Nya Flybussar (ej bild)

Startat av Erling.L, 21 april 2017, 19:35:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erling.L

Har sett att Flygbussarna har fått några nya .... har sett 1727 & 1729
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

joacimw

1730 såg ja igår på Nils ericson terminalen

Fredrik Gelin

1727 passerade nyss framför mobilen vid Heden:


Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


virtual1

Citat från: Erling.L skrivet 21 april 2017, 19:35:51 PM
Har sett att Flygbussarna har fått några nya .... har sett 1727 & 1729

Hade gärna sett 8900 i Stockholm också...

Martin Maltkvist

Citat från: virtual1 skrivet 28 april 2017, 12:27:43 PM
Hade gärna sett 8900 i Stockholm också...
Usch nej det räcker med de diton som rullar för SL; lågentrébussar är ett otyg och borde hållas borta i möjligaste mån.

/Flygbussförare i Stockholm.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

virtual1

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 28 april 2017, 14:29:31 PM
Usch nej det räcker med de diton som rullar för SL; lågentrébussar är ett otyg och borde hållas borta i möjligaste mån.

/Flygbussförare i Stockholm.

Som passagerare håller jag inte med, har barn och barnvagn och gillar inte att behöva släpa upp/ner för trappsteg på en buss.

Fredrik Gelin

Nu måste jag vara lite elak i så fall, pendeltåget går ju nästan parallellt med flygbussarna (förutsatt att vi pratar om Arlandalinjerna) och där slipper man ju trappor helt och hållet då det finns hiss på stationerna och insteget till vagnen är i princip plan mot perrongen medan man ofta har några decimeter från trottoarkanten och upp till golvet i lågentrédelen i bussarna.
Däremot tycker jag att det är vettigt med lågentrébussar i den upphandlade lokaltrafiken.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


John P

Lite märkligt att man köper in lågentrébussar till denna trafik, kombinationen lågetré+ stor bagagehylla ger ju en buss med rätt få sittplatser i förhållande till storlek. 9700 S eller H  eller Scania Intelink LD / MD hade t.ex passat bättre. Åkte en gång från Landvetter och det var väskor högt och lågt samt en del stående, inte  så bra ur komfort -och- säkerhetssynpunkt...
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Martin Maltkvist

Citat från: virtual1 skrivet 28 april 2017, 15:51:22 PM
Som passagerare håller jag inte med, har barn och barnvagn och gillar inte att behöva släpa upp/ner för trappsteg på en buss.
Barnvagnar (som i övrigt inte är överdrivet vanliga ombord) ställs som regel i bagageutrymmet eller i någon av de invändiga bagagehyllorna när så medges.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Walter

Här är regionala skillnader av någon anledning.

Göteborg 8900LE
Stockholm 9700S
Malmö OmniExpress
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Att det finns variationer och skillnader mellan olika städers flygplatstrafik är inte så underligt ändå, då förutsättningarna är helt olika. Lågentrébussar med ett 40-tal stolar och nära nog noll bagagerum fungerar jättebra om man inte har ett så stort antal resenärer (som inte har med sig något bagage), samt att man har många stopp längs vägen till och från flygplatsen, dit man kör i en rätt låg medelhastighet. Detta fungerar säkert väldigt bra i ett flertal medelstora städer, samt kanske även för trafik Cityterminalen-Bromma.
Men dylika lågentréfordon kanske inte är den mest optimala lösningen för lastning upp till fullsatt med gott om bagage på Cityterminalen, för direktfärd nonstop i 100 km/t på motorväg till Arlanda eller Skavsta. På sådana sträckor har man ju historiskt även kört 18-meters normalgolvade ledvagnar utan mittdörr (1-0-0-1) för att kunna få in så många stolar som möjligt.

Visst kan man införa Volvo 8900 som standardfordon (med bagagesläp?) på Arlanda- och Skavstatrafiken redan idag, men då torde biljettpriserna öka ganska kraftigt, med tanke på att det väl borde behövas nästan dubbelt så många bussar och förare, då de har så få antal sittplatser.

Fredde

Skavstabussarna har väl dessutom toa, blir inte mycket plats kvar med detta i en LE-boggi.

virtual1

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 29 april 2017, 11:17:10 AM
Barnvagnar (som i övrigt inte är överdrivet vanliga ombord) ställs som regel i bagageutrymmet eller i någon av de invändiga bagagehyllorna när så medges.

Men nu var problemet höggolv, inte var barnvagnen ställs då den väl är inne...

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 29 april 2017, 20:04:13 PM
Men nu var problemet höggolv, inte var barnvagnen ställs då den väl är inne...

Som redan sagt: Man viker väl ihop vagnen och ställer den i bagageutrymmet? Så har då skett i vartenda landsbygds- och förortsområde jag körde Volvo 9700 och liknande i många år. Eftersom det gäller flygplatstrafik för resenärer till/från just flygplan kan man ju tänka sig att man även lastar in barnvagnar i planens lastutrymmen, istället för att man försöker få dem in i flygplanets passagerarkabin. Så det är ju samma princip.

Annars finns ju alltid Door-to-Gate, som torde vara ett bekvämt tänkbart alternativ om man har vagn med sig.