Inte långt kvar med busstrafik i Tullenområdet [Bilder]

Startat av Tobias, 30 mars 2017, 01:39:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobias

Och med den rubriken så syftar jag då på att det snart blir historia med busslinje 2 som trafikerar inne i Tullenområdet i Borås. Bussarna kör idag från Fjällgatan in mot Furulundsgatan och sedan vidare in i Tullen och kör runt kvarteret för att köra samma väg ut igen mot Fjällgatan.

Från den 2 april så fortsätter istället bussarna Fjällgatan ner till Teknikgatan och vänder där istället och anledningen till det är väl att de nya ledbussarna inte får plats på de smala gatorna i området, något Bernt T har skrivit om här tidigare.


BL 092 har lämnat hållplatsen Fritidsgården och kommer här på Vintergatan påväg mot först Tullatorget och sedan in mot stan.


Nu har jag förflyttat mig in på gatan som anades svänga av åt höger på förra bilden som är Karlsbergsgatan, och här kommer då BL 047 som strax stannar till vid ändhållplatsen med samma namn.


Omskyltad vid Karlsbergsgatans hållplats som dras in från 2 april. Även bussen kommer att försvinna från trafiken om jag förstått rätt.


Samma buss har nu svängt runt kvarteret och kommer här strax till hållplats Fritidsgården påväg in mot stan.


BL 091 på Tollstorpsgatan och den svänger strax vänster in mot Karlsbergsgatan.


Och här har den stannat till vid hållplats Fritidsgården.


BL 096 på Furulundsgatan när den strax svänger ut på Fjällgatan.


Och från Fjällgatan kommer här BL 048 påväg in mot Furulundsgatan och Tullen. I framtiden kommer bussarna här att fortsätta rakt fram mot vänster i bild.


BL 060 på Furulundsgatan.


Och vänder jag på mig så kommer strax återigen 048 som just lämnat hållplats Tullatorget påväg in mot stan och Trandared.
Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2021. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tobias skrivet 30 mars 2017, 01:39:25 AM


Omskyltad vid Karlsbergsgatans hållplats som dras in från 2 april. Även bussen kommer att försvinna från trafiken om jag förstått rätt.


De bussar som inte följer med till Nobina och som sannolikt därför inte trafikerar i tätortstrafiken i Borås från 2 april är:
MAN A21: 038-041, 080-088
MAN A21 Lion's City: 046-047
MAN A26: 070-078
Neoplan Centroliner 720, 721, 723-725.

Nobina får 29 nya bussar som alltså skall ersätta de 24 fullstora som nu försvinner.

Tack för fina bilder och intressant för mig som är uppvuxen just på Tullen. Men då var det linjerna 8 och 9 som gick där och bussarna gick inte via Byttorp utan via Göteborgsvägen till centrum.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Trevligt reportage och på bild 2 ser man korsningen som inte fungerar med boggiebussar  . Där har alltid varit lite trång komma fram då det ofta står bilar ivägen .. vagn 047 måste råkat ut för en olycka med mittdörr då det är 2 olika dörrblad .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan Sjöberg

Trevliga bilder
På lördag natt blir det fest
03,25 går sista turen med BL och det ska firas   ;D ;D ;D ;D ;D
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 30 mars 2017, 20:37:14 PM
Trevligt reportage och på bild 2 ser man korsningen som inte fungerar med boggiebussar  . Där har alltid varit lite trång komma fram då det ofta står bilar ivägen .. vagn 047 måste råkat ut för en olycka med mittdörr då det är 2 olika dörrblad .

Vagn 047 har ofta olika dörrblad i mittdörren i flera år. Om det är en olycka eller den tidigare dörren helt enkelt lagt av och fått ersättas av en annan dörr vet jag inte.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

#5
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 mars 2017, 22:51:18 PM
Vagn 047 har ofta olika dörrblad i mittdörren i flera år. Om det är en olycka eller den tidigare dörren helt enkelt lagt av och fått ersättas av en annan dörr vet jag inte.

046 och 047 hade blå nederdel på dörrarna när de var nya men den klistrade folien försvann alltså för ganska länge sedan - utom på en dörr. Dessutom har den orange randen försvunnit på ena dörren vilket förekommer på flera fordon.

Jag hittade lite snabbt en äldre bild på bussen ifråga som Patrik H tagit.

BL 047 för nästan tio år sedan

yngrot

Ok det var bara folie på dörren jag trodde det var dörr med enbart glas på överdel.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina