Om bussbälteslagen resp stående passagerare

Startat av Ersa, 20 april 2017, 11:19:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skånebussen

För min del känns detta som ett typiskt SVT-inslag (nej, det bolaget kan inte sägas tillhöra mina favoriter).

Om man skall införa "Endast Sittplatser" får jag begära att tillåten längd på bussar kan överstiga 24,5 meter. Detta då det lär behövas extra kapacitet, framförallt på sådana linjer som t.ex 100 (Malmö-Falsterbo) där det kan vara ett sådant tryck sommartid att resenärer får vänta på mer än en avgång för att komma med.

Även SVT borde kunna räkna ut att om bussen har 55 sittplatser exempelvis och antalet resenärer som vill med är 75 kommer det leda till ståplatser. Enda "lösningen" vore då antingen platsbokning eller att börja köra med släpbuss, dubbeldäckare eller dubbelled på de avgångar som annars trafikerats med 15-metersvagnar. Dock tycker jag att nämnda bolag kan sponsra detta eftersom de lyft fram det som ett jätteproblem med stående passagerare, precis som om det går att trolla fram fordon med högre kapacitet direkt ur skjortfickan.

Som jag ser på saken är stående passagerare något som kommer att inträffa när antalet resenärer överstiger sittplatskapaciteten. Några "enkla SVT-lösningar" finns inte även om jag personligen skulle luta åt släpbusstrafik på vissa linjer, alternativt uppgradering till dubbeldäckare.

Dock skulle jag säga att eftersom det även i dessa fall kan uppstå ståplatsbehov kanske den "permanenta" lösningen är att ändra lagstiftningen och sedan skapa busståg med två stycken 10/12-meterssläpbussar kopplade till en 15-metersboggievagn. Dock skulle det krävas rejäl motorstyrka. Kanske är det något sådant SVT tänker sig.;)

Bäst är dock att leva i verkligheten och inse att ja, ståplatser förekommer. Lösningar av typen "avvisa resenärerna" tror jag inte på. Enda sättet att öka kapciteten då är släpbussar eller dubbeldäckare (tvivlar på dubbelled i regiontrafiken).

Adrian Langemar

Eller så kör man fler bussar helt enkelt.

Björn Ax

Citat från: Adrian Langemar skrivet 10 maj 2017, 15:25:28 PM
Eller så kör man fler bussar helt enkelt.

Då kommer biljettpriset höjas för att kompensera för inköp av bussar samt anställning av många fler chaufförer.

Adrian Langemar

Citat från: Björn Ax skrivet 10 maj 2017, 16:04:08 PM
Då kommer biljettpriset höjas för att kompensera för inköp av bussar samt anställning av många fler chaufförer.
På så långa linjer som linje 100 är det en självklarhet att man planerar för att det ska vara sittplatser till alla resenärer. 18-metersledbussar skulle vara lämpligast för denna typ av trafik. En 24-metersbuss är dubbelt så dyr som en vanlig buss så det kan man inte spara pengar på.

Ersa

Citat från: Adrian Langemar skrivet 10 maj 2017, 16:37:50 PM
På så långa linjer som linje 100 är det en självklarhet att man planerar för att det ska vara sittplatser till alla resenärer. 18-metersledbussar skulle vara lämpligast för denna typ av trafik. En 24-metersbuss är dubbelt så dyr som en vanlig buss så det kan man inte spara pengar på.

Men med dagens krav på tillgänglighet blir det ju i slutändan ändå bara uppåt 53-56 sittplatser i en lågentréledvagn på 18 meter. Vilket är i stort sett samma antal stolar som i en lågentréboggi på 15 meter. För lågentré torde det ju bli i vilket fall som helst, då inga normalgolvade 18-20 meter långa ledvagnar med 73-82 sittplatser väl lär tillverkas numera.

Dubbelledvagnar på 24 meter kan vi genast räkna bort på motorvägslinjer, då dessa är konstruerade för enbart innerstadstrafik i lägre hastigheter.

Lars_L

Fast är det sommartid det är på problem på linje 100 är det väl knappast något problem? Då finns ju hur många bussar som helst att tillgå i Skånelack, även om man kanske får hyra av annan entreprenör.

Givetvis ska resenärer i normalfallet få sittplats. I exempelvis Stockholm där många byter från t-bana till buss, innebär förstås förseningar där att man inte kan undvika stående i vissa fall.

Normalt brukar dock belastningen annars vara relativt jämn, bara man har koll på statistiken. Men ska man kunna uppfylla sittplatskravet, kan man ju aldrig ha en sittplatsbeläggning över ca 80 procent av sittplatserna.

Däremot blir det ju ofta dyrt om man måste sätta in extravagnar, men att utöka till 20-minuterstrafik ger ju både ökat resande (vilket ger viss kostnadstäckande) och att man utnyttjar resurserna relativt effektivt.

Kostnaden per passagerare om man ligger på 45 passagerare, blir ju ändå ganska rimlig. Särskilt kan jag tänka mig att det nog kan ge ganska bra kostnadstäckning på en sträcka som Malmö-Falsterbo, där många nog åker på rabattkort, snarare än månadskort.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Adrian Langemar

Citat från: Ersa skrivet 10 maj 2017, 18:52:39 PM
Men med dagens krav på tillgänglighet blir det ju i slutändan ändå bara uppåt 53-56 sittplatser i en lågentréledvagn på 18 meter. Vilket är i stort sett samma antal stolar som i en lågentréboggi på 15 meter. För lågentré torde det ju bli i vilket fall som helst, då inga normalgolvade 18-20 meter långa ledvagnar med 73-82 sittplatser väl lär tillverkas numera.

Dubbelledvagnar på 24 meter kan vi genast räkna bort på motorvägslinjer, då dessa är konstruerade för enbart innerstadstrafik i lägre hastigheter.

Skillnaden i antalet sittplatser mellan en ledbuss och en boggibuss är exakt samma oavsett om det rör sig om "normalgolvsbussar" eller Omnilink (Citywide eller vad det nu heter nuförtiden). Det förstår du nog om du tänker efter. Den del av bussen som är annorlunda beroende på om det är led eller boggi är ju höggolv i båda fallen.

Ersa

Citat från: Adrian Langemar skrivet 11 maj 2017, 23:21:02 PM
Skillnaden i antalet sittplatser mellan en ledbuss och en boggibuss är exakt samma oavsett om det rör sig om "normalgolvsbussar" eller Omnilink (Citywide eller vad det nu heter nuförtiden). Det förstår du nog om du tänker efter. Den del av bussen som är annorlunda beroende på om det är led eller boggi är ju höggolv i båda fallen.

I bägge fallen har ledvagnen väl bara 4-5 st sittplatser mer än boggivagnen. Dvs omkring 53 sittplatser i en B9SALE, samt omkring 49-50 sittplatser i en 8900-boggi. Det svarar inte på frågan hur man ska matcha antalet sittplatser i de dubbeldäckare du vill avskaffa. Och eftersom det är du som vill få bort dubbeldäckarna är det väl främst din uppgift att tänka ut en lösning? Inte är det mitt jobb att "tänka efter" för att hitta ett svar åt dig.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 12 maj 2017, 10:59:01 AM
I bägge fallen har ledvagnen väl bara 4-5 st sittplatser mer än boggivagnen. Dvs omkring 53 sittplatser i en B9SALE, samt omkring 49-50 sittplatser i en 8900-boggi. Det svarar inte på frågan hur man ska matcha antalet sittplatser i de dubbeldäckare du vill avskaffa. Och eftersom det är du som vill få bort dubbeldäckarna är det väl främst din uppgift att tänka ut en lösning? Inte är det mitt jobb att "tänka efter" för att hitta ett svar åt dig.

Den enda anledningen att köra ledbuss av lågentrétyp istället för boggi är för att kunna erbjuda fler ståplatser

Adrian Langemar

Citat från: Ersa skrivet 12 maj 2017, 10:59:01 AM
I bägge fallen har ledvagnen väl bara 4-5 st sittplatser mer än boggivagnen. Dvs omkring 53 sittplatser i en B9SALE, samt omkring 49-50 sittplatser i en 8900-boggi. Det svarar inte på frågan hur man ska matcha antalet sittplatser i de dubbeldäckare du vill avskaffa. Och eftersom det är du som vill få bort dubbeldäckarna är det väl främst din uppgift att tänka ut en lösning? Inte är det mitt jobb att "tänka efter" för att hitta ett svar åt dig.
Hur kom dubbeldäckare in i den här tråden? Nu diskuterade vi ju linje 100 i Skåne, inte Göteborg-Borås. Och varför jämför du med en ledbusstyp som inte ens tillverkas längre?

Adrian Langemar

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 maj 2017, 12:01:12 PM
Den enda anledningen att köra ledbuss av lågentrétyp istället för boggi är för att kunna erbjuda fler ståplatser
Helt fel. Man kan lika gärna använda det utökade utrymmet till fler sittplatser. Och det är precis samma sak oavsett om det rör sig om lågentré eller höggolv. Kapacitetsökningen om man ändrar från boggi till ledbuss blir exakt lika stor. Hur svårt ska det vara att förstå? Den del av bussen som är annorlunda beroende på om det är led eller boggi är höggolv i båda fallen!
B9S är ett specialfall men de inte tillverkas längre.

Cyklisten

Jag har tidigare missat diskussionen, men kan hąnga på en fråga: Vem ska ansvara för att passagerare står i bussen om en olycka sker? Och om det blir föraren, hur ska då denne veta exakt hur många platser som är upptagna? Påstigande går kanske att räkna, men avstigande stämplar ju inte ut sina kort och biljetter. Det har varit problem kring 2006 eller var det 2007 när nya MAN-bussar började trafikera Malmö-Lund och de hade inga ståplatser på pappret. Vilket liv det blev, trots dekaler på dörrarna...

Lars_L

Citat från: Cyklisten skrivet 14 maj 2017, 01:04:21 AM
Jag har tidigare missat diskussionen, men kan hąnga på en fråga: Vem ska ansvara för att passagerare står i bussen om en olycka sker? Och om det blir föraren, hur ska då denne veta exakt hur många platser som är upptagna? Påstigande går kanske att räkna, men avstigande stämplar ju inte ut sina kort och biljetter. Det har varit problem kring 2006 eller var det 2007 när nya MAN-bussar började trafikera Malmö-Lund och de hade inga ståplatser på pappret. Vilket liv det blev, trots dekaler på dörrarna...
Föraren är ju bara ansvarig om bussen inte får ha stående, eller om maxvikten överskrids (vilket ju inte är detsamma/oftast lägre än antalet passagerare som bussen specats för). Man får väl göra som man alltid gjort, resa sig från förarstolen och kasta ett öga in i vagnen, om det inte syns i kameror, backspegel.

Men det är klart, i de fall man verkligen försöker hålla att det inte ska vara några stående, brukar ju resultatet bli att bussarna skyltas fullsatta även om det finns några lediga platser kvar i vagnen. Särskilt om det är dubbeldäckare.

På exempelvis 676 i Stockholm, brukar ju trafikvärdar springa upp på övervåningen och räkna platser vid Danderyd. Det är nog enda sättet om det inte ska ta för lång tid och om man har linjer som ofta blir fullsatta.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist