Om bussbälteslagen resp stående passagerare

Startat av Ersa, 20 april 2017, 11:19:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Björn Ax

Ja lycka till med det kravet NTF.

Inga busschaufförer som jobbar för NTF hör jag. Dom vet inte hur svårt det är att få folk att gå av en buss eller inte gå på en buss trots att man säger att det är fullt.

Jag tycker självklart att det inte ska vara stående på bussar som går på vägar där det är hög hastighet men lycka till att få av folk som vill hem från jobbet eller skolan.

igel

Förra gången vi diskuterade det på forumet, rädde vi ut lagrummet rätt väl. Men några tankar om artikeln.

" Det kan vara tillåtet att stå upp på bussar som inte kör fortare än 90 kilometer i timmen. Skånetrafiken menar därför att det är omöjligt att i varje läge undvika att passagerare står under bussresor."
Det är ju helt galet, självklart kan Skånetrafiken kräva att det ändast får gå bussar på linjen som enbart får ta sittande passagerare. Säg som det är, det är en kostnadsfråga.

"Enligt busschauffören Gerth Klang, som kör regionbuss 160, ....
...Med tanke på att det är tillåtet att stå upp på vissa bussar är det svårt att be passagerarna vänta in nästa buss, menar han.
"
Är det förbjudet att stå på linje 160? eller vad menar Gerth Klang?




Jo

Citat från: igel skrivet 20 april 2017, 20:37:19 PM
Förra gången vi diskuterade det på forumet, rädde vi ut lagrummet rätt väl. Men några tankar om artikeln.

" Det kan vara tillåtet att stå upp på bussar som inte kör fortare än 90 kilometer i timmen. Skånetrafiken menar därför att det är omöjligt att i varje läge

"Enligt busschauffören Gerth Klang, som kör regionbuss 160, ....
...Med tanke på att det är tillåtet att stå upp på vissa bussar är det svårt att be passagerarna vänta in nästa buss, menar han.
"
Är det förbjudet att stå på linje 160? eller vad menar Gerth Klang?

Han menar förmodligen att eftersom det är tillåtet att stå i bussen och linjen regelbundet har stående och kapacitetsmässigt också är planerad för det blir det jobbigt/svårt för han som förare att neka stående plats även om det inte är så långt till nästa avgång.

Hade man från upphandlarens sida planerat för att alla skulle fått sittplats, haft bussar som var lämpliga för linjen och inte registrerade för stående hade det varit enklare.

Lars-Håkan_E

Citat från: Jo skrivet 21 april 2017, 09:06:22 AM
Han menar förmodligen att eftersom det är tillåtet att stå i bussen och linjen regelbundet har stående och kapacitetsmässigt också är planerad för det blir det jobbigt/svårt för han som förare att neka stående plats även om det inte är så långt till nästa avgång.

Hade man från upphandlarens sida planerat för att alla skulle fått sittplats, haft bussar som var lämpliga för linjen och inte registrerade för stående hade det varit enklare.

Om man istället säger så här:

Regelbundet utnyttjande av ståplatser på landsbygden bör undvikas, här vet man med ganska stor säkerhet var och på vilka sträckor ståplatser mer eller mindre alltid måste utnyttjas, här ska man satsa resurser.

Sedan finns det enstaka tillfällen då det kan svämma över på helt andra linjer och avgångar, här blir det antingen jättedyrt om man ska ha passning med extrabussar till samtliga avgångar eller kontroverser med föraren då resenärer vägrar kliva av och bli kvarlämnade, här måste det finnas möjlighet att ta med stående om fordonet är godkänt för detta, vilket gäller i princip samtliga klass 1 o 2 bussar.

buskörare

Att förbjuda stående är ju jättesvårt! Ingen vill vänta på nästa buss (även om de går med 4-minuterstrafik) och grupper vill absolut inte dela på sig för att ta olika bussar. Många väljer också att stå nära sina kompisar istället för att sitta långt bort från dom. Som förare skulle det ju vara hopplöst att hålla koll på det.

Adrian Langemar

Citat från: buskörare skrivet 22 april 2017, 09:42:40 AM
Att förbjuda stående är ju jättesvårt! Ingen vill vänta på nästa buss (även om de går med 4-minuterstrafik)
Det skulle nog de många visst vilja om det bara fanns pålitlig information om att det kommer en buss om 4 minuter med gott om plats.

Ersa

Citat från: Adrian Langemar skrivet 22 april 2017, 10:06:56 AM
Det skulle nog de många visst vilja om det bara fanns pålitlig information om att det kommer en buss om 4 minuter med gott om plats.

Nja, vanligtvis skulle jag påstå att det genom åren varit väldigt vanligt att man kört den första bussen proppfull, medan schemalagda förstärkningsturer gått halvtomma 1-2 minuter bakom. Vardag efter vardag på samma sträckor. Trots rikligt med information till resenärerna.

Sen finns det iofs alltid undantag, som andra situationer på andra sträckor, där majoriteten av de vana resenärerna på en specifik sträcka inte stiger på de 2-3 förstärkningsbussarna som går före ordinarie avgång, utan står kvar och prompt ska åka med den sista, redan överfulla, ordinarie avgången istället (som inte sällan skyltar "fullsatt" och därmed inte stannar för påstigande).

Lars_L

Citat från: Adrian Langemar skrivet 22 april 2017, 10:06:56 AM
Det skulle nog de många visst vilja om det bara fanns pålitlig information om att det kommer en buss om 4 minuter med gott om plats.

Har väl framförallt med sträckans längd att göra också och om man har anslutning till annan busslinje (etc) som man riskerar att missa i sådana fall. Folk har ju ofta ett skäl till varför man valt att åka med en viss buss, där även fyra minuter kan ha betydelse.

Men det där är väl ett allmänt problem att resenärer i normalfallet har ganska oklara begrepp om beläggning och när man får sittplats. Inte helt lätt själv att veta alla gånger, trots ett visst intresse för frågan. Dock är ju det ett allmänt problem både när det gäller bussar, pendeltåg och tunnelbana att när föraren säger att det kommer ett nytt fordon med gott om plats precis bakom, så stämmer det nästan aldrig. Här är ju ett ganska stort problem med att realitidsinformationssystemen inte uppdateras för turer som är försenade (inställda) på ett korrekt sätt.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

buskörare

Citat från: Adrian Langemar skrivet 22 april 2017, 10:06:56 AM
Det skulle nog de många visst vilja om det bara fanns pålitlig information om att det kommer en buss om 4 minuter med gott om plats.

Nej. Står 2 bussar till samma ställe inne så springer många förbi den andra och ska på den första. Trots exakt samma linje och samma hållplatser. Så du har kanske rätt där du kör, men inte där jag kör och kört.

igel

Citat från: buskörare skrivet 23 april 2017, 09:29:13 AM
Nej. Står 2 bussar till samma ställe inne så springer många förbi den andra och ska på den första. Trots exakt samma linje och samma hållplatser. Så du har kanske rätt där du kör, men inte där jag kör och kört.
Om man ska ta en konkret linje 178. Så brukar jag försöka hinna med den första i synnerhet om den bakom ser tom ut. För ser den tom ut, vet jag att den har kört ikapp den förra. Och då kan den ligga före i tid, och kommer att stå och tidsreglera vid någon hållplats. Vill man komma fram snabt ska man åka med den som har brottom.

Ztefan

Vad jag tror är att vad han menar är att busspassagerare är något förstånds handikappade, oftast innebär det är det ståplatser på buss för att komma med turen som pass. (hade tänkt åka med) är försenad pga. stort antal pass, skall dem givetvis åka med även om dem får stå upp i bussen, att det kommer en till buss enligt tidtabell ganska snart efter försenad buss är fullkommligt främmande och givetvis skall man klaga efteråt, hu jag fick stå upp ända dit jag skulle, och givetvis blir dem omkörda utav bakomvarande buss som går enligt tidtabell, det är åtminstone min erfarenhet som förare, något korkat enligt mig, gå ut en stund tidigare så slipper du stå i buss och förmodligen hinner fram dit du vill komma.

Adrian Langemar

Citat från: Ztefan skrivet 24 april 2017, 15:45:06 PM
Vad jag tror är att vad han menar är att busspassagerare är något förstånds handikappade, oftast innebär det är det ståplatser på buss för att komma med turen som pass. (hade tänkt åka med) är försenad pga. stort antal pass, skall dem givetvis åka med även om dem får stå upp i bussen, att det kommer en till buss enligt tidtabell ganska snart efter försenad buss är fullkommligt främmande och givetvis skall man klaga efteråt, hu jag fick stå upp ända dit jag skulle, och givetvis blir dem omkörda utav bakomvarande buss som går enligt tidtabell, det är åtminstone min erfarenhet som förare, något korkat enligt mig, gå ut en stund tidigare så slipper du stå i buss och förmodligen hinner fram dit du vill komma.
Nej. Busspassagerare är inte "förstånds handikappade". Hur ska jag kunna veta att det kommer en annan buss precis bakom? Tidtabellen är totalt ointressant. Varför skulle nästa buss vara i tid när den som jag hade tänkt åka med är försenad? Varför skulle realtidsinformationen plötsligt gå att lita på? Och precis som Lars_L skriver, om föraren säger att det är en annan buss precis bakom så stämmer det ofta inte.

Ztefan

Det är väl bara till att räkna skulle jag tro, om den buss du hade tänkt åka med enligt tidtabell är ca. 8 min sen pga. ett stort antal passagerare som vill åka just den tiden som berörd buss passerar den hållplats som du, där vill kliva på, om bakomvarande buss håller sin avgångstid/hinner fram till berörd hållplats i tid, borde det enligt mig återstå 2 minuter att vänta till nästa buss passerar din hållplats ( vid exempelvis 10 minuter mellan avgångar) och vad jag förmodar finns gått om sittplatser att sätta sig på för en något sånär bekväm resa till sitt slutmål eller räknar jag fel.
Och enligt min erfarenhet blir jag oftast omkörd utav bakom varande buss pga., den fullastade bussen enligt mig får stanna på i princip alla hållplatser fram till slutmålet.

Adrian Langemar

Du behöver inse att de flesta resenärer vill vara helt säkra på att det bara är två minuter till nästa buss. Det räcker inte med att den ska komma då enligt tidtabellen.