debattinlägg ang. personalövergång vid upphandling

Startat av homer, 02 april 2017, 11:22:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 02 april 2017, 11:22:12 AM
Förmedlar härme... nej jag länkar bara  ;)

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/mer-kraevs-om-regionen-ska-ta-ledartroejan-32739

Det är knappast någon operatör med verksamhet för en huvudman i större omfattning som saknar kollektivavtal.

Alla med kollektivavtal tillämpar bussbranschavtalet så löneskillnaderna är marginella (skiljer det fortfarande något mellan de få kommunala bolagen och övriga som tillämpar BBA fullt ut?)

Detta med livstidsanställning (som det i praktiken blir) medför en hel del problem vilka har debatterats tidigare, den som vill behålla sin arbetsgivare på större orter tvingas att byta om detta tillämpas fullt ut.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 april 2017, 11:49:13 AM
Det är knappast någon operatör med verksamhet för en huvudman i större omfattning som saknar kollektivavtal.

Alla med kollektivavtal tillämpar bussbranschavtalet så löneskillnaderna är marginella (skiljer det fortfarande något mellan de få kommunala bolagen och övriga som tillämpar BBA fullt ut?)

Detta med livstidsanställning (som det i praktiken blir) medför en hel del problem vilka har debatterats tidigare, den som vill behålla sin arbetsgivare på större orter tvingas att byta om detta tillämpas fullt ut.

Varför skulle man tvingas till det?

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 02 april 2017, 11:52:16 AM
Varför skulle man tvingas till det?

Som det har framställts tidigare så ska personalen följa med trafikavtalet, det innebär i en del fall där flera avtal i närområdet upphandlas samtidigt att företagen får byta personal med varandra och dem som vill stanna hos befintlig arbetsgivare (och byta depå) endast kan göra så om någon från det andra företaget tackar nej till fortsatt jobb.

Detta kommer säkert inte att bli ett problem där det är ständig brist på förare men sannolikt kommer ett antal att beröras vid varje upphandling.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 april 2017, 12:03:32 PM
Som det har framställts tidigare så ska personalen följa med trafikavtalet, det innebär i en del fall där flera avtal i närområdet upphandlas samtidigt att företagen får byta personal med varandra och dem som vill stanna hos befintlig arbetsgivare (och byta depå) endast kan göra så om någon från det andra företaget tackar nej till fortsatt jobb.

Detta kommer säkert inte att bli ett problem där det är ständig brist på förare men sannolikt kommer ett antal att beröras vid varje upphandling.

Men hur skulle man kunna stanna hos en arbetsgivare som inte har nån trafik? Att byta är oftast inga problem, många hos oss bytte område innan Arriva tog över och många fortsatte byta vartefter. Jag ser faktiskt inte det som nått jätteproblem jämtemot att bli uppsagd och få söka om varje upphandling.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 02 april 2017, 12:13:09 PM
Men hur skulle man kunna stanna hos en arbetsgivare som inte har nån trafik? Att byta är oftast inga problem, många hos oss bytte område innan Arriva tog över och många fortsatte byta vartefter. Jag ser faktiskt inte det som nått jätteproblem jämtemot att bli uppsagd och få söka om varje upphandling.

Problemet i Stockholm med sin förarbrist är nog minimalt och här finns ju redan kravet om personalövergång.

Om två områden i samma "stad" upphandlas, avtal A körs tidigare av företag AA och avtal B av företag BB.

Avtal A tas hem av företag CC medans avtal B tas hem av företag AA, företag BB blir utan trafik.

I förslaget så erbjuds då alla anställda hos företag AA i avtal A jobb hos den nye operatören CC medans anställda hos företag BB i avtal B erbjuds jobb hos företag AA.

Men eftersom det är lika lång resväg för de flesta anställda till depåerna i avtal A som B vill en stor del av AA:s förare fortsätta jobba hos detta företag som har en bra personalpolitik och bryr sig om sina anställda istället för att gå över till CC som har dåligt rykte.


buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 april 2017, 12:22:52 PM
Problemet i Stockholm med sin förarbrist är nog minimalt och här finns ju redan kravet om personalövergång.

Om två områden i samma "stad" upphandlas, avtal A körs tidigare av företag AA och avtal B av företag BB.

Avtal A tas hem av företag CC medans avtal B tas hem av företag AA, företag BB blir utan trafik.

I förslaget så erbjuds då alla anställda hos företag AA i avtal A jobb hos den nye operatören CC medans anställda hos företag BB i avtal B erbjuds jobb hos företag AA.

Men eftersom det är lika lång resväg för de flesta anställda till depåerna i avtal A som B vill en stor del av AA:s förare fortsätta jobba hos detta företag som har en bra personalpolitik och bryr sig om sina anställda istället för att gå över till CC som har dåligt rykte.

Hur skulle det bli bättre av att man inte har övertagande? Får BB fler platser i sitt avtal för att den klausulen är borta?