Huvudmeny

Arriva 88xx lista

Startat av Anders Lundén, 27 mars 2017, 19:22:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 14 juni 2017, 15:42:08 PM
Visst behöver man inte ha ett rejält reservdelslager i Sverige, men någonstans inom EU bör man väl ha det, samt ett utbyggt fraktnät. Inte ska det ta flera månader att få upp en rattstång, en dörr eller rentav en ruta till en kund? Tänk hur snabbt Volvos Personvagnars varumärke skulle störtdyka om alla ägare av nyare bilar skulle behöva vänta samma tider på sina reservdelar, om de lämnat in bilen på märkesverkstaden.

Så länge det inte är någon riktigt superudda detalj så tycker jag att Evobus leveranstider är helt acceptabla, tre dagar för en skärm från Tyskland t.ex

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 14 juni 2017, 16:17:39 PM
Så länge det inte är någon riktigt superudda detalj så tycker jag att Evobus leveranstider är helt acceptabla, tre dagar för en skärm från Tyskland t.ex

Jo, och är man van med den nivån, kan man nog bli lite förvånad över Volvos och Scanias service. Men här i forumet kanske många skribenter tycker att flera månader är helt normalt? :P

Fredrik Gelin

Nja, det beror som sagt på vad man skall ha.
En skärm eller en motordel går oftast att få fram på något dygn från Belgien där bla Scania och Volvo har en stor del av sitt lager.
Tillverkarnas intresse att tillhandahålla "udda" reservdelar brukar avta med ålder.
Jag minns från min tid i Norrtälje att mekarna mer än en gång fick köpa delar hos Mekonomen för att hålla Vegorna rullande.
Detta med lagerföring är idag något av en "akilleshäl" i flera branscher.
Inte heller personbilsverkstäderna har något större intresse av att hålla sig med lager för utgångna modeller.
Lämnar du in exempelvis en tio år gammal V70 som är en relativt vanlig bil hos en märkesverkstad kan du nog räkna med att verkstaden har de vanligaste delarna hemma, men behöver du någon del som inte byts så ofta blir det nog viss väntetid även där.
Den stora skillnaden mellan bilar och bussar är dels de tillverkade volymerna och dels att personbilsreparationer har en tendens att vara av mer planerat slag vilket ökar möjligheterna för verkstaden att i förväg beställa hem de delar som skall bytas.
I kollektivtrafikens värld har det en tendens att bli mer akuta reparationer vilket gör att man måste göra en avvägning mellan kostnaden för att hålla sig med eget reservdelslager trots pressade marginaler mot tillgängligheten för fordonsflottan.
Nu börjar vi dock komma ganska långt från Arrivas ersättningsbussar... 😉

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Bussmicke

Citat från: Anders Lundén skrivet 21 april 2017, 19:35:23 PM
Listan uppdaterad. Men ej komplett, nummerhjälp behövs :)

Dags att uppdatera igen då:

8186 XOS981

8834 TTA196 Transdev 4975
8836 TTA160 Transdev 4967
8851 ASE735 GS Buss 250

Har de MAN Lion's City från GUB som skulle fått 88xx-nummer bara existerat på pappret?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

#79
Det har kommit fler B9S, fd Keolis, till Täby i 88xx-serien.
Arriva  Keolis
8863 - 6339
8864 - 6340
8865 - 6341
8866 - 6342
8867 - 6338

Finns det fler?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mr.Omsi

Citat från: Bussmicke skrivet 03 oktober 2017, 12:42:05 PM
Det har kommit fler B9S, fd Keolis, till Täby i 88xx-serien.
Arriva  Keolis
8863 - 6339
8864 - 6340
8865 - 6341
8866 - 6342
8867 - 6338

Finns det fler?

Nej, bara 5 stycken har kommit till garaget

Bussmicke

Är de permanenta eller tillfälliga?

Skickat från min SGP771 via Tapatalk

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Med tanke på inköpet av sprillans bussar har jag svårt att tro att dom blir permanenta.

Mr.Omsi

Citat från: Bussmicke skrivet 03 oktober 2017, 23:48:12 PM
Är de permanenta eller tillfälliga?

Skickat från min SGP771 via Tapatalk

Skulle tro att 8805-8811 är de enda i 88-serien som har chans att stanna, de är dessutom nyare än 8863-8867

virtual1

Citat från: Mr.Omsi skrivet 04 oktober 2017, 10:35:08 AM
Skulle tro att 8805-8811 är de enda i 88-serien som har chans att stanna, de är dessutom nyare än 8863-8867

Men 8863-8867 är nylackade och har dessutom biljettmaskiner, så det känns inte som de ska försvinna snart igen.

Fredrik Gelin

Det har nog inte så stor betydelse för hur långvariga bussarna blir då de rustades upp innan Arriva tog över dem.
Biljettmaskiner och Buss-PC fanns även hos Keolis, så det var bara att montera tillbaka de maskiner som togs bort när bussarna lämnade Keolis.
Buss-PC och biljettmaskiner tillhandahålls ju av SL.
Jag har inte kollat, men jag kan tänka mig att Arriva hyr dessa bussar.
Det enda Arriva lär ha behövt betala för är deras egen utrustning som alkolås, greenbox och trafikanträknare.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Buzzlover

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 oktober 2017, 18:12:02 PM
Det har nog inte så stor betydelse för hur långvariga bussarna blir då de rustades upp innan Arriva tog över dem.
Biljettmaskiner och Buss-PC fanns även hos Keolis, så det var bara att montera tillbaka de maskiner som togs bort när bussarna lämnade Keolis.
Buss-PC och biljettmaskiner tillhandahålls ju av SL.
Jag har inte kollat, men jag kan tänka mig att Arriva hyr dessa bussar.
Det enda Arriva lär ha behövt betala för är deras egen utrustning som alkolås, greenbox och trafikanträknare.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Jo, Arriva leasar dem av Nordea Bank, Åkte även med min kompis som kör hos Arriva, vi hade 8864, och där har Keolis stora touch-skärm ej tagits bort, ser lite lustigt ut ;D
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Mr.Omsi

8805-8811 är nu sålda t. Busmarket