Huvudmeny

En vanlig syn

Startat av Fredrik Gelin, 18 april 2017, 08:12:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin


Normalt är SL inte överförtjusta i att entreprenörerna kör med blå bussar där det borde gå röda diton, men i Vallentuna är det numera så gott som alltid blåbuss som gäller på 07:59-avgången från Rosengården (07:12 från Danderyd).
Gissningsvis är SL inte fullt så noga med färgerna på bussarna under tiden för Roslagsbanans ersättningstrafik som ju slukar många bussar.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Lars-Håkan_E

Det är ju en vettig hushållning med bussar att göra så, att i peaktid alltid kräva en viss färg kan ju ofta innebära att trafiken kräver ytterligare dimensionerande fordon.

Färgkraven utanför Stockholms innerstad är kostnadsdrivande utan att öka kollektivtrafikens attraktionskraft speciellt mycket.

buskörare

Mig veterligen är det inte lika hårt reglerat i E20 som det var förr.

Ersa

610 är väl liksom 639 en linje som passar i blått, och som ur ren resenärssynvinkel rätt oförklarligt förblivit röd. Detta medan liknande linjer som dagens 670, 640/676 och 807/677 blev blåa mellan 1998 och 2008.

Fredrik Gelin

Jag tycker att det var lite märkligt att ens införa blå stomlinjer utanför City överhuvudtaget, det borde man ju kunnat lösa på samma sätt som Göteborgs expresslinjer eller Jönköpings stadsbussar, dvs olika färger i skyltningen men samma lack på bussarna.
Då skulle det vara större flexibilitet i bussparken vilket borde gynna såväl beställare som utförare/entreprenör.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Ersa

Det var ändå rätt logiskt före 1998, med jämna siffror till långa raka busslinjer åt olika håll. 610 till Vallentuna, 640 till Norrtälje, samt 670 till Vaxholm. Det hade ju knappast skadat om man skippat blå lack utanför innerstaden och fortsatt med detta system för långlinjer, och då även kunnat använda andra linjenummer som t.ex 620 (istället för dagens 608), 630 (istället för dagens 639), samt även 650 och 660 (mot Åkersbergahållet) på samma vis.

Idag, trots blå färg, är logiken med 7:an i mitten inte alls lika tydlig.

virtual1

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 18 april 2017, 21:36:45 PM
Jag tycker att det var lite märkligt att ens införa blå stomlinjer utanför City överhuvudtaget, det borde man ju kunnat lösa på samma sätt som Göteborgs expresslinjer eller Jönköpings stadsbussar, dvs olika färger i skyltningen men samma lack på bussarna.
Då skulle det vara större flexibilitet i bussparken vilket borde gynna såväl beställare som utförare/entreprenör.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Men skyltning i olika färger har ju bara varit möjligt i några år, systemet med blåbussar har ju funnits långt innan LED-displayer fanns.

buskörare

Behöver det ens vara olika färger? Som nån skrev, utanför stan kan väl alla ha samma färg?

Fredrik Gelin

Citat från: virtual1 skrivet 19 april 2017, 12:25:00 PM
Men skyltning i olika färger har ju bara varit möjligt i några år, systemet med blåbussar har ju funnits långt innan LED-displayer fanns.
Både Jönköping och Göteborg har haft olika färger i skyltningen redan innan det ens var matriser, så det är nog ingen raketvetenskap i sig.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


virtual1

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 april 2017, 14:00:02 PM
Både Jönköping och Göteborg har haft olika färger i skyltningen redan innan det ens var matriser, så det är nog ingen raketvetenskap i sig.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Nej, men det är skyltskåp som i Jönköpings och Göteborgs fall varit rullband tills de nya led som kan visa färger kom, vanlig matrisskyltning som använts i Stockholm i bra många år finns mig veterligen inte i olika färger. I Göteborg har du ju fått skriva ut 'lila' etc  på matrisskyltarna, något som inte vart speciellt mycket tydligare.

Lars-Håkan_E

Citat från: virtual1 skrivet 19 april 2017, 14:19:43 PM
Nej, men det är skyltskåp som i Jönköpings och Göteborgs fall varit rullband tills de nya led som kan visa färger kom, vanlig matrisskyltning som använts i Stockholm i bra många år finns mig veterligen inte i olika färger. I Göteborg har du ju fått skriva ut 'lila' etc  på matrisskyltarna, något som inte vart speciellt mycket tydligare.

I SL området hade det inte behövts ett antal olika färger, hade räckt med en blå plastskylt :-)

Det vore intressant med en uppskattning över hur antalet dimensionerande fordon skulle påverkas vid en återgång till enbart röda bussar utanför innerstaden och med 676 undantagen (som ju har en högst avvikande fordonstyp)

Jag har ju siffror från 2005 för några avtalsområden.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 april 2017, 14:30:22 PM
Det vore intressant med en uppskattning över hur antalet dimensionerande fordon skulle påverkas vid en återgång till enbart röda bussar utanför innerstaden och med 676 undantagen (som ju har en högst avvikande fordonstyp)

Just nu, detta avtal som väl är halvvägs avverkat, ja. Dagens fordon är nog rätt "slut" då avtalet är över, och det finns ju inga garantier att dagens fordonstyp och/eller dagens operatör blir kvar efter nästa upphandling. Beror ju även på vilka slags lösningar eller nya idéer SL får för sig, om just 676. Kan ju gå lite åt vilket håll som helst.

Lars_L

Nä, med risk för upprepning så har ju SL egentligen försökt samla en rad olika koncept i blåbussarna, vilket har gjort det otydligt. Inspirationen var väl mer från Köpenhamn än Göteborg skulle jag tro. Idag har man väl ändå gett upp konceptet lite grann när man låter linje 50 gå med blåbussar, fast linjen vare sig finns med i plan för stomlinjer eller uppfyller kraven för en sådan. Man verkar ju också nu mer vara inne på att blåbussar mera ska vara snabba tvärförbindelser och inte tunga stomlinjer. Därför tog man ju nu bort 872 exempelvis (som väl mer dock tillkom av omloppstekniska skäl).

Att lacka bussar har ju dock visat sig vara ett relativt dyrt sätt att marknadsföra linjer på. I Oslo fick man ju upp resandet rätt mycket på deras gamla 541 som ändrades om till linje 500 och där man marknadsförde det goda trafikutbudet istället för att lackera bussarna i speciell färg. Troligen betydligt mer effektivt. Ett alternativ kan ju förstås vara att foliera bussarna när en linje startar för att visa på att den är något extra, om man tycker det är en kul marknadsföringsinsats.

För det är ju marknadsföringen som är det centrala. Att marknadsföra det goda utbudet etc. Samtidigt kan man ju tänka sig att dagens teknik där man själv kan upptäcka linjer genom att söka på resor och få fram förslag på andra alternativ/resvägar, nog gör det lättare för en ovana resenären att hitta snabba tvärförbindelser. Samtidigt är det ju påfallande att det inte finns någon karta som visar på var stomlinjerna går  - det är ju ett utmärkt sätt att göra reklam för linjerna på.

Kan väl dock också påpekas att Trafikförvaltningen i utredningen här senast rörande de avtalsområden som nu är uppe för upphandling (Ekerö/Sigtuna/Upplands Väsby/Vallentuna) och har lyft frågan om det är rimligt att kräva särskild lack på stomlinjerna.

Det intressanta med trafi
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ulf Berlin

SLs tanke med blåbussarnas inträde var väl"i princip"att resenärerna skulle upptäcka dom som
linjer med raka och täta förbindelser mellan större resandepunkter,men i dagens sönderstressade samhälle
bryr sig endast resenärerna om att det"bara kommer en buss"med deras destination.../Ulf
(Att dessutom flera av Arrivas ersättningsbussar för RB helt saknar biljettutrustning är väl en del av detta också...)

S Svensson

Bilden överst syns INTE !