Tomkörning mellan linjer

Startat av Christer K, 03 april 2017, 21:19:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adrian Langemar

Citat från: Harald Nordius skrivet 18 april 2017, 18:46:19 PM
Förararna har nog betalt för att köra tomturerna också, så skillnaden i arbetstid blir inte 37 minuter. En mil tar väl minst 12 minuter i tätbebyggt område, så två gånger en mil blir 24 minuter.
Givetvis täknade jag med arbetstidskostnaden i kostnaden för tomkörningen

1896

Citat från: Adrian Langemar skrivet 18 april 2017, 17:07:49 PM
Nej, man måste alltid planera omloppen med hänsyn till förartjänsterna.


Ska man göra bra tjänster som samtidigt är kostnadseffektiva, då gör man omloppen först.

Karsten

Citat från: Kung Vasa skrivet 18 april 2017, 19:52:49 PM
Ska man göra bra tjänster som samtidigt är kostnadseffektiva, då gör man omloppen först.

Nej, det stämmer inte. Framförallt inte när man har tidtabellslösningar där bussarna står obrukbara i 37 minuter vid ändhållplats. Då finns det nästan alltid andra lösningar som totalt sett är mer kostnadseffektiva.

Lars_L

Citat från: Kung Vasa skrivet 18 april 2017, 19:52:49 PM
Ska man göra bra tjänster som samtidigt är kostnadseffektiva, då gör man omloppen först.

Det handlar väl främst om ett växelspel. Tänker man sig stadstrafik med central avlösningsplats som trafikeras av samtliga linjer, är det ju dock ganska lite arbete som behöver göras med omloppen. Särskilt om trafikutövaren i huvudsak får styra över tidtabellslösningen. Då handlar det ju främst om att undvika lösningar med långa vändtider. I huvudsak kommer omloppen då vara linjerena och ska kunna läggas effektivt från början.  Men det omvända gäller ju i områden där omloppen som måste trafikera en rad olika linjer för att uppnå effektivitet. Hänsyn till tjänsterna där handlar ju då till stor del om vilka avlösningsmöjligheter som finns, där ju sämre avlösningsmöjligheterna är, desto viktigare är det att planera bra omlopp som tar hänsyn till hur tjänsterna ser ut och vice versa.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Utan att ha sett omlopp och tjänster så kan det vara så enkelt att tomkörningen t/fr depån är avsedd för personalbyte, sådana lösningar är väldigt vanliga.

Krille

Om vi pratar någorlunda tät stads/förortstrafik dagtid M-F går det ju för det mesta planera effektivt, även om det kan bli en del ofrånkomliga tomkörningar.
Vad som förvånar mig (t.ex. där jag kör nu) är bristen på smarta lösningar under helger/lågtrafik, där det ofta är koncept med styva tidtabeller som ställer till det. Har ett exempel med en linje med två linjegrenar där det är tomkörning (linjevägen) mellan de två grenarna under helgkvällar. Får mig att fundera på om ens någon satt sig ner och studerat hur turerna körs, eller om det bara är datasystemet som fått bestämma utan vidare...

Mussebuss

Jag tror att vi på vårat lilla garage, med 14 bussar, snittar med ca 50 mil tomkörning per dag. Vissa tjänster (som nästan blir detsamma som omlopp hos oss) tomkör omkring 10 mil.
Nu har man väl aldrig upphört att uppfinna hjulet på nytt, så med jämna mellanrum hör man att det skall inventeras, undersökas, förbättras, och effektiveras för att inte tomköra och bli bättre på alla sätt och vis... Men..
Nåja, det skapar ju jobb..

Ulf Berlin

Citat från: Karsten skrivet 18 april 2017, 19:58:34 PM
Nej, det stämmer inte. Framförallt inte när man har tidtabellslösningar där bussarna står obrukbara i 37 minuter vid ändhållplats. Då finns det nästan alltid andra lösningar som totalt sett är mer kostnadseffektiva.
Exempel?/Ulf

Karsten

Citat från: Ulf Berlin skrivet 20 april 2017, 13:18:05 PM
Exempel?/Ulf

Som i det aktuella fallet är det nog bäst att dra hem bussen till garage för avlösning och skapa möjlighet att kombinera tjänsten med ett kortare landsbygdsomlopp till exempel. Just vid den tiden är det också av vikt att få slut på delade tjänster eftersom det finns en begränsning i ramtid i avtalet. Pauser, passlängder, raster och alla möjliga andra parametrar kan också spela in.

pnott

I Västerås har stadsbussarna ett upplägg i lågtrafik med styv tidtabell, där hälften av bussarna avgår från centrum x:00 och x:30, och hälften x:15 och x:45.
Alla bussar på linje 1 tomkör efter ankomst till ändhållplatsen på Skälby till Erikslund, varifrån de avgår som linje 3, och vice versa. Förflyttningen tar ca 5 minuter, och sedan har de 10 minuter kvar till avgång. Alternativet, om man vill behålla systemet med styv tidtabell vore antingen att i princip inte ha någon reglertid vid respektive ändhållplats, eller 30 minuters väntan. Då är tomkörningarna en ganska smart lösning!

1896

Om jag inte är helt ute och cyklar, så är väl detta med tomkörningar något som har eskalerat enormt med datans intåg.

Lars_L

Citat från: Kung Vasa skrivet 21 april 2017, 15:40:07 PM
Om jag inte är helt ute och cyklar, så är väl detta med tomkörningar något som har eskalerat enormt med datans intåg.

Är väl både ock. Annat spelar ju också in som minskat antal tomkörningar från/till depå. Där man ju istället sparat in ganska många tomkörningar på många håll, om än det mer beror på allmän effektivisering än datatekniken. Betydligt fler trafikområden har idag avlösningar längs linjer/vid knutpunkt än det nog var för 20 år sedan, som exempel.

Men som väl sagts här, att sätter man inte begränsningar för tomkörningar, så är det ju lätt att systemen lägger in sådana, där det i vissa fall är tveksamt om det är någon vinst (ifall man inkluderar kostnad för bränsle och slitage på fordonet).  Här har ju exempelvis Nobina de senaste åren haft som uttalat mål att minska andelen tomkörningar.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist