Frästa räfflor på motorvägar

Startat av Niklas Bygdestam, 05 december 2007, 23:49:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

I Uppsala och Uppsala län har man nu satsat hårt på att all motorväg ska ha räfflor i kanterna som är frästa i asfalten och inte bara målade. Även andra delar av landet har satsat liknande. Jag tycker att det är bra. De frästa räfflorna hörs ännu tydligare än de som bara är målade. De har fördelen att de inte slits ut som målade räfflor kan göra. Men nu har det höjts röster i omgivningarna kring Uppsala att de frästa räfflorna ger ifrån sig så mycket oljud att det stör omgivningarna. Vissa boende har krävt att de frästa räfflorna ska försvinna. Jag kan förstå hur de tänker men samtidigt ser jag frästa räfflor som något som höjer säkerheten. Så vad är bäst att göra? Ska de vara kvar eller tas bort? Jag tycker att de frästa räfflorna borde vara kvar men andra här kanske inte håller med mig?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico


Om det är så mycket oljud från detta måste det betyda att förarna ofta är på dem... och det känns lite oroväckande för normalt sett så ska ju inte dessa köras på utan väl bara fungera som en varning/väcka förare som förirrat sig för långt ut?!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Magnus

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 december 2007, 00:46:11 AM
Precis som Nico skriver ska man ju normalt inte behöva köra på dessa räfflor, men... på norrländska vägar har man fräst räfflor i mitten och då vägarna är så pass smala innebär detta att ett fullbrett fordon ideligen måste köra med vänsterhjulen på räfflorna (Bussar, lastbilar och fullbredds husvagnsekipage) Ett riktigt otyg enligt min mening.

//Lars

Ja, jag tycker räfflorna i mitten är irriterande även om man bara ska göra en omkörning. Jag skulle förstå om det va räfflat där det va heldragen mittlinje men det är ju räfflat oavsett hur linjen ser ut där jag har kört iaf.

RoTe

Förut bodde jag ca 200 meter från en väg med räfflor i mitten. De fräser ju inte i direkt anslutning till bostäder men det hördes ändå så pass bra att jag hörde varje bil som nuddade räfflorna när jag försökte sova.  :-[

Förut hade jag en bil med lågprofildäck på 19" fälg och det var verkligen inte någon trevlig resa när man passerade dessa räfflor. Det kändes som bilen skakade sönder varje gång man gjorde en omkörning.

Räfflor är jättebra att ha på sidan om vägen men jag är mer tveksam till mitten av vägen...

Nico


Nu är jag inte helt säker, men en normalbred fil/körbana har jag i alla fall för mig ska ha en standardiserad bredd om 3 meter. Om det nu låter så mycket börjar jag nästan misstänka att filerna, även i Uppsalafallet, är smalare än standardmått vilket är lite konstigt om man nu ändå satsat på en helt ny väg. Räfflor i mitter på t.ex. landsväg låter däremot lite för överambitiöst.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Wolfie

Citat från: Nico skrivet 06 december 2007, 09:01:53 AM
Nu är jag inte helt säker, men en normalbred fil/körbana har jag i alla fall för mig ska ha en standardiserad bredd om 3 meter. Om det nu låter så mycket börjar jag nästan misstänka att filerna, även i Uppsalafallet, är smalare än standardmått vilket är lite konstigt om man nu ändå satsat på en helt ny väg. Räfflor i mitter på t.ex. landsväg låter däremot lite för överambitiöst.

Nya motorvägen utanför Uppsala är av normala mått (3,5m breda körfält) , men den nyinvigda biten är smalare, exakta mått vet jag dock inte.

Var precis i USA, där såg jag på en ganska smal väg (typ 5m bred) räfflor i mitten när det var heldragen linje. Mer eller mindre alla tunga fordon behövde åka på dessa. De var dock relativt smala, var bara mellan de två linjerna.

Nico


Ooops, det kanske är dessa nya filer som är 3 meter breda. Av någon orsak har jag i alla fall lyckats dribbla om måtten då jag utgick från en 12 meters väg.  :-X  :-[  :-\
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman