Fråga om E20-avtalet i Stockholm

Startat av buskörare, 23 april 2017, 09:32:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Arriva får ju inte förlängt i norrort, de får gå klart grundtiden men får inte de extra åren man kan få. Räknas det fortfarande som att dom blir uppsagda (SL har ju sagt att det beror på kvaliteten) eller inte? Dvs kan dom söka om och få området igen, eller är det omöjligt pga anledningen?

Fredde

Jag tror knappast att SL kan utesluta någon mht hur det är just nu, framförallt inte om de kommer med tankar kring ett nytt trafikupplägg.

Lars_L

Det formuleras olika i olika avtal. I det här är det som en option att man kan få förlängt upp till fyra år. Alltså är det ingen uppsägning p.g.a misskötsel av avtalet. Däremot har förstås den bristande kundnöjdheten spelat in i bedömningen.

Men inte ens om man sagt upp avtalet p.g.a. misskötsel, kan man ju neka den som haft trafiken att skicka in anbud (eller ens vinna) i nästa upphandling. Dock är det ju vanligt att företaget i sådana fall kanske väljer att hålla en låg profil. Man kan ju jämföra när Busslink blev uppsagda i Norrtälje då man fuskat med fakturorna. I det fallet valde man ju att bara gå in som partner och lämna anbud i nästkommande upphandling för Norrtälje.

Dock vet jag från andra håll, när man sagt upp avtalspart, att man formulerat förfrågningsunderlaget så att de inte ska kunna lämna anbud (man gör ju ofta det genom krav på referenser etc), men det är som sagt när man sagt upp avtalet på grund av misskötsel.

Det kan alltså mycket väl bli Arriva som finner Norrort på nytt 2021. Nu har ju dock också Arriva helt ändrat sitt upplägg när man lägger anbud och ligger ju sällan speciellt lågt (vinner ju också rätt få anbud), så risken att man genom prispress ska försöka locka till sig anbudet är väl inte så stor. Däremot påverkas ju alltid vilket pris man kan lägga jämfört med de andra, lite på hur exempelvis aktuell fordonsflotta ser ut och andra saker. Så den som lever får se...

Eftersom Arriva också bedriver trafiken rätt bra både i Ekerö och Märsta/Sigtuna är det ju omöjligt för Trafikförvaltningen att säga att 

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Många dåligt pålästa lokala journalister och skribenter har ju använt formuleringar som "Arriva utslängda" m.fl, men det är ju ren osanning och/eller okunnighet, då man inte är utslängda när man ju får fortsätta att köra tiden ut. Angående att utesluta en part ur nästa upphandling är det nog svårt för Landstinget, då det ju i grund och botten är Landstinget som skapat situationen under nuvarande avtal, genom att godkänna underbudet.

Apropå avtalen runtom Vallentuna: Finns det några mer exakta/ungefärliga datum på när Märstaavtalet inkl 660-667 ska upphandlas, offentliggöras samt trafikstarta? Det börjar väl bli aktuellt nu, om detta nu skulle ske ungefär två innan Täby/Åkersberga/Södra Vallentuna upphandlas.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 23 april 2017, 12:11:41 PM
Många dåligt pålästa lokala journalister och skribenter har ju använt formuleringar som "Arriva utslängda" m.fl, men det är ju ren osanning och/eller okunnighet, då man inte är utslängda när man ju får fortsätta att köra tiden ut. Angående att utesluta en part ur nästa upphandling är det nog svårt för Landstinget, då det ju i grund och botten är Landstinget som skapat situationen under nuvarande avtal, genom att godkänna underbudet.

Apropå avtalen runtom Vallentuna: Finns det några mer exakta/ungefärliga datum på när Märstaavtalet inkl 660-667 ska upphandlas, offentliggöras samt trafikstarta? Det börjar väl bli aktuellt nu, om detta nu skulle ske ungefär två innan Täby/Åkersberga/Södra Vallentuna upphandlas.

Nä, förfrågningsunderlaget har inte kommit ännu, men borde nog komma till sommaren. Först där brukar man ju spika exakt datum. Nu var det ju så olyckligt att trafikstarten var i januari på dessa avtal 2009 (även om trafikstarten blev försenad ett par månader). Erfarenheten från bl.a. Norrort har ju visat att detta inte var någon riktigt bra idé. Nu vet inte jag exakt vad som skrevs i förlängningsavtalet till 2019, men ett tips är väl att man försöker undvika januaristart.

När det gäller Vallentuna är man ju inne på att skriva en speciallösning, ett slags option på det området för Sigtuna/Märsta . När det nu är klart att Norrort inte blir förlängt (kanske har man väntat på det), kommer man nog alltså bara handla upp Vallentuna för en kort period och sedan flytta över det till Norrort när det upphandlas.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

buskörare

Jag vet att Arriva inte blir utslängda, men många tror att eftersom Arriva inte får förlängt pga att det inte sköts tillräckligt bra så kommer dom oavsett inte kunna vinna ny upphandling. Jag är jättenöjd över att det inte blir förlängt, inte för att jag vill bli av med Arriva utan för att jag tycker avtalet suger. Skulle Arriva vinna på ett bud som är möjligt att köra ordentligt på så har jag inga problem med att stanna och se hur det blir.

buskörare

Men om SL avslutat avtalet tidigare, dvs verkligen kastat ut Arriva, hade Arriva ändå kunnat vinna ny upphandling för samma område alltså?

Mikey

Citat från: Ersa skrivet 23 april 2017, 12:11:41 PM
Apropå avtalen runtom Vallentuna: Finns det några mer exakta/ungefärliga datum på när Märstaavtalet inkl 660-667 ska upphandlas, offentliggöras samt trafikstarta? Det börjar väl bli aktuellt nu, om detta nu skulle ske ungefär två innan Täby/Åkersberga/Södra Vallentuna upphandlas.

Det har jag skrivit i tråden "Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?" för ett tag sedan, men upphandling pågår just nu. Tilldelningen sker i juni 2018 och trafikstart sker i mitten på juni 2019. En lågoddsare är väl att nya avtalet träder i kraft samtidigt med sommartidtabellen. Detta gäller både upphandling E31 (Märsta, Väsby, Vallentuna) och E32 (Ekerö).

I planeringsstudien finns dessutom en bra sammanfattning på sida 2-3 vad avtalet lär innehålla. 10 år utan optioner, möjlighet att bryta ut Vallentuna under avtalets gång och lägga in i norrortsavtalet samt en ersättning på 50% produktion och 50% VBP.

homer

intressant, och kanske mest intressant att de 2021 kommer vara 3 jättestora områden som ska upphandlas samtidigt då även nuvarande E19 är slut kanske även E19b?

alltså Norrort, Nacka/värmdö, SSV och Norrtälje samma år

Leyland

Optionen i avtalen brukar vara ensidigt formulerad för upphandlarens möjlighet att välja.

Troligt är att Arriva också gärna velat avsluta avtalet, då det inte någon hemlighet att det inte går bra ekonomiskt. D v s detta har skett i bästa samförstånd. Även om det skulle vara billigare för SLL att nyttja optionen, så blir det aldrig bra för någon av parterna att "tvinga" och "tvingas" till en leverans som inte har kostnadstäckning.

Och kostnaden för upphandling kommer ju förr eller senare i alla fall.


buskörare

Citat från: Leyland skrivet 23 april 2017, 17:57:54 PM
Optionen i avtalen brukar vara ensidigt formulerad för upphandlarens möjlighet att välja.

Troligt är att Arriva också gärna velat avsluta avtalet, då det inte någon hemlighet att det inte går bra ekonomiskt. D v s detta har skett i bästa samförstånd. Även om det skulle vara billigare för SLL att nyttja optionen, så blir det aldrig bra för någon av parterna att "tvinga" och "tvingas" till en leverans som inte har kostnadstäckning.

Och kostnaden för upphandling kommer ju förr eller senare i alla fall.

Det är jag inte säker på att dom ville, Arriva alltså. På hemsidan står att dom gärna ville fortsätta.

Lars_L

Citat från: buskörare skrivet 23 april 2017, 14:04:47 PM
Men om SL avslutat avtalet tidigare, dvs verkligen kastat ut Arriva, hade Arriva ändå kunnat vinna ny upphandling för samma område alltså?

Ja, även då hade det varit möjligt. Även om det som sagt brukar höra till god etikett att man inte lägger anbud på ett område där avtalet sagts upp på grund av misskötsel. Trafikförvaltningen skulle som sagt kunna lägga en ett krav på referenser i förfrågningsunderlaget - men det blir ju svårt att säga att Arriva i ett nytt avtal inte skulle klara något som Trafikförvaltningen tycker att de klarar på andra håll.

Ett dilemma med ett nytt Norrortsavtal är ju om man även den gången vill driva det kombinerat tillsammans med Roslagsbanan. Då kanske inte ens Nobina lämnar anbud...Men det är ju en bra bit dit så att säga...
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Leyland

Citat från: buskörare skrivet 23 april 2017, 18:25:06 PM
Det är jag inte säker på att dom ville, Arriva alltså. På hemsidan står att dom gärna ville fortsätta.

Det är klart Arriva säger det... Annars vore de riktigt "ute och cyklar" - rent taktiskt.

Snälla nån - i denna typ av pressmeddelanden så är det inte mycket som är med sanningen korrekt.


buskörare

Citat från: Leyland skrivet 23 april 2017, 18:31:57 PM
Det är klart Arriva säger det... Annars vore de riktigt "ute och cyklar" - rent taktiskt.

Snälla nån - i denna typ av pressmeddelanden så är det inte mycket som är med sanningen korrekt.

Jag trodde de var ärliga mot sina anställda, blåögt tydligen. Okej, då vet jag!

Lars_L

Citat från: Leyland skrivet 23 april 2017, 18:31:57 PM
Det är klart Arriva säger det... Annars vore de riktigt "ute och cyklar" - rent taktiskt.

Snälla nån - i denna typ av pressmeddelanden så är det inte mycket som är med sanningen korrekt.

Men snälla nån. Visst pressmeddelanden är ett förskönande av verkligheten men själva syftet är ju att motparten inte ska förlora ansiktet. Själva logiken är ju alltså att man i pressmeddelandet skulle skriva att man var överens om att inte utnyttja optionen. Att Arriva däremot går och pekar på andra faktorer, såsom de stora förändringarna på Roslagsbanan som skäl för att säga upp, är ju så att säga enligt regelboken.

Om Arriva alltså går ut och säger att de gärna velat fortsätta, så är det knappast något att betvivla, det är nämligen rätt otaktiskt och helt emot logiken bakom pressmeddelanden där allt går ut på att man i grund och botten är överens.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist