Ersättningsbusarna för tvärbana Thorildsplan/Alvik - Sickla Udde (22B och 22X)!

Startat av Mackan05, 28 mars 2017, 20:30:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mackan05

Någon som vet nåt om alla bussar som ersätter tvärbanan? Har åkt med dem ett par ggr och tydligen så lånar vi bussar från andra länder!
t.ex de nya solaris-bussarna som är importerade från Tyskland! Varför lånar vi? har vi inte tillräckligt?

virtual1

Citat från: Mackan05 skrivet 28 mars 2017, 20:30:21 PM
Någon som vet nåt om alla bussar som ersätter tvärbanan? Har åkt med dem ett par ggr och tydligen så lånar vi bussar från andra länder!
t.ex de nya solaris-bussarna som är importerade från Tyskland! Varför lånar vi? har vi inte tillräckligt?

Hur skulle nån operatör kunna ha runt 80 bussar i reserv att använda för t.ex ersättning?

buskörare

Citat från: Mackan05 skrivet 28 mars 2017, 20:30:21 PM
Någon som vet nåt om alla bussar som ersätter tvärbanan? Har åkt med dem ett par ggr och tydligen så lånar vi bussar från andra länder!
t.ex de nya solaris-bussarna som är importerade från Tyskland! Varför lånar vi? har vi inte tillräckligt?

Kan du tänka dig en fördubbling av biljettpriserna så kanske vi kan ha bussreserver som bara står och samlar damm mellan behoven.

Nico

Citat från: Mackan05 skrivet 28 mars 2017, 20:30:21 PM
Någon som vet nåt om alla bussar som ersätter tvärbanan? Har åkt med dem ett par ggr och tydligen så lånar vi bussar från andra länder!
t.ex de nya solaris-bussarna som är importerade från Tyskland! Varför lånar vi? har vi inte tillräckligt?

Det enkla svaret är att.. nej, det finns inte tillräckligt med bussar för att även tillgodose de behov som uppstår vid större ersättningar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Det är knappast något direkt underligt att internationella storbolag med verksamheter i många EU- och EES-länder flyttar fordon mellan länderna. Speciellt när stora avstängningar kräver en tillfälliga rejäla utökningar. Det var ju dessutom inte många år sedan som norskregistrerade bussar körde på någon ersättningstrafik i Stockholm.
Även till vardags flyttar ju många bolag, bl.a Nobina runt sina fordon mellan de nordiska länderna, och gällande Solarisbussarna på Tvärbaneersättningen är det ju bara en omplacering från ett DB-ägt företag (Pforzheimfährtbus/Südwestbus) till ett annat DB-ägt företag (Arriva Sverige). Egentligen är dylika flyttar inte mycket mer avancerade än när samma trafikföretag flyttar bussar mellan olika län i Sverige.

Fredrik Gelin

Dock får väl just Arriva sägas ha utnyttjat "internationella optioner" mer än andra aktörer på marknaden?
Jag tänker exempelvis på trafiken i Norrort och Råsta som fick en ansenlig mängd bussar från ett annat Arrivabolag i Nederländerna och dessförrinnan tog Arriva in bussar av tvivelaktig karaktär från Danmark när man vann Märsta.
Berkhof var ju knappast vardagsmat då även om det idag blivit det genom efterträdaren Citea.
Bussarna från Norge var tillfälligt inhyrda från Oslo och skeppades vidare österut när uppdraget på gröna linjens Farstagren var slutfört.
Till skillnad mot senare tiders ersättningar blev ersättningstrafiken med Oslobussarna relativt populär med tiden och när det skulle börja köras tåg igen var det faktiskt en del som hellre ville ha ersättningsbussarna kvar! 😉

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk