Nobina 6098 - mår den bra?

Startat av Sputnik, 02 april 2017, 23:26:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sputnik

Jag hade den tvivelaktiga äran att åka med vagnen, dels på linje 893 natten mot söndag, och dels på 830 från Farsta på söndagkvällen. Det vrålar fortfarande i öronen

Jag uppmärksammade redan på natten att den har ett högt vrålande ljud vilket jag tyckte var väldigt störande speciellt när jag hade klivit av i Handen och bussen körde iväg, det var nästan så öronskydd krävdes.

Sedan noterade jag i Farsta när föraren startade bussen efter att ha stått stilla, så verkade föraren ge fullgas i säkert någon minut direkt efter motorstart (hen måste skrämt upp halva Farsta), är det normalt och sliter inte det väldigt mycket på motorn?

Säkert finns det ju någon anledning, har den problem med lufttrycket? Borde inte den där individen klappas om och ges lite kärlek?

Jag gillar dom där sidmotorbussarna, dom är dom absolut skönaste att åka i, eller ja dom har i alla fall dom skönaste sätena...

Med vänlig hälsning
/Sputnik

Adrian Langemar

Inte så förvånande. B9S är ju helt enkelt inte några bussar med speciellt hög kvalitet.

Fredde

Låter på din beskrivning som att kylfläkten (sitter på taket framme vid föraren) var igång konstant, då låter det som att föraren ger fullgas...

Gelgamesh

Känner inte till den aktuella bussen. Men som bussälskare ser man dagligen hur bussar misshandlas i Göteborg. Inte klokt att ingen visar intresse i detta. Kostnaderna och miljöpåverkan måste vara enorm med alla dessa "digitala" förare. Och det gör ont ända in i själen att uppleva hur dåligt många ändå väldigt unga bussar mår. Det var längesedan jag åkte med en stadsbuss som känts lika tight och frisk som min egen Setra och Volvo. Och då har dessa gått ca 90000mil och är 42 resp. 33 år gamla.

Det är ju illa nog att t.ex. budbilar och hyrbilar misshandlas. Men bussar behöver ju verkligen förare som har talang och förmåga att känna av och kunna behandla fordonet efter känsla och omsorg. Vi vet alla egentligen hur det funkar. Kopplingen på en bil kan vara slut efter 100 mil, men den kan även hålla 100.000 mil. Allt handlar inte om kvalitet på godset.

Borde krävas att man mjukt och stilfullt kan hantera osynkat och manövrering av T-ford innan man ges tillåtelse att ratta en buss. Borde vara en ren självbevarelsedrift hos en åkare. Att lyssna på passagerarnas nöjdhet i stället för siffrorna i upphandlingsbud kanske vore något. Tävla i mjuk körning istf kronor så är nog halva loppet redan vunnet.

Min förebild som förare är alla de chaufförer jag åkt med under uppväxten (morsan var reseledare) Spelar ingen roll om det var guidetur i stad eller långfärd. Mitt jobb som springpojke var aldrig svårt. Att servera kaffe till passagerare i plastmugg (utan lock) från termos är liksom inget jag skulle vilja göra idag. Däremot har jag blivit serverad kaffe i vanlig keramikmugg när jag kört buss själv. Inget jag tycker är värt att skryta om. Bara ett minimikrav att det skall vara möjligt.

pegee

Kan det inte vara så att eftersom livslängden hos en buss idag sätts efter ett ålderskrav som sätts av den upphandlande
parten i stället för ett hållbarhetskrav, så (miss-)sköts bussen så att den bara överlever tills tidsgränsen nåtts. 

När bussen därefter uppnår en viss ålder så är den förbrukad. Det spelar ingen roll i vilket skick den är. Det medför ju att det finns
inget incitament att bibehålla skicket på bussen eftersom när den kommer till en viss ålder så får den inte köras längre.

Jag är väl medveten om att en part i detta resonemang är miljökrav, men bara för att en buss är 10 år gammal så är den
inte skrot! Det är en kapitalförstöring av stora mått att misshandla ett fordon som kostar 3 mille bara för att tiden har gått ut,
i stället för att sköta det minutiöst.

Det finns privata lastbilsåkare som sköter sina fordon lika bra som sina barn, och så håller deras fordon också mycket längre.
Dom har inte råd att låta sin investering förfalla. Tvärtom. Ju längre dom kan hålla sin lastbil rullande när den är betald och
välservad desto mer pengar tjänar dom.  Jag möter här nere i Göteborgstrakten ibland en välskött Scania 76 som kör nytillverkade
europapallar någonstans i från. En trotjänare som fortfarande gör tjänst, ett  föredöme i gott underhåll. 
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Sputnik

Citat från: Fredde skrivet 03 april 2017, 06:07:16 AM
Låter på din beskrivning som att kylfläkten (sitter på taket framme vid föraren) var igång konstant, då låter det som att föraren ger fullgas...

Nja, han startade bussen och fäller plattan direkt, sedan efter cirka en minut så är det uppenbart att han lättar på gasen och sedan gör sig redo och kör fram till hållplatsen...

Verkade som att han hade svårt att få tryck i systemet, men lät som bussmisshandel.

Mvh
/Sputnik

Lars-Håkan_E

Citat från: Sputnik skrivet 04 april 2017, 00:49:29 AM
Nja, han startade bussen och fäller plattan direkt, sedan efter cirka en minut så är det uppenbart att han lättar på gasen och sedan gör sig redo och kör fram till hållplatsen...

Verkade som att han hade svårt att få tryck i systemet, men lät som bussmisshandel.

Mvh
/Sputnik

Kan ju vara allt från en sliten kompressor till en luftläcka eller en kombination av detta, dock tjänar man sällan något på att tokvarva motorn för att bygga upp lufttrycket, det laddar lika fort på förhöjd tomgång.