Gir i snöglopp

Startat av Greger Larsson, 15 april 2017, 14:12:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

SL H65A 6196 andra halvan av 70-talet(bussen blev senare SL-röd):


WalleW

Yes, yes, yes... :)...

I like it so much...!

/   M v h   Walle

Nico

Som alltid intressanta och välkomna tidsdokument. Här är det även kul att försöka se lite av bakgrunden. Tycker mig i alla fall urskilja en tidig Mercedes-Benz T2, alltså en s.k. "Düsseldorf transporter" samt en lastbil av märke och modell Ford D-serie. En gång i tiden även de ack så vanliga. Äldre T2:or (tyvärr oftast då i miserabelt skick) syns fortfarande vid sällsynta tillfällen, men de små Ford-lastbilarna har nog tyvärr nästan alla gått hädan sedan länge.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Berlin

Ersättning för en H46a kanske?
Sällan att åtm jag såg/åkte en sådan på 828an.../Ulf

Fredrik Klint

Citat från: Nico skrivet 15 april 2017, 19:48:26 PM
Som alltid intressanta och välkomna tidsdokument. Här är det även kul att försöka se lite av bakgrunden. Tycker mig i alla fall urskilja en tidig Mercedes-Benz T2, alltså en s.k. "Düsseldorf transporter" samt en lastbil av märke och modell Ford D-serie. En gång i tiden även de ack så vanliga. Äldre T2:or (tyvärr oftast då i miserabelt skick) syns fortfarande vid sällsynta tillfällen, men de små Ford-lastbilarna har nog tyvärr nästan alla gått hädan sedan länge.

Överhuvudtaget äldre mindre lastbilar är väldigt sällsynta idag. Tänker även på Bedford TK och Volvo F82/F83 (samt föregångarna Snabbe och Trygge). Hur många har det inte funnits en gång i tiden...
I bakgrunden syns även bakstammen på en H20, med reklamen längst ner på aktern vilket ser lite lustigt ut men den kunde inte sitta högre upp för det var för smalt mellan bakljusen. Även H57 borde haft nån liknande lösning?

WalleW

Citat från: Nico skrivet 15 april 2017, 19:48:26 PM
Som alltid intressanta och välkomna tidsdokument. Här är det även kul att försöka se lite av bakgrunden. Tycker mig i alla fall urskilja en tidig Mercedes-Benz T2, alltså en s.k. "Düsseldorf transporter" samt en lastbil av märke och modell Ford D-serie. En gång i tiden även de ack så vanliga. Äldre T2:or (tyvärr oftast då i miserabelt skick) syns fortfarande vid sällsynta tillfällen, men de små Ford-lastbilarna har nog tyvärr nästan alla gått hädan sedan länge.
Citat från: Fredrik Klint skrivet 15 april 2017, 23:02:36 PM
Överhuvudtaget äldre mindre lastbilar är väldigt sällsynta idag. Tänker även på Bedford TK och Volvo F82/F83 (samt föregångarna Snabbe och Trygge). Hur många har det inte funnits en gång i tiden...

I mitten av 60-talet körde jag ofta en Opel Blitz II, en Ford D-serie "Custom Cab" och en Volvo Trygge för Solna Möbler, samt för Kvickly i Solna även en Volvo Snabbe. Vilket krut det var i den!
Tryggen orkade, trots Norrlands-växeln, knappt ta sig framåt med tungt lass. Forden var trist att köra på gropiga gator och vägar, hjulen var ju obetydligt större än de på en kontors-stol...

/   M v h   Walle


Ulf Broman

Citat från: Ulf Berlin skrivet 15 april 2017, 22:19:08 PM
Ersättning för en H46a kanske?
Sällan att åtm jag såg/åkte en sådan på 828an.../Ulf

Jag åkte 808-an och ibland 828-an från 1976 och några år framåt  fredag em och söndag em, och nog minns jag CF-bussar där.
De kändes lite skraltiga och ålderstigna så de försvann förstås efter ett tag.