Huvudmeny

Nobina 3715 Borås

Startat av reseguiden86, 28 mars 2017, 18:15:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

reseguiden86

Idag lyckades jag få en bild på Denna MAN A26 som stod parkerad vid Kvarngatan och stötte på ett gäng trevliga uniformsklädda Nobina Chaufförer som skulle ut på Linjekännedom..






yngrot

Trevligt se att det går att få delad vindruta . Undra hur de gamla Boråsförare tycker om vänster backspegel monterad högt upp ?? Minns vilket liv det blev när Neoplan kom  efter ett tag så lyckades vi få ner vänster spegel
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

AO

Jag hade uppfattat det som att man skulle börja köra med ledvagnar istället för boggivagnar. Men man kommer alltså att använda sig av både och? Att man tar över ett antal boggivagnar som rullar idag är väl logiskt, men det beställs alltså även nya vagnar.

Bernt Talbrant

Citat från: AO skrivet 29 mars 2017, 23:25:50 PM
Jag hade uppfattat det som att man skulle börja köra med ledvagnar istället för boggivagnar. Men man kommer alltså att använda sig av både och? Att man tar över ett antal boggivagnar som rullar idag är väl logiskt, men det beställs alltså även nya vagnar.

Ledvagnarna kommer inte ens att räcka till alla omlopp på linje 1. Nobina ska ha 8 nya ledbussar (MAN A23 CNG) och 21 nya boggibussar (MAN A26 CNG) samt ta över 9 boggibussar av samma typ. Ledbussarna får nummer 3607-3614, de övertagna boggibussarna 3700-3708 och de nya boggibussarna 3709-3729. Utöver detta då ett större antal begagnade tvåaxliga Scania OmniLink (gas) och MAN A21 CNG samt de fyra MAN A44 CNG som är avsedda för linje 20.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 30 mars 2017, 00:45:53 AM
Ledvagnarna kommer inte ens att räcka till alla omlopp på linje 1. Nobina ska ha 8 nya ledbussar (MAN A23 CNG) och 21 nya boggibussar (MAN A26 CNG) samt ta över 9 boggibussar av samma typ. Ledbussarna får nummer 3607-3614, de övertagna boggibussarna 3700-3708 och de nya boggibussarna 3709-3729. Utöver detta då ett större antal begagnade tvåaxliga Scania OmniLink (gas) och MAN A21 CNG samt de fyra MAN A44 CNG som är avsedda för linje 20.

Linje 1 har 12 omlopp i dag och jag antar att Nobina inte kommer att ändra på det även om det skulle behövas. I synnerhet på eftermiddagarna är det stora förseningar på  linjen. Till viss del skulle detta kunna avhjälpas med längre reglertider vid ändhållplatserna och för det behövs förstås fler omlopp.

Det är 20 Scania OmniLink och 8 MAN A21 som har märkts om för Nobina och sannolikt kommer att fortsätta att köras av dem. Någon lösning på dubbelnumreringen av 2301 har jag inte sett. Jag såg BL 051 i går och den har fortfarande märkningen 92301.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hannes L

Tack för dessa bilder! Vet någon om man kommer ha USB-uttag i bussarna som ska trafikera det nya avtalet?

reseguiden86

Jag har sett USB-Utag på samtliga nyare MAN -Bussar som jag åkt med på linje. Dem kortare MAN samt Scania har ej fått  USB-Utag hitills vad jag sett, men dem nyare A26 samt A21 levereras med det installerat.. Bör väl komma på samtliga ?