Ingen"finskyltning"...

Startat av Ulf Berlin, 29 mars 2017, 00:46:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...men annars är allting sig likt ute på skärgårdsön Möja den 26 mars:

1106 på vägen mellan(Långvik-)Berg-Möjaström

Skyltningen"489 Möjaström"saknas i år...

100 m kvar till Möjaströms brygga

Smidigt byte till Waxholmsbåten Dalarö för färd mot Sollenkroka-Boda(-Stockholm)

Bortgömd märkning...

Översiktsbild när båten ligger vid motstående bryggan Södermöja/Ulf





Fredrik Gelin

Trevligt med lite skärgårdsbilder!
Det blir lite märkligt ibland när avtalsregler skall tolkas strikt, i detta fall SLs krav på fossilfritt bränsle.
Jag undrar hur mycket fossilrik bunkerolja det går åt för att köra ut en tank HVO till ön... 😉
Givetvis har jag förståelse för att ett avtalskrav inte är valbart, men den totala miljönyttan kan här kanske ifrågasättas eftersom HVOn kräver en egen transport medan leverans av vanlig diesel förmodligen kunnat samordnas med andra bränsleleveranser till ön och således kanske släppt ut mindre koldioxid totalt.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 29 mars 2017, 07:15:10 AM
Trevligt med lite skärgårdsbilder!
Det blir lite märkligt ibland när avtalsregler skall tolkas strikt, i detta fall SLs krav på fossilfritt bränsle.
Jag undrar hur mycket fossilrik bunkerolja det går åt för att köra ut en tank HVO till ön... 😉
Givetvis har jag förståelse för att ett avtalskrav inte är valbart, men den totala miljönyttan kan här kanske ifrågasättas eftersom HVOn kräver en egen transport medan leverans av vanlig diesel förmodligen kunnat samordnas med andra bränsleleveranser till ön och således kanske släppt ut mindre koldioxid totalt.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Under förutsättning att det är samma bränslebolag eller samarbetande bolag som levererar både HVO och andra bränslen till ön så körs det högst sannolikt med samma fordon, bilarna har ju tankarna indelade i många olika fack för olika kvalitéer.

Det är nog större sannolikhet att det är olika bolag som levererar och då spelar det mindre roll ändå.

Olle

En annan sak med dessa ö-linjer, varför har Tynningöbussen 689 ett eget avtal med SL. Annars ska ju SL ha så stora avtal som möjligt.

homer

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 29 mars 2017, 07:15:10 AM
Trevligt med lite skärgårdsbilder!
Det blir lite märkligt ibland när avtalsregler skall tolkas strikt, i detta fall SLs krav på fossilfritt bränsle.
Jag undrar hur mycket fossilrik bunkerolja det går åt för att köra ut en tank HVO till ön... 😉
Givetvis har jag förståelse för att ett avtalskrav inte är valbart, men den totala miljönyttan kan här kanske ifrågasättas eftersom HVOn kräver en egen transport medan leverans av vanlig diesel förmodligen kunnat samordnas med andra bränsleleveranser till ön och således kanske släppt ut mindre koldioxid totalt.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

var finns informationen om att bussen drivs med HVO?

Ted Selander

Citat från: homer skrivet 29 mars 2017, 16:12:48 PM
var finns informationen om att bussen drivs med HVO?

I Fredriks inlägg, och jag kan verifiera det.

Fredrik Gelin

Citat från: Olle skrivet 29 mars 2017, 12:48:32 PM
En annan sak med dessa ö-linjer, varför har Tynningöbussen 689 ett eget avtal med SL. Annars ska ju SL ha så stora avtal som möjligt.
689 har inget eget avtal med SL vad jag vet utan ingår väl i Waxholmsbolagets avtal (indirekt SL iofs eftersom Waxholmsbolaget numera är en del av Trafikförvaltningen).

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk