Capitol efter Hector för 50 år sedan

Startat av Gunnar D, 25 april 2017, 15:12:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



A1 92 skyltad "Hector" var något abonnemang och ses här 25 apr 1967 vid Hornstull.
Efter kommer H21 5253 som körde premiärturen på linje 139 (Mälarhöjden-Bredäng) 2 sep 1963 och reviderades
samma höst/vinter varvid frontemblemet försvann. Den blev påkörd innan Dagen H och fick väl inte följa med till Pakistan.

Mvh Gunnar

Mr G

Noterar att det är tur 17 på Hector, och då ringer en klocka hos mig. Kan föraren ha anställningsnummer 2120?

Skulle kunna vara dåtidens motsvarighet till dagens studentflak.
吉先生

AGR17

Citat från: Mr G skrivet 26 april 2017, 15:08:33 PM
Noterar att det är tur 17 på Hector, och då ringer en klocka hos mig. Kan föraren ha anställningsnummer 2120?

Skulle kunna vara dåtidens motsvarighet till dagens studentflak.

Nej 2120 körde inte denna färd. Turbrickan 17 hängde nog kvar från en tur på linje 26.
Med vänlig hälsning AGR

Railmaster


Höghuset i bakgrunden med den märkliga "perforerade" överdelen känner jag igen och det står vid Hornsgatan men huset till höger om vagnen, det med tornet med koppartaket, finns det kvar?

Harald Nordius

Citat från: Railmaster skrivet 27 april 2017, 10:52:27 AM
Höghuset i bakgrunden med den märkliga "perforerade" överdelen känner jag igen och det står vid Hornsgatan men huset till höger om vagnen, det med tornet med koppartaket, finns det kvar?
Nej, Vårdhemmet Högalid revs några år efter att bilden togs.

Mr H

Tänk att Hector Rail fanns redan då!
Vad det gäller H21:an så blev den rejält intryckt i aktern på linje 33 och slutade sina dagar på skroten i Högdalen.Var det en eller två H21 som slutade på skroten i Högdalen? Har för mig att det var en Hammarbyvagn också. Köpte/fick? ett frimärke "183" som jag har för mig kom från den vagnen.

/Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 28 april 2017, 08:42:09 AM
Tänk att Hector Rail fanns redan då!
Vad det gäller H21:an så blev den rejält intryckt i aktern på linje 33 och slutade sina dagar på skroten i Högdalen.Var det en eller två H21 som slutade på skroten i Högdalen? Har för mig att det var en Hammarbyvagn också. Köpte/fick? ett frimärke "183" som jag har för mig kom från den vagnen.

/Mr H

Bör ha varit 5243 som liksom 5253 inte har "Export" som avregorsak i SBH. Undrar hur länge frimärket "183" egentligen behövdes, H19 kan väl inte ha gått så länge på linje 183.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 28 april 2017, 19:31:01 PM
Bör ha varit 5243 som liksom 5253 inte har "Export" som avregorsak i SBH. Undrar hur länge frimärket "183" egentligen behövdes, H19 kan väl inte ha gått så länge på linje 183.

/Gunnar

Låter troligt! Frimärket var av det äldre typsnitt de där lite "grovhuggna" siffrorna. Tyvärr så tror jag inte att jag har det kvar. Hm har för mig att anledningen var att linjenummerkrukan bak var trasig så frimärket hade nog letats fram från de inre katakomberna i Hammarbyhallen.

/Mr H