Volvoled klass II

Startat av buskörare, 27 april 2017, 15:15:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Har Volvo slutat tillverka ledvagnar för annat än stadstrafik? Eller ja, hybriderna kanske funkar på regionaltrafik också?

Ersa

Sista tillverkade B9S var väl Nobina 7399 som levererades till Norrtälje strax inför trafikstarten midsommar 2011. Har man ens tillverkat någon annan slags (pusher) förortsledvagn efter detta?

buskörare

CityWide finns ju i klass II, men annars vet jag inte.

AO

Volvo hade väl tidigare någon plan på 8900 som ledvagn men det verkar ju inte bli något av det. Med tanke på att fler och fler regionallinjer börjar trafikeras med dubbeldäckare (troligen för att dagens ledvagnar inte uppfyller komfortkraven) känns det som att ett smartare drag från Volvos sida hade varit att presentera en dubbeldäckare för regionaltrafik. Just nu uppfyller ju dagens dubbeldäckare dessutom oftast turiststandard, många trafikoperatörer hade nog nöjt sig med en någon mindre lyxig och billigare variant som dessutom var vänligare mot passagerarflöden. De tillverkar ju redan dubbeldäckarchassier för brittiska marknaden.

Fredrik Gelin

Någon ledbuss för regionaltrafik tror jag inte att Volvo är så intresserade av.
Man bör ha klart för sig att det rör sig om relativt små volymer bussar som säljs i Sverige överhuvudtaget.
Ett stort kontrakt kanske genererar en order på 100-200 bussar medan lastbilssidan hos respektive tillverkare omsätter betydligt större volymer.
Att ta fram en ny modell kostar pengar och då behöver man hyfsade volymer för att få igen utvecklingskostnaden.
Inte heller Scania har någon helbyggd egen dubbeldäckare för den Skandinaviska marknaden utan samarbetar numera med VanHool som jag förmodar har lättare att tjäna in kostnaderna genom att kunna fördela den på fler enheter.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Anders Noren

Citat från: AO skrivet 27 april 2017, 17:42:20 PM
Volvo hade väl tidigare någon plan på 8900 som ledvagn men det verkar ju inte bli något av det. Med tanke på att fler och fler regionallinjer börjar trafikeras med dubbeldäckare (troligen för att dagens ledvagnar inte uppfyller komfortkraven) känns det som att ett smartare drag från Volvos sida hade varit att presentera en dubbeldäckare för regionaltrafik. Just nu uppfyller ju dagens dubbeldäckare dessutom oftast turiststandard, många trafikoperatörer hade nog nöjt sig med en någon mindre lyxig och billigare variant som dessutom var vänligare mot passagerarflöden. De tillverkar ju redan dubbeldäckarchassier för brittiska marknaden.

Jag vet inte hur komfortkraven ser ut, men ett tungt vägande skäl till dubbeldäckare är att man kan öka kapaciteten utan att behöva utöka (läs: sprida ut) hållplatserna.

Fredrik Gelin

Det vanligen tyngsta skälet till dubbeldäckare i linjetrafik idag är nog sittplatskrav från huvudmannen.
En modern lågentréledbuss räcker inte alltid till sittplatsmässigt samtidigt som en ledbuss alltid medför vissa problem kopplade till den konstruktionen.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 april 2017, 20:09:53 PM
Någon ledbuss för regionaltrafik tror jag inte att Volvo är så intresserade av.
Man bör ha klart för sig att det rör sig om relativt små volymer bussar som säljs i Sverige överhuvudtaget.
Ett stort kontrakt kanske genererar en order på 100-200 bussar medan lastbilssidan hos respektive tillverkare omsätter betydligt större volymer.
Att ta fram en ny modell kostar pengar och då behöver man hyfsade volymer för att få igen utvecklingskostnaden.
Inte heller Scania har någon helbyggd egen dubbeldäckare för den Skandinaviska marknaden utan samarbetar numera med VanHool som jag förmodar har lättare att tjäna in kostnaderna genom att kunna fördela den på fler enheter.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Nu var det en frågga, inget mer ;) Vi pratade lite om det på jobbet eftersom vi blir av med alla med ledvagnar vid nästa upphandling i Norrort och spekulerade lite i vad som kommer istället.

Fredrik Gelin

Det beror nog i hög grad på vem som vinner upphandlingen, i fallet med Norrort är det nog inte aktuellt med dubbeldäckare pga flera låga broar.
B9:orna faller ju för ålderssträcket, men hur är det med de fd Keolis-Scaniorna som bör vara knutna till Norrort, följer dessa med över eller slopas de i likhet med B9:orna i samband med trafikstarten 2021?
Vinner Arriva blir det nog delvis nya bussar, sannolikt ledbussar, medan VDL:erna gissningsvis får rulla vidare.
Vinner någon annan lär det bli en blandning av nya och begagnade ledbussar som kommer.
Scania har ju den i mina ögon lämpligaste produkten i form av Citywide led.
Både Keolis och Nobina har ju ett gäng av dessa som möjligen kan vara flyttbara beroende på vad som händer i deras övriga kontrakt.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

buskörare

Scaniorna är väl som yngst 11 år vid övertagandet, så visst kan man ta över dom om man tycker det är värt det och inte Arriva tar med sig dom till Råsta och byter ut Hollandsscaniorna och mercorna.

Fredrik Gelin

De Holländska Scaniorna lär nog behöva bytas ut oavsett då väl även de faller för ålderssträcket 2021?
Frågan är således snarare hur villkoren ser ut för användandet av "Keolisscaniorna".
Kan dessa flyttas till Råsta är det nog ingen högoddsare att det blir så eftersom Arriva då slipper köpa nya bussar för att ersätta Holländarna förutsatt att medelåldern håller för en sådan manöver.
Lyckas man behålla Norrort blir det kanske inte lika intressant att flytta bussarna eftersom de då måste ersättas i Norrort.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


igel

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 28 april 2017, 09:04:12 AM
Scania har ju den i mina ögon lämpligaste produkten i form av Citywide led.

Det är ju ingen större skilnad på Citywide och de MAN ledbussar som går i innerstan. Citywide, Omnilink och Omnicity ledbussarna har ungefär samma vägegenskaper och de är inte bättre än MAN ledbussarna, vilka fungerar bra så länge inte det ska köra fortare än 50. Tyvärr har Norrort ett rellativt stort antal linjer där hastigheten ligger mycket högre.

Fredde

Citat från: igel skrivet 29 april 2017, 18:24:08 PM
Det är ju ingen större skilnad på Citywide och de MAN ledbussar som går i innerstan. Citywide, Omnilink och Omnicity ledbussarna har ungefär samma vägegenskaper och de är inte bättre än MAN ledbussarna, vilka fungerar bra så länge inte det ska köra fortare än 50. Tyvärr har Norrort ett rellativt stort antal linjer där hastigheten ligger mycket högre.

Citywide finns både som LE och LF, MAN i city är LF.
Nobinas senaste tillskott innehåller båda dessa typer och Keolis dito är LE.
Åtminstone jag tycker att det är skillnad på LE och LF.

Fredrik Gelin

#13
Keolis Citywide LE som går i Botkyrka och Söderort tycker jag är betydligt stabilare och trevligare att ha med att göra än Volvobussarna som skramlar och bullrar ordentligt oavsett trafiktyp.
Vill man ha en robust och någorlunda tyst buss för motorvägslinjer kan man nog utesluta allt som inte har motorn under golvet och några trappsteg upp till golvet.
Eftersom det inte kommer att hända med tanke på framtida upphandlingskrav från SL så tycker jag personligen att Citywide LE är passande för Norrortstrafiken, speciellt eftersom Scania nu kommer med en ny generation Citywide.
Ett tänkbart alternativ skulle iofs kunna vara Citaro som ju finns i olika varianter.
MAN Lions City har jag begränsad erfarenhet av, men jag misstänker att den inte är optimal för motorvägslinjer.
Volvo tillverkar inga ledbussar med lågentre och 8900 boggi har för få sittplatser i mitt tycke.
De "reguljära" ledbussalternativen är då inte så många som jag ser det...

Om man dock vill prova på något nytt kan man ta in Irisbus som har en låggolvsledbuss i sitt sortiment, men jag gissar att den skulle behöva anpassas något för att klara ens en Stockholmsvinter av det milda slag som varit de senaste åren.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Ersa

MAN, VDL, Solaris, Scania eller Volvo är väl de fem mest tänkbara. Någon övertro att det kommer köpas in några direkt bekväma lågentréförortsbussar (ja, jag kallar det alltid "förort", aldrig "regional") har jag inte. Bara det är lågentré med högre golv bak, samt bälten på alla stolar uppfyller de alla tänkbara SL-krav för Norrorts relativt korta linjer. Det är väl bara en enda linje som är över fem mil i detta område?

Däremot kan man ju fundera på vad som ska ersätta B9S-vagnarna i Norrtälje trafikområde inför nästa avtal (oavsett vem som får köra efter 2021), då man där har linjer där folk åker i 90-120 minuter i 10 mil utan byten.