Fråga om E20-avtalet i Stockholm

Startat av buskörare, 23 april 2017, 09:32:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adrian Langemar

Citat från: Ersa skrivet 30 april 2017, 16:57:55 PM
Jag förstår fortfarande inte hur du menar, då jag inte tycker att avtals- och trafikområdesgränser spelar någon roll alls. Man strävar väl ändå efter att alltid köra i tid enligt tidtabellen och en korrekt ställd klocka, oavsett vad viteskraven ligger på, samt vad vissa verkar "anse" vad klockan är.
Så kör i varje fall jag och mina kollegor. I just E20-avtalet dessutom. Vilket passagerarna längsmed linjerna verkar uppskatta rejält.

Ok, vi tar ett exempel så kanske du förstår. Vi har en busslinje som enligt tidtabellen ska gå 00 15 30 45 varje timme. Bussen 11.00 gick i tid, men nästa buss kommer först 11.27 till hållplatsen. Därefter är det två bussar som båda har beräknad avgångstid 11.45. Vad anser du då att man ska göra med 11.27-bussen?

Lars_L

#46
Citat från: Adrian Langemar skrivet 30 april 2017, 16:03:50 PM
Och du tycker att de har fel? Det håller jag inte med om, i alla fall inte om det är lång tid till nästa buss kommer.

Om man ska bry sig om kunderna bör man givetvis vänta in tiden om det är en någon tur som har planerad avgångstid inom kort, om inte nästa buss är precis bakom.

Nja, då är det väl frågan om vilken kund? Den som tänkt åka med en buss som går om fyra minuter, eller alla de ombord på bussen som är 11-minuter försenade? Dessutom är ju risken stor att turen blir försenad även till nästa omlopp ifall man väntar in tiden/eller att föraren missar sin lagstadgade paus.

Ska man göra något åt detta, ska man ju använda och ha flexbussar så att man i sådana fall kan sätta in den på den försenade turen, så att avgången kan avgå i tid. Nu tror jag dock att antalet kunder som är missnöjda över att de uppfattar det som att bussarna går för tidigt, är betydligt färre generellt än de som är irriterade över förseningar...Men egentligen har det ju inte så stor betydelse, annat än för föraren som kör, eftersom det lite är som frågan om glaset är halvfullt eller halvtomt...
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Leyland

Citat från: Adrian Langemar skrivet 30 april 2017, 17:04:01 PM
Vad anser du då att man ska göra med 11.27-bussen?

"Anser... vad man skall göra med 11.27-bussen...?" !!?? Göra vadå? I vilket perspektiv skall frågan besvaras?

buskörare

Citat från: Lars_L skrivet 30 april 2017, 15:15:32 PM
Nämen precis. Men det är därför man i huvudsak bör gå på statistik. Eller så här, även om det går en massa rykten och sprids en massa idéer i media om Arrivas drift av busstrafiken, så tycks det ändå som att folk blir ganska seriösa när de får en enkät i handen och måste svara på vad de tycker om den linje de själva åker med, även om det förstås alltid finns undantag.   

De som hörs i media eller kommenterar till föraren i bussen är ju sällan representativa heller för den stora massan resenärer. Det är nog inte konstigt om man som förare får höra mycket mer negativt, än man tycker är motiverat (exempelvis). Hörde om någon som hade varit kundvärd för Norrtälje och stod väl ut med jobbet i några veckor, med tanke på alla klagomål från passagerarna. Och ändå har man oftast den högsta kundnöjdheten bland avtalsområdena för buss i hela länet!

Sedan är ju inte Vaxholm helt representativt för Norrort, inte minst då det ändå finns sittplatsåtagande på linjerna och det i huvudsak är rätt hög turtäthet.

Men visst kan tidigare erfarenheten spilla över i resultatet. I en del andra län/städer väljer man istället att fråga hur man upplevde den senaste resan. Ibland tror jag det kan vara bättre. Brukar ge högre nöjdhet, men framförallt får man med mindre av en allmän uppfattning om hur det fungerar (som kan ligga längre tillbaka i tiden). Nackdelen kan ju förstås vara att man frågar om resor som har gjorts när det inte har varit några problem, snarare än ett representativt urval av resor (alltså att urvalet inte blir representativt).

Men man kunde ju alltid komplettera enkäten med att även fråga om det!

Jag har inte sagt att Vaxholm är representativt, men vi kör ganska många Täbybor också, samt att jag som boende i Täby inte är helt döv inför vad som sägs på sociala media t.ex. Mitt I's artiklar baserar jag inget på, de har flera gånger visat att de inte kan hålla sig till sanningen och då har man ingen trovärdighet kvar. För mig.

buskörare

Citat från: Lars_L skrivet 30 april 2017, 17:07:13 PM
Nja, då är det väl frågan om vilken kund? Den som tänkt åka med en buss som går om fyra minuter, eller alla de ombord på bussen som är 11-minuter försenade? Dessutom är ju risken stor att turen blir försenad även till nästa omlopp ifall man väntar in tiden/eller att föraren missar sin lagstadgade paus.

Ska man göra något åt detta, ska man ju använda och ha flexbussar så att man i sådana fall kan sätta in den på den försenade turen, så att avgången kan avgå i tid. Nu tror jag dock att antalet kunder som är missnöjda över att de uppfattar det som att bussarna går för tidigt, är betydligt färre generellt än de som är irriterade över förseningar...Men egentligen har det ju inte så stor betydelse, annat än för föraren som kör, eftersom det lite är som frågan om glaset är halvfullt eller halvtomt...

Sist vi körde ersättningstrafik på L27 så fanns det grupper på facebook där enbart detta avhandlades rätt frispråkigt. Och jag lovar att det inte var några få det handlade om.

buskörare

Nån som vet hur seriöst det pratades om att slå ihop Norrort med Norrtälje? Eller var det bara en åsikt här?

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 28 juni 2017, 10:01:17 AM
Nån som vet hur seriöst det pratades om att slå ihop Norrort med Norrtälje? Eller var det bara en åsikt här?

Det finns inget beslutat. Man har väl fortfarande inte hunnit besluta om till vilket trafikområde man ska förlägga Vallentunalinjerna 660-667 under nästkommande upphandlingar.

Lars_L

Citat från: buskörare skrivet 28 juni 2017, 10:01:17 AM
Nån som vet hur seriöst det pratades om att slå ihop Norrort med Norrtälje? Eller var det bara en åsikt här?

Inget som har uttryckts från Trafikförvaltningen ännu. Det är ju fyra år kvar dit, så det dröjer nog ytterligare två år ungefär innan Trafikförvaltningens förstudier kring detta är klart. Dock ligger det ju i linje med hur man gjort hitintills. Här finns ju en del ganska stora synergieffekter också.

Oavsett kommer ju upphandlingarna upp samtidigt. Så även om det blir två olika block som med E20, är väl chansen (eller risken om man ser det så) ganska stor att samma bolag vinner båda upphandlingarna. Så har det ju nästan alltid blivit när man har haft flera upphandlingar ute samtidigt, såsom E19 och E27 - E28, och för den delen de tidigare för Ekerö och Sigtuna, Vallentuna, Upplands Väsby.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Fredrik Gelin

Som skrivits ovan är inte så mycket klargjort ännu mer än att Vallentunas lokaltrafik som i dagsläget körs av Arriva i Norrort, men som i SLs värld sorterar under Märsta kommer att bli en egen del i Märstaavtalet på så vis att den som lägger anbud på Märsta även får specificera hur mycket av den totala summan som är Vallentuna.
Tanken är förmodligen att sedan kunna flytta just den delen till Norrortsavtalet när det blir aktuellt och då minskas även kostnaden/budet för Vallentunadelen från Märstaavtalet.
Det är inte uttalat att SL kommer att inkludera Vallentunatrafiken i det kommande Norrortsavtalet ännu, men mycket talar ju för det eftersom SL vill ha den delen av Märstaanbudet redovisad för sig om jag förstått saken rätt.
Jag instämmer i att samma entreprenör sannolikt vinner både Norrort och Norrtälje oavsett vem det blir eftersom det finns stora samordningsfördelar att hämta om man kör båda områdena samtidigt vilket teoretiskt borde innebära ett lägre totalpris för SL än om man som idag har olika entreprenörer i de båda områdena.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


buskörare

Okej. Så ni tror att det ändå kommer bli samma utövare? Hoppas ni har rätt. Nobina är enligt rykte (dvs ingen aning om sanningsgakt) inte intresserade av norrort, så det kan ju bli spännande. Dom vill nog gärna behålla Norrtälje. Ena ryktet säger att Nobina tycker att kvaliteten på förarkåren är för låg   ::)

Lars_L

Citat från: buskörare skrivet 28 juni 2017, 22:40:42 PM
Okej. Så ni tror att det ändå kommer bli samma utövare? Hoppas ni har rätt. Nobina är enligt rykte (dvs ingen aning om sanningsgakt) inte intresserade av norrort, så det kan ju bli spännande. Dom vill nog gärna behålla Norrtälje. Ena ryktet säger att Nobina tycker att kvaliteten på förarkåren är för låg   ::)

Bygger ju lite på också hur Trafikförvaltningen väljer att göra. Lägger man in Roslagsbanan i avtalet är väl kanske inte Nobina intresserade ändå. Man brukar ju också gå ut och lyssna med tänkta utförare innan upphandling. Är flera tydliga med att man inte ser någon anledning till sammanslagning, kan man ju välja att gå på det också.

Sedan är väl frågan hur stor del av förarkåren som Nobina uppfattar som mindre kvalitativ som är behovsanställda? Dessa följer ju inte med i en övergång. Kan ju också vara så att Nobina väljer att testa om Trafikförvaltningens krav om verksamhetsövergång överensstämmer med EU-rätten.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

igel

Citat från: Lars_L skrivet 29 juni 2017, 06:36:38 AM
Sedan är väl frågan hur stor del av förarkåren som Nobina uppfattar som mindre kvalitativ som är behovsanställda? Dessa följer ju inte med i en övergång.
Arriva har haft en ganska stor andel Grönlunds-utbildade förare, men har samtidigt en rätt hög omsättning av personal. Så dessa har man kanske lyckats cirkulera ut innan nästa avtal. Man kan nog säga att Keolis Academy aldrig hade släppt iväg 80-90% av dem till en uppkörning. För många av dem har även de mäst grundläggande kunskaper fattats, som att veta vad ett trafikljus som visar rött betyder, vad stopplikt innebär, hur man kör i en rondell med mer än en fil i, och hur man backar.

Citat från: Lars_L skrivet 29 juni 2017, 06:36:38 AM
Kan ju också vara så att Nobina väljer att testa om Trafikförvaltningens krav om verksamhetsövergång överensstämmer med EU-rätten.
Där är nog en tveksam väg att gå. I upphandlingen kommer det antagligen att ingå att man ska ta över personal, visst materiel, och hyra av vissa lokaler. Man vinner inte ett anbud på att bli entreprenör utan att bli verksamhetsutövare.

Lars-Håkan_E

Citat från: igel skrivet 29 juni 2017, 07:53:30 AM

Där är nog en tveksam väg att gå. I upphandlingen kommer det antagligen att ingå att man ska ta över personal, visst materiel, och hyra av vissa lokaler. Man vinner inte ett anbud på att bli entreprenör utan att bli verksamhetsutövare.

Det är ju just det kravet som är tveksamt, ännu har ju ingen begärt prövning av det kravet i Stockholms län (däremot på andra håll)
Utgången av en sådan rättslig prövning är inte helt självklar, det är inte alls säkert att Trafikförvaltningen går vinnande ur detta när det gäller busstrafiken där fordonen till merparten tillhandahålls av entreprenören och det därför är tveksamt om det skulle anses som en verksamhetsövergång.

En prövning (om en sådan blir av) lär ske redan i det konkurrensuppsökande skedet.

I Stockholmsområdet är sedan kravet lite malplacerat med dagens stora förarbrist, det är ju inte direkt så att den nye entreprenören kommer att ställa upp med helt ny personal men däremot kanske det inte vore helt fel med en viss utgallring :-)

buskörare

Jag håller med om att Grönlunds utbildning varit undermålig. Samtidigt förstår jag Arriva, ersättningstrafiken måste ju kräva ganska många nya förare och var hitta dom när inga söker? Jag ville ha en mer kräsen rekrytering när jag jobbade med utbildningen, men dom valde att ändå anställa folk som vi svårt ifrån och då gav vi upp.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 29 juni 2017, 09:30:30 AM
Jag håller med om att Grönlunds utbildning varit undermålig. Samtidigt förstår jag Arriva, ersättningstrafiken måste ju kräva ganska många nya förare och var hitta dom när inga söker? Jag ville ha en mer kräsen rekrytering när jag jobbade med utbildningen, men dom valde att ändå anställa folk som vi svårt ifrån och då gav vi upp.

Det här problemet sprider ju sig ut i landet nu, hade jag inte haft 50% pensionärer som ställer upp så hade trafiken havererat.

Det är dags att göra yrket mer attraktivt, från ord till handling. Det ska inte vara den sista möjligheten att placera dem som inte fungerat i andra yrken.

Eftersom vi har jättesvårt att påverka arbetstiden i någon större grad måste förbättringar göras på annat håll, pengar, arbetsmiljö, etc.
Minska arbetstiden? Jo men varifrån kommer alla nya förare som måste rekryteras direkt? Detta får isåfall ske på sikt.

Utbildningarna måste kvalitetssäkras och frågan är om inte tarifflönerna borde avvecklas.