Volvoled klass II

Startat av buskörare, 27 april 2017, 15:15:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars_L

Citat från: Nico skrivet 31 augusti 2017, 07:33:28 AM
Helt subjektivt skulle jag vilja säga att orsaken till att det blev dubbeldäckare och inte boggi har delvis att göra med att de medger något större kapacitet på en enskild tur, dvs man kan glesa ut turerna en del. Det är i sig oxå en planeringsfråga för varje entreprenör. Sedan är det samtidigt en prestigefråga då dubbeldäckarna fungerar bra som något slags flaggskeppssymbol trots att de i många hänseenden faktiskt är ganska opraktiska för att inte säga att de faktiskt ställer till det en aning för annan SL-busstrafik.

Fast just på 676 har det ju verkligen fördelar. Inte minst med tanke på det stora resandeströmmar som sker även utanför högtrafik. Just där sparar man in rätt många fordon också (ca 8) och behöver inte heller ha beredskap för extraturer på samma sätt (förut var ju den delen snarare en kassako för Keolis - men det är det ju inte i nya avtal). Sedan är ju just dubbeldäckarna en stor anledning till att linjen är så populär - i alla fall om man frågar resenärerna. Ger ganska stora komfortvinster - men kunde ju vara på lite fler HK och ha lite bättre passagerarflöde.

Citat från: Nico skrivet 31 augusti 2017, 07:33:28 AM
Frågan är om man egentligen ska kalla 670 en stomlinje?! Visserligen är den blå och har en 70-talssiffra i sitt linjenummer, men liksom tex 173, 873, 875 osv. så är detta mera mjölktågslinjer då de stannar i stort sett på varje hållplats. Tanken med dessa linjer var ju annars att det skulle vara snabba förbindelser (som skulle stanna på färre ställen) mellan olika kommuncentra och större knutpunkter. I avsaknad av annan trafik så får ju dock dessa linjer på många håll därför även fungera som just lokalbuss.

Men det är ju därför SL i sin vision måste dra den vidare till Tyresö. Annars platsar den inte i konceptet. Med detta blir den ju ngt slags tvärgående stomlinje.
Men vi har ju varit inne på det tidigare här - Trafikförvaltningen försökte fånga in allt i sitt blåbusskoncept. Det har gjort att få nog vet vad det egentligen står för, annat än att det är relativt bra turtäthet (få känner ju till 677).
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 31 augusti 2017, 08:52:32 AM

Men det är ju därför SL i sin vision måste dra den vidare till Tyresö. Annars platsar den inte i konceptet. Med detta blir den ju ngt slags tvärgående stomlinje.
Men vi har ju varit inne på det tidigare här - Trafikförvaltningen försökte fånga in allt i sitt blåbusskoncept. Det har gjort att få nog vet vad det egentligen står för, annat än att det är relativt bra turtäthet (få känner ju till 677).

Nu är man ju på väg att avveckla blåbusskonceptet i kommande nya avtal utanför innerstaden, i a f i dagens form.
Kanske kommer det förbehållas enstaka väldigt speciella linjer typ 676 och en eventuell Vaxholm-Innerstaden-Tyresö linje, övriga linjer som idag är blå lär nog efterhand som kontrakten upphandlas bli vanliga "röda".

igel

Citat från: Nico skrivet 31 augusti 2017, 07:33:28 AM

Frågan är om man egentligen ska kalla 670 en stomlinje?! Visserligen är den blå och har en 70-talssiffra i sitt linjenummer, men liksom tex 173, 873, 875 osv. så är detta mera mjölktågslinjer då de stannar i stort sett på varje hållplats. Tanken med dessa linjer var ju annars att det skulle vara snabba förbindelser (som skulle stanna på färre ställen) mellan olika kommuncentra och större knutpunkter. I avsaknad av annan trafik så får ju dock dessa linjer på många håll därför även fungera som just lokalbuss.
Att låta den stanna vid alla hållplatser är en smidig lösning att ge trafik utmed Vaxholmsvägen. Jag skulle dela din invändning om det var så att nästan alla avgångar stannade vid varje hållplats, men så är det värkligen inte.
  Om man jämför med 676 norr om Roslags-Näsby trafikplats Stannar dden hyfsat ofta vid alla 8 hållplatser. 670 stannar ofta vid 9 och däruöver ofta vid ytterligare en. Så att skillnaden mellan en stombusslinje och inte går vid de två extra hållplatser som 670 traffikerar.

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 augusti 2017, 11:43:26 AM
Nu är man ju på väg att avveckla blåbusskonceptet i kommande nya avtal utanför innerstaden, i a f i dagens form.
Kanske kommer det förbehållas enstaka väldigt speciella linjer typ 676 och en eventuell Vaxholm-Innerstaden-Tyresö linje, övriga linjer som idag är blå lär nog efterhand som kontrakten upphandlas bli vanliga "röda".

Jo, som blåbussar ser det väl ut så. Klokt förslag. Men däremot verkar man ju hålla fast vid sin s.k. Stomlinjestrategin, oavsett färg på bussarna. Nu inför man ju exempelvis linje 6 här i december som stomlinje. Och det är ju den som blivit ännu märkligare nästan med de förslag som ligger där - än den varit innan. Om man alltså måste dra 676 till Hemmesta i Värmdö för att den ska kunna ingå i ett stomlinjetänk så har man kanske hamnat lite fel - särskilt som man samtidigt gör Vasagatan till en enda lång kösträcka...

Det finns ju också ett skäl att markera olika typer av koncept - även om man inte gör det med färg på bussen. Såsom i Skånetrafiken exempelvis. Å andra sidan kan det bli hur otydligt som helst som nu i Uppsala där enda skillnaden verkar vara om bussarna går var 20:e minut efter klockan 22 på kvällen eller inte. Då känns det rätt onödigt att ens döpa vissa linjer till stomlinjer.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 30 augusti 2017, 22:16:29 PM
Fast vad som kördes för många år sen är ju inte samma som idag. Så inte direkt relevant.

Jag tror nog ändå att det är rätt viktigt att alltid kunna jämföra ett eller flera föregående avtal med dagens. Oavsett om vilken landsända debatten förs. Att låsa debatten till att bara handla om dagens avtal och dagens operatör utan att blanda in närhistoria, framtid i form av hela det nästa 10-årsavtalet, samt de närliggande områdena (Norrtäljelinjerna), leder inte till någon vidare bra helhetsbild.

Citat från: buskörare skrivet 30 augusti 2017, 22:21:52 PM
Varför köpte man då dubbeldäckare till 676 om allt var så bra med boggi? Sen tror jag att de 2 linjerna inte är jämförbara eftersom 670 är enda lokala linjen i Vaxholm och det är där de flesta barnvagnarna åker. Söderhamnsplan klarar knappt 4- minuterstrafiken på morgonen så att få in ännu fler bussar där ser jag inte som nått vidare bra förslag. Vaxholmsdepån läggs också ner om några år och då ska alla dessa bussar tomköras från Åkersberga. Så nej, jag ser inte ers alternativ som vidare värst bra med utvecklingen som är där nu och några år framåt.

I Keolis avtal för Norrtälje och Norrort fanns det inga vidare logistiska eller praktiska problem med boggivagnarna på 676, och inte fanns det något missnöje bland resenärerna heller. Som andra redan skrivit var dubbeldäckarna på 676 en idé för att främst få ner antalet uppbundna förare som Nobina ville prova från sin avtalsstart, dvs fler passagerare per buss. Om Keolis fått köra vidare på sitt tillsvidareavtal hade de ju knappast gått över till dubbeldäckare hux flux just sommaren 2011, utan de har säkerligen kört vidare med vanliga boggivagnar än idag.

Citat från: buskörare skrivet 30 augusti 2017, 16:07:11 PM
Ja, då antar jag att antalet sittplatser inte blir så många. Jag tror inte man kommer korta 670 till Arninge. Vet förvisso inte hur många sittplatser de nya tågen kommer ha, men man får inte glömma att det byggs väldigt mycket i Täby, Berga och Vaxholm. Tror inte tågen kommer klara den mängden.

Gällande Arninge resecentrum lär detta projekt knappast byggas för skojs skull, med bussar på oförändrade linjer som bara ska stanna till och därefter passera förbi. Utan vi lär nog på bara 10-15 års sikt se aktiva styrningar för resenärsbyten mellan buss och tåg. Jag tror knappast att SL på sikt tänkt behålla 639, 670 och 676 precis som de är idag, efter att alla storsatsningar på Roslagsbanan (inkl tunneln till Centralen) är klara, utan någon anpassning och samordning lär det garanterat bli. Samt att Tekniska lär fasas ut med tiden, då landsbygdsbussar ända in till stadskärnorna är smått omodernt redan idag.

Sen lär det absolut bli trångt, det håller jag med om. Speciellt då ett par tusen människor börjar flytta in på dåvarande Galoppfältet, och de flesta av dem ska åka Roslagsbanan inåt stan...

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2017, 20:24:05 PM

I Keolis avtal för Norrtälje och Norrort fanns det inga vidare logistiska eller praktiska problem med boggivagnarna på 676, och inte fanns det något missnöje bland resenärerna heller. Som andra redan skrivit var dubbeldäckarna på 676 en idé för att främst få ner antalet uppbundna förare som Nobina ville prova från sin avtalsstart, dvs fler passagerare per buss. Om Keolis fått köra vidare på sitt tillsvidareavtal hade de ju knappast gått över till dubbeldäckare hux flux just sommaren 2011, utan de har säkerligen kört vidare med vanliga boggivagnar än idag.


Men å andra sidan gick det åt väldigt mycket extravagnar. Vill minnas att du själv brukade klaga på alla tomkörningar fram och tillbaka från Stockholm. Med dagens upplägg är det knappt några tomkörningar alls mellan Stockholm och Norrtälje. Då var det ju en följd av både mycket extrabussar och liten kapacitet på bussarna. Så ska man anföra miljöskäl är väl det en klok väg att gå, särskilt som det är så hög turtäthet oavsett - och det är väl när man ändå kommer upp i tätare än 10-minuterstrafik i högtrafik som dubbeldäckare börjar bli ett bra alternativ.

Och även om kunderna inte var direkt missnöjda måste jag säga att Vegorna allt var rätt sunkiga på slutet. Man har länge (om än de av SL beslutade nedskärningarna minskat kundnöjdheten lite under året och kanske utökningen av 676X - haft högsta kundnöjdhet bland bussresenärerna). En stor anledning till det får man nog sätta till dubbeldäckarna. Det är en enormt mycket högre kvalitet för resenärerna. Inte minst blir motorljudet ganska lågt på ovanvåningen. En annan att man varit smart och fått igenom bättre utbud till framförallt Älmsta.

Nu har ju sådana s.k. mjuka värden som komfort inte så stor betydelse i vanliga fall -  men på så långa linjer har det allt ganska stor betydelse för nöjdheten.

Nu var ju ändå vegorna en bra bussmodell. Få av dagens boggivagnar tar 55 passagerare - om inte knäna ska hamna direkt under hakan. Då börjar vi nästan att tala om en fördubbling av turtätheten fall man skulle återgå till boggi på 676. Och då börjar man få andra problem med kolonnkörning etc.



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: Lars_L skrivet 31 augusti 2017, 21:36:18 PM
Men å andra sidan gick det åt väldigt mycket extravagnar. Vill minnas att du själv brukade klaga på alla tomkörningar fram och tillbaka från Stockholm. Med dagens upplägg är det knappt några tomkörningar alls mellan Stockholm och Norrtälje. Då var det ju en följd av både mycket extrabussar och liten kapacitet på bussarna. Så ska man anföra miljöskäl är väl det en klok väg att gå, särskilt som det är så hög turtäthet oavsett - och det är väl när man ändå kommer upp i tätare än 10-minuterstrafik i högtrafik som dubbeldäckare börjar bli ett bra alternativ.

Och även om kunderna inte var direkt missnöjda måste jag säga att Vegorna allt var rätt sunkiga på slutet. Man har länge (om än de av SL beslutade nedskärningarna minskat kundnöjdheten lite under året och kanske utökningen av 676X - haft högsta kundnöjdhet bland bussresenärerna). En stor anledning till det får man nog sätta till dubbeldäckarna. Det är en enormt mycket högre kvalitet för resenärerna. Inte minst blir motorljudet ganska lågt på ovanvåningen. En annan att man varit smart och fått igenom bättre utbud till framförallt Älmsta.

Nu har ju sådana s.k. mjuka värden som komfort inte så stor betydelse i vanliga fall -  men på så långa linjer har det allt ganska stor betydelse för nöjdheten.

Nu var ju ändå vegorna en bra bussmodell. Få av dagens boggivagnar tar 55 passagerare - om inte knäna ska hamna direkt under hakan. Då börjar vi nästan att tala om en fördubbling av turtätheten fall man skulle återgå till boggi på 676. Och då börjar man få andra problem med kolonnkörning etc.

Jodå, jag minns att det påstods att tomkörningarna var uppåt 40% av all körning med blåbussarna, vilket ju är en väldigt hög siffra jämfört med de flesta andra linjer runtom i landet. Jämföras går ju bussarna på linjen Uppsala-Norrtälje som hade Vallbydepån-Rimbo station som enda tomkörningssträcka. Så ju större bussar på 676 desto bättre, givetvis.

Nu kan vi ju tyvärr inte bygga spårväg och järnväg utan att det kostar multum i detta land, men rent logistiskt sett vore nog rena järnvägstransporter på nya spår Norrtälje-Arninge, Vaxholm-Rydbo/Arninge samt Rimbo-Kårsta det enda rätta för framtiden. Speciellt om vi börjar titta på hur befolkningssituationen skulle kunna se ut om 30-50 år framåt i tiden, då det t.ex gissningsvis bor många tusen innevånare på bägge sidor E18 i Brottby. En E18 som då varit tvåfilig Rosenkälla-Söderhall sedan länge.
"Roslagspilen" verkar ju vara en död idé sedan ett par år, men man undrar ju ändå hur framtidens kollektivtrafik i nordostsektorn av Stockholms län kommer se ut i framtiden. Med tanke på det 100-procentiga lågentrékravet, så kanske tåg är den enda möjliga framtiden?