670 där två dörrar räcker.

Varför köpte man då dubbeldäckare till 676 om allt var så bra med boggi? Sen tror jag att de 2 linjerna inte är jämförbara eftersom 670 är enda lokala linjen i Vaxholm och det är där de flesta barnvagnarna åker. Söderhamnsplan klarar knappt 4- minuterstrafiken på morgonen så att få in ännu fler bussar där ser jag inte som nått vidare bra förslag. Vaxholmsdepån läggs också ner om några år och då ska alla dessa bussar tomköras från Åkersberga. Så nej, jag ser inte ers alternativ som vidare värst bra med utvecklingen som är där nu och några år framåt.

Lars_L

Citat från: buskörare skrivet 30 augusti 2017, 22:21:52 PM
Varför köpte man då dubbeldäckare till 676 om allt var så bra med boggi? Sen tror jag att de 2 linjerna inte är jämförbara eftersom 670 är enda lokala linjen i Vaxholm och det är där de flesta barnvagnarna åker. Söderhamnsplan klarar knappt 4- minuterstrafiken på morgonen så att få in ännu fler bussar där ser jag inte som nått vidare bra förslag. Vaxholmsdepån läggs också ner om några år och då ska alla dessa bussar tomköras från Åkersberga. Så nej, jag ser inte ers alternativ som vidare värst bra med utvecklingen som är där nu och några år framåt.

Fast just därför är kanske dubbeldäckare det enda vettiga (fast lite bättre utformade än på 676) - nu lär ju ändå inget större hända förrän det nya avtalet är upphandlat och B9S får ju köras fram till 2021. Men just linjen till Vaxholm är ju markerad som stomlinje även i Trafikförvaltningens strategiska plan. Inför nästa upphandling är det väl hög tid då att Trafikförvaltningen bestämmer hur man vill ha det. Tanken är ju i sådana fall att linjeb ska gå via Nya Karolinska och vidare genom stan ut till Tyresö (få här som väl tror på den visionen)... Men det gör väl att den inte kommer kortas till Arninge....

Sedan - även om det strider lite mot SL:s grundprincip behöver väl inte alla avgångar i högtrafik utgå från Söderhamnsplan? Det går ju att vända även vid Västerhamnsplan. Man skulle ju kunna låta fler avgångar utgå direkt från Rindö också exempelvis. Så skulle det behövas fler avgångar för att man kör med boggi - så bör man ju kunna hitta lösningar som klarar av det också...
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Nico

Citat från: buskörare skrivet 30 augusti 2017, 22:21:52 PMVarför köpte man då dubbeldäckare till 676 om allt var så bra med boggi?

Helt subjektivt skulle jag vilja säga att orsaken till att det blev dubbeldäckare och inte boggi har delvis att göra med att de medger något större kapacitet på en enskild tur, dvs man kan glesa ut turerna en del. Det är i sig oxå en planeringsfråga för varje entreprenör. Sedan är det samtidigt en prestigefråga då dubbeldäckarna fungerar bra som något slags flaggskeppssymbol trots att de i många hänseenden faktiskt är ganska opraktiska för att inte säga att de faktiskt ställer till det en aning för annan SL-busstrafik.



Citat från: buskörare skrivet 30 augusti 2017, 22:21:52 PMSen tror jag att de 2 linjerna inte är jämförbara eftersom 670 är enda lokala linjen i Vaxholm och det är där de flesta barnvagnarna åker.
Frågan är om man egentligen ska kalla 670 en stomlinje?! Visserligen är den blå och har en 70-talssiffra i sitt linjenummer, men liksom tex 173, 873, 875 osv. så är detta mera mjölktågslinjer då de stannar i stort sett på varje hållplats. Tanken med dessa linjer var ju annars att det skulle vara snabba förbindelser (som skulle stanna på färre ställen) mellan olika kommuncentra och större knutpunkter. I avsaknad av annan trafik så får ju dock dessa linjer på många håll därför även fungera som just lokalbuss.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman